וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם כל העיריות יכולות לממן תחבורה ציבורית בשבת?

שני אשכנזי

25.11.2019 / 5:58

ההצלחה של סוף השבוע הראשון של מיזם התחבורה בשבת בגוש דן מעורר לחץ על ראשי רשויות שעדיין לא הצטרפו

קווי אוטובוסים בשבת מגבעתיים לתל אביב, 23 בנובמבר 2019. אבי כהן
מיניבוס של נעים בסופ"ש/אבי כהן

שירות ההסעות "נעים בסופ"ש" בגוש דן יצא לדרך והוגדר על ידי העיריות השותפות "הצלחה מסחררת": יותר מ-10,000 נוסעים השתמשו בקווים בכ-650 נסיעות, ב-500 תחנות בדרך בין הערים תל אביב, רמת השרון, קריית אונו וגבעתיים. העיריות נדרשו לתגבר את ההסעות בשל העומס הרב, ובסך הכול הפעילו את הקווים 35 כלי רכב. לאורך סוף השבוע הופעל השירות באמצעות מיניבוסים קטנים, אך נשקלת האפשרות לשלב גם אוטובוסים בחלק מהמסלולים כדי להדביק את הביקוש.

בעיריית תל אביב מדגישים, כי ישנו ניסיון לרתום ערים נוספות וגם לצרף למערך את עיריית רמת גן, שלעת עתה החליטה להסתפק בשירות ההסעות שהיא עצמה מספקת, למרות היתרונות הגלומים בשירות המשותף למספר ערים המחוברות ביניהן. עיריית שהם, למשל, הודיעה כי תצטרף ל"נעים לסופ"ש" בראשית השנה.

מאחר שלא מדובר בתחבורה ציבורית, אלא במיזם פרטי שמפעילות הערים לרווחת התושבים, השימוש בשירות זה איננו בתשלום. העלות השנתית של המיזם עבור העיריות עומד כעת על 12.5 מיליון שקל - כשעיריית תל אביב משלמת 9 מיליון שקל מהם. הסכום שעתיד לגדול עם הצטרפות ערים נוספות למערך.

כשראש עיריית תל אביב רון חולדאי נשאל "מדוע דווקא עכשיו?", הוא השיב כי לאורך העשור האחרון לא היה די כסף לסבסוד של שירות כה יקר. משנמצא מקור תקציבי - הבין שיילך למהלך הזה אך ורק עם ערים נוספות, שכן הבעיה הגדולה היא התניידות בין הערים ולא התניידות של תושבי תל אביב בתוך העיר עצמה.

משהתקבלה ההחלטה של עיריית תל אביב ושירות "נעים בסופ"ש" הפך לעובדה מוגמרת - נדרשו העיריות האחרות לזוז במהירות, ולהחליט אם הן בפנים או בחוץ. מרגע שהמיניבוס הראשון יצא לדרכו בסוף השבוע האחרון, החלו לפעול מנופי הלחץ על ראשי הערים שטרם הצטרפו לשירות. כיצד יוכל כעת ראש עיר סמוכה להסביר לתושביו שדווקא הוא לא מאמץ את היוזמה ולא יפעיל עבורם קווי תחבורה בסופי השבוע? איך יפעל ראש עיר שצריך להעביר את ההחלטה בקואליציה, שלא ששה להרגיז את האוכלוסייה הדתית בשטחה?

המהלך של תל אביב מאלץ את העיריות הסמוכות לנקוט עמדה ולא להישאר מאחור, ואולי אף להיכנס לפלונטר פוליטי פנימי.

אך גם כאשר ישנו רצון טוב ומתקבלת ההחלטה לבחון לעומק את הדברים, הנטל התקציבי, איננו פשוט עבור חלק מהערים. עיריית תל אביב יכולה להרשות לעצמה להפעיל את השירות לאורך זמן, אבל איך יעמדו בכך ערים אחרות, שמעוניינות לאפשר לתושביהן תחבורה בשבת?

ראש עיריית הוד השרון אמיר כוכבי, שנמצא בשיח עם עיריית תל אביב לקראת הרחבת המיזם לערי השרון, חושב שהסוד טמון בשינוי חקיקה או הליך משפטי, שיאפשר קיום אפיקי גבייה ומימון זהים ברשויות השונות.

"השיתוק בשלטון המרכזי בשנה האחרונה העביר את היוזמה לראשי רשויות. מחינוך לגיל הרך, דרך כניסה במקום הממשלה לצהרוני החגים - ועד לתחבורה ציבורית בכלל ובשבת בפרט. הציבור פונה לראשי הרשויות לפתרונות שפעם, לפחות למראית עין, המדינה הייתה אחראית להם. המעט שהכנסת יכולה לעשות הוא להפסיק להפריע ולשנות את החוק כך שניתן יהיה לגבות עלויות נסיעה - אם היא לא תעשה את זה, השלטון המקומי חייב להגיע עם הנושא הזה לבג"ץ.

"איסור הגבייה מייצר תחבורה ציבורית חינמית, שזה מעולה כעיקרון, אבל כשזה נעשה ללא תוכנית ארוכת טווח ובלי שום גיבוי כלכלי, למעט תקציבי הרשויות, הניסיון לעשות טוב עשוי להביא דווקא להעמקת הפערים החברתיים, כאשר מלכתחילה רק רשויות איתנות יוכלו להצטרף לפרויקט ורק העשירות ממש יוכלו לשרוד בו".

עוד הוסיף כוכבי, כי "אף רשות חוץ מת"א לא מסוגלת לממן קווים אפקטיביים לאורך זמן מכיסה. וממילא כרגע אין בפרויקט קווי תחבורה ציבורית אפקטיביים בשבת בתוך הערים, אלא רק קווים לת"א ומערכת תנועה סבירה בתוך ת"א. כמיזם שנועד להניע שינוי זאת בהחלט התפתחות חיובית ומגיעות ברכות ל’נוע תנוע’ ולכל העוסקים במלאכה, אבל כדי לשנות מציאות ברמה הארצית, חייבים לייצר את הפלטפורמה הנכונה".

גם בהרצליה שוקלים להצטרף לפרויקט. "תל אביב יצאה ביום בהיר אחד ואמרה שהיא רוצה תחב"צ, לא הייתה פנייה ממש לערים האחרות", אמר גורם בעירייה. לא הייתה קודם להכרזתה פנייה בערוצים פורמליים. אמרנו שאנחנו רוצים להצטרף, אבל אי-אפשר להחליט על הוצאה תקציבית כזו מעכשיו לעכשיו. בישיבת המועצה הקודמת ציין ראש העירייה וסגנו שיש אפשרות שהרצליה תצא במיזם, שיחבור לנקודות ההסעה של הערים השכנות בלי להיות קשור כלכלית לתל אביב.

"ביום שלישי הקרוב יש ישיבת מועצת עיר בהרצליה והנושא לא נמצא על סדר היום. הקואליציה עצמה מורכבת כאן מחמישה שתומכים בשירות הסעות בשבת, חמישה מתנגדים ועוד ארבעה חברים בסיעתו של ראש העיר משה פדלון. ראש העיר נמצא בהידברות עם המתנגדים ומנסה להגיע עמם להסכמות ולהסביר להם שמדובר בקווים שיעברו רק בצירי תחבורה מרכזיים ולא יפריעו לאוכלוסייה הדתית בעיר. אם הנושא הזה לא יקודם, יכול להיות שיהיה פיצוץ קואליציוני על הרקע הזה. כי בהרצליה גוש חילוני שמאוד דוחף את העניין, ומבחינתנו, אם זה לא יהיה - לא נחשוש לפרק את הקואליציה וללכת לבחירות חדשות".

הנוסעים שגדשו את הקווים בין הערים ובתוכן, הקפידו להדגיש שמדובר ב"יום היסטורי". היה קשה להתנתק מההתלבות הרבה בצעד הזה, שנראה לתושבים פתאום כל כך פשוט ומתבקש. "השירות מהצד של העירייה היה ממש מושלם. מיניבוסים נקיים, זמני הגעה ב-GPS, כמה מסלולים שונים כך שהיה קו שהביא אותי בדיוק לאן שרציתי", מספר נדב.

עם זאת, השירות עדיין איננו חף מתקלות. למשל, בסופי שבוע יכולים רכבים להחנות בתוך תחנת האוטובוס; והמבקשים לעלות כעת על המיניבוסים של "נעים בסופ"ש", נדרשים לרדת לפעמים לכביש כדי שנהגי המיניבוסים יבחינו בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully