וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש לכם כסף בחו"ל? כך תדווחו עליו בביטחה

יניב אנג'ל

2.12.2019 / 9:05

אזרח ישראלי המחזיק נכסים או כסף בחו"ל מחוייב לדווח עליהם לרשות המסים או להסתכן בקנסות ואף מאסר. איך עושים זאת בלי להיענש?

כספת. ShutterStock
כספת/ShutterStock

ישראלים רבים מחזיקים ברשותם דירה בחו"ל, כספים, חשבונות בנק, רכוש ועוד מבלי לדעת כי חובתם לפנות בצורה אקטיבית לרשות המסים, לדווח על כך ואף לשלם מס. חשוב לדעת שרשות המסים מעוניינת לעודד את אותם האנשים לדווח על כך. בהקשר זה יש לציין שהרשות נמצאת בעיצומו של נוהל גילוי מרצון התקף עד סוף השנה ופורסם על ידי רשות המסים לפני מספר שנים.

במסגרת נוהל גילוי מרצון כל אדם שיפנה בתום לב ובצורה אקטיבית לרשות המסים ויבקש להסדיר את ענייניו, רשות המסים בתיאום עם פרקליטות המדינה, מוכנה להתחייב שלא יינקטו הליכים פליליים כנגדו במידה ומבצע גילוי מרצון ומדווח על נכסיו והכנסותיו, בהתאם לתנאים המפורטים בנוהל גילוי מרצון. והנה, לפני מספר ימים צוטט ערן יעקב, מנהל רשות המסים אומר בהקשר זה: "קיבלנו מהשוויצרים מידע על כאלה שסגרו את חשבונות הבנק שלהם לפני שהכל התחיל, בתקווה שלא יעלו עליהם. אני מודיע בצער רב שניאלץ בשבועות הקרובים לערוך מעצרים של אנשים שבחרו ללכת בדרך הלא הנכונה".

לטובת אלה שרוצים ללכת בדרך הנכונה, הנה מספר דברים שכדאי לדעת. ראשית, על פי החוק משנת 2003, על כל אדם, תושב ישראל, לדווח ולשלם מס בישראל, בגין הכנסותיו מישראל ומחוצה לה. לאנשים רבים יש כספים ונכסים בארץ ובחו"ל, ובמקרים רבים אלו חייבים בדיווח ותשלום מס על ידי פנייה אקטיבית לרשות המסים. בתחום ההכנסות מחו"ל יש מספר אופנים פופולאריים. הראשון שבהם הוא ירושה.

מה דין חשבון בנק שהועבר בירושה?

ברוב המקרים החוק מחייב דיווח בגין סכומי כסף משמעותיים הקיימים בחו"ל. דיני מס ירושה לא חלים בישראל אך חובת ההוכחה חלה על האזרח שמקבל את הירושה להוכיח לרשות המסים כי אכן מדובר בכספי ירושה. אם לא הוכח כי מדובר בכספי ירושה, תראה רשות המסים בכספים אלו ככספים שנבעו מהכנסה מעסק או משלח יד ובשיעורי מס משמעותיים. כמו כן, כספים משמעותיים הנמצאים בחשבון בנק מזה שנים, ומושקעים בניירות ערך, לדוגמא, יוצרים במקרים רבים הכנסות מריבית דיבידנד וכדומה. הכנסות אלו חייבות לרוב במס הכנסה בישראל בנוסף למס במידה ושולם במדינה הזרה בה נמצאים הכספים.

עוד בוואלה!

"יש מידע על אלפי חשבונות ישראלים באיי קיימן שלא דווחו"

לכתבה המלאה

בשנים האחרונות עולה הפופולאריות של רכישת דירות ונכסים בחו"ל למטרת השקעה. מה דינם?

אדם תושב ישראל חייב בדיווח ותשלום מס בגין הכנסות משכר דירה בחו"ל, זאת בהתאם לאמנה למניעת כפל מס בין מדינת ישראל למדינה בה נרכש הנדל"ן.

ולהבדיל מכסף או דירה. מה לגבי תכשיטי זהב שהועברו בירושה?

על כך אומר החוק כי אדם המחזיק ברשותו רכוש שווה כסף, ירצה ביום מהימים למכור את רכושו ולהפקיד כספים בסכומים משמעותיים בבנק. בעל הרכוש יוכל לעשות זאת רק אם יגיש לבנק אישור מרשות המסים כי הכספים הם כספיים חוקיים אשר דווחו לרשות המסים ושולם בגינם מס במידת הצורך. בכדי לקבל אישור שכזה מרשות המסים ללא חיוב משמעותי במס בישראל, יש להוכיח כאמור שהתכשיטים התקבלו לדוגמא בירושה. בנוסף, אם מדובר לדוגמא בתכשיטי זהב ישנים מאוד, יכולה רשות המסים לדרוש תשלום מס בגין עליית ערכו של הרכוש.

ואם בכל זאת לא השתכנעתם, מה יקרה אם לא תפנו לרשות המסים?

מדינת ישראל, רשות המסים בישראל והבנקים ורוב מדינות העולם, חתומים על אמנות למניעת כפל מס, אמנות דיווח והעברות מידע. המידע בין המדינות והרשויות מועבר באופן שוטף מתוך מטרה לתפוס מעלימי מס. לכן עדיף לפנות לרשות המסים לפני שזו תפנה אלינו. לפי החוק במדינת ישראל, אדם שלא מדווח ולא משלם מס עובר עבירה פלילית. חשוב לשים לב שמדובר בשתי עבירות מס נפרדות (האחת, אי הדיווח, והשנייה בגין אי תשלום מס). דין עבירת מס יכולה להגיע לעונש מאסר, עבודות שירות וקנסות או תשלומי כופר משמעותיים.

אם החלטתם לעשות את הצעד הנכון ולדווח אז ראשית, יש לפנות למומחה בתחום בכדי שייתן פתרון מקצועי בתחום. מומחה שכזה יבדוק האם אכן ישנה חובת דיווח ותשלום מס בישראל, יבדוק כמה שנים רטרואקטיבית יש לדווח ולשלם מס, ויבצע חישוב מקצועי של חבות המס בכפוף למסמכים שיועברו לרשותו. לאחר מכן יפנה בבקשה לרשות המסים להסדיר את הסיטואציה באופן חוקי בכדי שבסופו של תהליך רשות המסים תקבל מידע מדויק לגבי ההכנסות והנכסים אשר ישנם בחו"ל, ואת חבות המס בהתאם.

אין לראות במידע הניתן כאמור מענה לנסיבות מקרה ספציפי כלשהו, ואין להשתמש בו כהבעת דעה או עמדה ביחס למקרה מסוים. האמור לא מהווה תחליף ליעוץ מקצועי.

הכותב הוא רו"ח ומומחה מיסוי בינלאומי, שותף מנהל בפירמת הייעוץ הבינלאומית Auren Israel

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully