וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלאק פריידיי? שעתיים של רווקים סינים נותנות יותר

סרגיי וסצ'ונוק

9.12.2019 / 7:52

חגיגת השופינג בארה"ב מלפני שבועיים רשמה שיאים, אבל אלה מתגמדים לעומת מכירות בהיקף של כ-38 מיליארד דולר ביום הרווקים הסיני

חנות חמה של עליבאבא סין. ShutterStock
עליבאבא/ShutterStock

חגיגות השופינג של "בלאק פריידיי" ו"סייבר מאנדיי" בארה"ב הביאו השנה מכירות שיא שהסתכמו יחד בכ-17 מיליארד דולר, צמיחה מרשימה של כ-20% לעומת השנה שעברה. יחד עם זאת, מרוב ההתלהבות אסור לשכוח שאין מדובר בשיא המכירות הקמעונאיות. שיא זה נכבש רק לפני כשבועיים במקום אחר בעולם, בשוק הסיני, כאשר סך המכירות הקמעונאיות שנרשמו בתאריך ה-11.11, "יום הרווקים" בסין, זינק לסכום דמיוני של כ-38 מיליארד דולר, יותר מכפול מסך המכירות ביומיים הפעילים ביותר בשוק הקמעונאי בארה"ב. מה שלא פחות מרשים זה העובדה כי המכירות ב"יום הרווקים" חצו את הרף של 13 מיליארד דולר כבר בשעה הראשונה.

מי שהביאה את "יום הרווקים", מנהג חדש יחסית של הסטודנטים הסינים, לתודעה הכלל-עולמית היא חברת עליבאבא (סימול: BABA), מובילת הקמעונאות המקוונת בסין ובעולם, אשר מחזיקה במעמד המוביל גם בתחומים חמים נוספים - שוק שירותי הענן, שוק הלוגיסטיקה ואף שוק השירותים הפיננסיים. החברה הוקמה רק לפני 20 שנה על-ידי מורה לאנגלית בשם ג'ק, ומאז התפתחה במהירות למעמד ענקית האינטרנט הגלובלית, והגיעה לאחרונה לשווי שוק עצום של כ-460 מיליארד דולר, בעשיריית החברות בעלות שווי השוק הגבוה בעולם ובמקום הראשון בקרב החברות שאינן אמריקאיות.

עליבאבא פועלת באמצעות מגוון פלטפורמות של סחר מקוון, כולל Taobao המתווכת בין מוכרים לקונים באינטרנט, פלטפורמת T-mall המתמחה במכירת מוצרים ממותגים, פלטפורמת AliExpress שפונה לצרכנים מחוץ לסין (כולל כמובן הצרכנים הישראליים), חברת הלוגיסטיקה Cainiao ועוד. פעילותה הקמעונאית של עליבאבא פונה לקהל של כ-800 מיליון צרכנים בסין וברחבי העולם, ומציגה צמיחה גבוהה משמעותית מקצב הצמיחה בצריכה הפרטית בסין, לאור הגדלת נתח השוק מול ערוצי קמעונאות מסורתית ומתחרותיה בשוק הסחר המקוון.

שיעורי רווחיות גבוהים

לפעילות של עליבאבא יש דמיון רב עם עסקי הליבה של אמזון.קום (סימול: AMZN), המובילה האמריקאית של הסחר המקוון ושירותי הענן. המודל העסקי של עליבאבא שונה מזה של יריבתה האמריקאית. בניגוד לאמזון , המנהלת את כל תהליך המכירה בעצמה, כאשר מרבית המכירות מתבצעות באמצעות מרכזים לוגיסטיים שלה (דבר שמעיק על רווחיותה ועל תזרים המזומנים שלה), חברת עליבאבא פועלת לרוב בתור מתווך, המחבר בין הקונים למוכרים, ובכך נהנית משיעורי רווחיות גבוהים משמעותית, אם כי על מחזור מכירות קטן יותר, הן אבסולוטית והן בהשוואה להיקף המכירות הכולל.

לשם השוואה, היקף המכירות הכולל באתרי עליבאבא (GMV - Gross Merchandise Volume) עמד בשנת 2018 על כ-770 מיליארד דולר, פי 3 מה-GMV של אמזון (כ-270 מיליארד דולר), אך הכנסות החברה הסינית היו כרבע מסך הכנסות אמזון.

יחד עם זאת, בהתחשב בשיעורי הרווחיות הגבוהים של עליבאבא, בנוסף לקצב צמיחה חזק יותר, החברה הסינית צפויה השנה לעקוף את יריבתה האמריקאית מבחינת הרווח הנקי האבסולוטי, עם תחזית של כ-19 מיליארד דולר בשנה הפיסקאלית המסתיימת במרץ הקרוב (לצד תזרים מזומנים של מעל 20 מיליארד דולר), מעל הרווח הנקי הצפוי לאמזון בשנה הנוכחית של כ-17 מיליארד דולר.

מלבד פעילותה הקמעונאית החזקה, עליבאבא חולשת גם על תחומי צמיחה נוספים. חטיבת שירותי הענן שבבעלותה המלאה, AliCloud, הכפילה את הכנסותיה בשנים האחרונות, וצפויה להציג צמיחה של כ-60% השנה, כפול מקצב הצמיחה של פעילות הענן של אמזון - AWS. בנוסף, פעילות שירותים פיננסיים Ant Financial, המספקת כל קשת השירותים החל מתשלומי המובייל (באמצעות מערכת AliPay המחזיקה במחצית מהשוק) וכלה בניהול כספים ושירותי ביטוח, מהווה פוטנציאל משמעותי להצפת ערך בעתיד. מלבד זאת, חברת עליבאבא ביצעה לאורך שנים רכישות רבות בתחומים אחרים, וממשיכה לשמור על חדשנות בעסקיה המגוונים.

ביצועי יתר לעומת מניית אמזון

הצלחה עסקית כבירה הובילה לעלייה בשווי השוק של עליבאבא מאז ההנפקה הציבורית בארה"ב לפני כחמש שנים. יחד עם זאת, למרות שמניית BABA הכפילה את עצמה מאז, מדובר עדיין בביצועי יתר לא רק ביחס לעלייה מטאורית של מניית AMZN היריבה, אלא גם לעומת מדד הנאסד"ק.

חשוב לציין כי מאז ההנפקה, ביצועי החברה הציגה שיפור משמעותי, עם גידול של כמעט פי 10 בהכנסות וברווח הנקי. כתוצאה מכך ירד משמעותית תימחור מניית BABA, הנסחרת כעת במכפיל רווח של 22 בלבד לתחזית השנה הקרובה, תמחור חסר בהשוואה לשיעורי צמיחתה בעשרות אחוזים.

הסיבה המרכזית לתופעת ירידת מכפילי עליבאבא היא העננה הכבדה של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין. בפועל, מלחמת הסחר אינה משפיעה על פעילותה של עליבאבא, אך אכן מכבידה על סנטימנט המשקיעים כלפי השוק הסיני כולו וכלפי עליבאבא בפרט. אנו מעריכים כי ירידה בחששות המשקיעים מהחמרה נוספת במלחמת הסחר אמורה להוביל לעלייה במחיר מניית BABA.

נציין כי גם בתרחיש השלילי של הסלמה נוספת, עשויה פעילות עליבאבא להמשיך במגמת הצמיחה, זאת לאור מאמצי הממשל הסיני לעידוד צריכה פרטית מקומית, מדיניות שאמורה למתן את השפעת המאקרו השלילית של מלחמת הסחר ולהוביל מאות מיליוני צרכנים סיניים לערוצי הסחר המקוון של עליבאבא.

אנו מדרגים את מניית BABA בהמלצת Outperform עם מחיר יעד של 220 דולר, בהתבסס על הערכת שווי פעילויות החברה בתחומים שונים. מחיר זה מגלם מכפיל רווח של 29 ומכפיל EBITDA של 25 לתחזיות 2020.

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully