וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האתגרים המשתנים של אמהות עובדות

וול סטריט ג'ורנל

9.1.2020 / 11:13

כותבת הטור "עבודה ומשפחה" ב"וול סטריט ג'ורנל" סו שלנברגר, משרטטת שינויים שהתרחשו בשוק העבודה מאז תחילת שנות ה-90 והשפיעו על הורים, ובמיוחד על אמהות עובדות מעסיקים הפכו ידידותיים יותר למשפחה, אבל הפתרונות לאיזון בין הבית לעבודה לא חלחלו לכלל השוק

לפני קרוב ל-30 שנה, לאחרים נדמה היה אולי שיש לי הכול - קריירה פורחת שאהבתי ושני ילדים קטנים. אבל עדיין מצאתי את עצמי ערה בלילות מחשש שאני לא מספיקה, לא בעבודה ולא בבית.

עלויות הסידורים לילדים היו בסכומים של חמש ספרות, ולא הצלחתי לשמור על מסגרת שעות עבודה נורמלית. לכן עזבתי שתי משרות עיתונאיות שאהבתי ברצף מהיר. הייתי ראש משרד ואחר כך כתבת במשרה חלקית. ואז הייתי שום דבר.

יצרתי את טור "עבודה ומשפחה" של "וול סטריט ג'ורנל" זמן קצר אחר כך, בתקווה שאוכל לחשוף את הבעיות של אימהות עובדות ולמצוא פתרונות. כעבור יותר מ-1,000 טורים, כמה מהבעיות הוקלו, אך אחרות עדיין קיימות, ומכשולים חדשים צצו.

כשהתחלתי לכתוב את הטור ב-1991, שיעור הנשים הנשואות שהיו שכירות ועבדו מחוץ לבית עמד על 71%, לעומת 42% בסוף שנות ה-60. רבות מהן נתקלו בקיר אטום. מנהלים שהוכשרו בעידן נשיאותו של רונלד רייגן, כמעט כולם גברים, לא גילו סבלנות רבה למתחים של אימהות. חלק מהנשים חששו שהן ייענשו בעבודה בגלל הדאגה לילדים, עד כדי כך שהן הסתירו את תמונות המשפחה במשרד. כל רמיזה לכך שאבות עובדים ירצו אולי חופשת לידה גררה צחוק פרוע.


"הדור החדש שינה הכול"

בת' מיקנס לונג, אשת מכירות בחברת חשמל שהקדשתי לה טור ב-1996, עבדה המון וקשה כדי לזכות בהערכה של עמיתיה הגברים. היא לבשה את החליפות הכהות המרובעות עם החצאיות והעקבים, שהיו צו האופנה של נשים עובדות בזמנו , גם כאשר הגברים הופיעו בחולצות גולף.

המנהלים שלה לא רצו לשמוע על הבעיות שלה בבית. "מעולם לא יכולתי לומר שאני רוצה לראות את ההצגה של הבן שלי בכיתה א'. הייתי צריכה לומר, 'אני מצטערת, יש לי עוד פגישה'", אמרה לונג, תושבת אורלנד פארק, אילינוי בראיון לאחרונה. כשישיבות חובה בעבודה נערכו בחופשות בתי הספר, כמו ביום שישי אחרי חג ההודיה, "פשוט סתמתי את הפה", היא אומרת. "עבדתי קשה רק כדי לקבל הערכה".

החשש מעימותים גרם לה לעשות מה שעשו אימהות רבות מדור הבייבי בום: לעזוב את החברה כדי להקים עסק משלה. בעבודה עם בעלה, מנהל לשעבר בחברת חשמל, היא עשתה יותר כסף כיזמית והשיגה שליטה על עומס העבודה שלה ועל זמנה, וקבעה פגישות בהתאם לצורכי המשפחה.

כעת, בגיל 59, לונג מרוצה מההחלטות שקיבלה. שלושת ילדיה, בני 27,25 ו-21, עושים חיל. מבחינתה, הקבלה שאמהות עובדות זוכות לה היום היא נהדרת. "הצעירות בימינו אומרות את זה. הן אומרות, 'היי, זו ההצגה של הילד שלי בבית הספר ואני חייבת להיות בה'. הדור החדש שינה את הכול".

האימהות של דור המילניום צפויות להיות פתוחות יותר לגבי הצרכים שלהן ולקבל תגובה מכבדת, בייחוד בענפים שמעסיקים נשים רבות. הן כבר לא חשות מחויבות להתלבש כמו גברים (תודה לאל). לבוש ססגוני ואופנתי החליף את החליפות המרובעות.

ברנה פיצג'רלד (32), אם לשניים, בני 4 וחצי ו-22 חודש, ביקשה אחרי חופשת הלידה הראשונה שלה לעבוד מהבית יום בשבוע, וקיבלה אישור מידי מהבוס שלה בחברת הפרסום שבה עבדה. היא קודמה לסגנית נשיא כשהייתה בחודש השמיני להיריון הראשון, ולסגנית נשיא בכירה אחרי חופשת הלידה השנייה.

כמו רבים מבני דור המילניום, פיצג'רלד מתגוררת קרוב יותר להוריה, ויש לה רשת תמיכה טובה יותר מכפי שהייתה לאימהות מדורות קודמים. הוריה עוזרים כשיש לה ימי עבודה ארוכים. בן זוגה בן ה-38, מייסד ומנהל שותף בחברת השקעות בנדל"ן, שותף מלא גם בטיפול בילדים. הוא לוקח אותם למעונות ברוב הבקרים. אחרי העבודה, פיצג'רלד אוספת אותם ועושה להם אמבטיה כשהוא מבשל ארוחת ערב למשפחה.

בני ובנות דור המילניום חולקים את עבודות הבית בצורה שווה יותר. גברים ממלאים חלק שווה או גדול יותר בשטיפת הכלים בקרב 44% מהזוגות, ובכביסה ב-31% מהזוגות, בערך פי שניים מהשיעורים של תחילת שנות ה-90, לפי מחקר מ-2018. זה מקל את המשמרת השנייה של עבודות הבית שהתישו אימהות עובדות מדור הבייבי בום (ילידי 1946-1964).

שוק העבודה ההדוק, שחסרים בו עובדים, מעודד הרחבת ההטבות לאימהות חדשות, כמו שירותי ייעוץ בהנקה. כ-70% מהמעסיקים מתירים לעובדים לעבוד מהבית לפחות חלק מהזמן, לפי האגודה לניהול משאבי אנוש.

יותר מעסיקים רואים יתרונות פיננסיים באיזון מגרש המשחקים לאימהות עובדות. יותר מחקרים, כולל מחקר חדש של חברת הדירוג והמחקר S&P Global, קושרים בין נוכחות נשים בצמרת הניהול לבין תוצאות כספיות טובות יותר.

יותר מעסיקים מציעים גם הטבה שלא עלתה על הדעת בעבר - חופשה בתשלום לאב. אנדרו גרינק לקח שלושה שבועות חופשה בבית עם אשתו מדלין אחרי לידת בתם חנה, ועוד תשעה שבועות אחרי שאשתו חזרה לעבודה. "הייתה לזה השפעה מתמשכת על כישורי ההורות שלי", אומר גרינק, מנהל תקשורת בדיסקברי. זה גם עזר לו ולאשתו, לדבריו, לבנות אמון וביטחון זה בזה.
מעטים נהנים מהפתרונות

פתרונות עבודה ומשפחה אינם פתרונות אם הם לא מגיעים לשיעור גדול יותר של הורים עובדים. הגישה לחופשות משפחה בתשלום אמנם מתרחבת, אבל רק 16% מהעובדים במגזר הפרטי בארה"ב נהנים ממנה.

"יש עוד הרבה עבודה לעשות בתחום הזה", אומרת שריל סנדברג, מנהלת התפעול בפייסבוק ומחברת רב המכר Lean In מ-2013, שמהלל נשים שמחפשות אתגרים ולוקחות יותר סיכונים בעבודה. "אנחנו עדיין צריכים לדאוג שהעבודה תתאים להורים, וצריך להגדיר את זה מחדש כבעיה לא רק של נשים אלא גם של גברים". מלבד העדר מדיניות רחבה יתר של חופשות בתשלום, סנדברג מציינת את מה שהיא רואה כמכשולים מבניים מול נשים, כמו חוקי שכר מינימום נמוך יותר, עליית עלויות הטיפול בילדים ופער השכר המגדרי.

סנדברג עצמה הודתה בבלוג שהיא פרסמה ב-2016 אחרי מותו הטרגי של בעלה דייב גולדברג, ש-Lean In לא כיסה כראוי את הקשיים העומדים בפני הנשים - בייחוד נשים שאינן בכירות כמוה - כשיש להן בן זוג לא תומך או כשאין בן זוג בכלל. "לא קלטתי אז כמה קשה להצליח בעבודה כשאת מוצפת דאגות בבית", כתבה סנדברג, שמכהנת כיו"רית קרן תמיכה משפחתית שנושאת את שמה ואת שם בעלה המנוח.

אימהות עובדות פחות במדינות בארה"ב שבהן עלויות הטיפול בילדים הן הגבוהות ביותר וימי הלימודים הם הקצרים ביותר, לפי סקר מ-2019 של 37,993 אימהות. הנתונים אמנם מצביעים על מתאם ולא על קשר של סיבה ותוצאה, אבל הם מציעים הוכחה לכך שהחלטות של אימהות מושפעות מהאתגרים של ניהול הטיפול בילדים בגילאי טרום בית ספר ואחרי בית הספר. הבעיה קשה במיוחד במשקי בית של אם יחידנית, שמספרם הוכפל ויותר מאז 1970.

גורמים כלכליים ותרבותיים סובטיליים יותר ממלאים גם הם תפקיד. הגמישות לבחור מתי לעבוד את השעות המתחייבות מהתפקיד היא ההטבה המועדפת ביותר על ידי 28% מהשכירים בארה"ב - יותר מחופשות בתשלום או עבודה מהבית, לפי מכון המחקר Pew .
הפינוקים שהורים מפחדים מהם

כלכלת ה-7/24, טכנולוגיית התקשורת הזמינה והלחץ לשתף פעולה באזורי זמן שונים שודדים מההורים את השליטה בזמנם. הנטייה של העבודה להשתלט על כל רגע מזדמן אומרת שמעט עבודות עדיין ניתנות לביצוע במסגרת השעות תשע עד חמש, והתוצאה היא צונאמי של עבודה.

הניסיונות להציב גבולות לעבודה מתו במידה רבה. U.S. Cellular, רשת סלולר משיקגו, סיימה את נוהל "ימי שישי בלי דוא"ל" שהיא השיקה לפני כמה שנים. "עם המהירות של החדשנות במגזר שלנו, זה לא ריאלי לקחת יום אחד לגמרי מנותק מהאי-מייל", הסביר מנהל התפעול ג'יי אליסון.

תרבות העבודה של שעות ארוכות במגזרים מסוימים שיש בהם הגמוניה של גברים היא כוח נגדי חזק נוסף. מגייסי כוח עבודה בקמפוסים מטעם חברות טק מציעים פינוקים כמו ארוחות חינם, תספורות וכירופרקטיקה במשרדים, כדי לפתות את העובדים להישאר לעבוד, לפי מחקר של אוניברסיטת סטנפורד מ-2018, שהקיף מצגות של 84 חברות. המגייסים הללו מתגאים בהקאתונים הליליים של המעסיקים שלהם, שהם כל כך כיפיים שלא בא לישון - סביבה שהורים עובדים פוחדים ממנה יותר מאשר נלהבים ממנה.

הורים גם חרדים יותר מסיבות נוספות. התרחבות פערי השכר, הנזילות של שוק העבודה והחשש לאבד עבודה לאוטומציה או לבינה מלאכותית גורם להורים לתהות אם ילדיהם יצליחו בעתיד, אומר פבריציו ציליבוטי, כלכלן באוניברסיטת ייל ומחבר הספר "אהבה, כסף והורות", יחד עם מתיאס דפקה מאוניברסיטת נורתווסטרן. הורים רבים עוסקים כעת במעקב בלתי פוסק ולעיתים חודרני אחר התקדמותם האקדמית של הצאצאים. הם מקדישים עוד 3.5 שעות לעזרה בשיעורי הבית ביחס לשנות ה-70, אומר ד"ר ציליבוטי. לחצים מתגברים כאלו עלולים להחניק את המשחק הספונטני עם הילדים ולפגוע באיכות זמן המשפחה, שההורים נלחמים קשה כל כך לשמר.

לקח אחד התברר בשלושת הדורות שחלפו מאז שרוב האימהות העובדות נכנסו לכוח העבודה השכיר: הפתרונות שהיו להורים שלכם כנראה לא יתאימו לכם. כוחות כלכליים יאפילו עליהם כמעט בוודאות. או שהאופן שבו המשרות בנויות ולוח השעות שלהן ישתנה, או שיגיע מיתון ויהרוס את התוכניות הטובות ביותר, כפי שקרה להורים צעירים רבים.

ובכל זאת, ברור שרוב ההורים העובדים הם במצב טוב יותר מכפי שהיו הוריהם בעבר. הורים לילדים מקבלים יותר תמיכה מהמעסיקים שלהם בהשוואה לדורות הקודמים. מעסיקים חכמים לומדים להעריך באמת נשים במקום העבודה בזכות הגיוון והתובנות שהן מביאות, ונותנים תמיכה לאימהות עובדות.

שינויים משמעותיים מתרחשים גם בבית, בזכות גישות שוויוניות יותר של דור המילניום. כאשר גברים ממלאים תפקיד גדול יותר בגידול ילדים ועבודות בית, הם מקבלים תובנות שיהפכו אותם למנהלים טובים יותר כשהם יגיעו לחדרי הניהול בעתיד.

  • עוד באותו נושא:
  • אימהות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully