וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה התאהבה הממשלה כל כך במיסי הדלק והסיגריות?

7.2.2020 / 0:00

אינפלציה היא מתכון לצרות ומסים ישרים מקטינים צמיחה, לכן כדי לגייס כסף הממשלה פונה לאפיק שלישי - מסים עקיפים. הבעייה היא שזה כבר הפך לאידיאולוגיה נוחה מבחינתה

ShutterStock

(בווידאו: מה אפשר לעשות עם עודפי מסים)

יש משהו מעניין מאוד בדרך שבה ממשלת ישראל מגייסת כסף. בגדול, לממשלה יש שלוש דרכים לגייס כסף: מסים ישירים (מס הכנסה ומס חברות), מסים עקיפים (מע"מ ומסים על מוצרים כמו מכוניות, טבק ואלכוהול) ואינפלציה. האפשרות השלישית היא לא באופנה, כי למרות שהיא כנראה הכי נוחה פוליטית, בשנות ה-1980 התברר שיש לה השפעות הרסניות על הכלכלה. האפשרות הראשונה היא לא באופנה כי היא גרועה פוליטית: כשמעלים מס הכנסה כולם מרגישים את זה ומיד, ואף פוליטיקאי לא רוצה לעצבן את הציבור במדינה שבה בחירות קורות פעם בשלושה חודשים בערך.

חוץ מהבעיה הפוליטית, מסים ישירים גם באמת מזיקים מאוד לכלכלה. אפשר לטעון שכשהממשלה לוקחת נתח גדול מהמשכורת זה פוגע ברצון לעבוד. מבער לכך, יש גם לא מעט עבודות שמראות שמס הכנסה ומס חברות תורמים לקיטון באי-שוויון, אבל כל גידול בהם מביא לירידה בצמיחה. ומכיוון שבמדינת ישראל הציבור בוחר באופן עקבי מפלגות שמעדיפות את הצמיחה על פני קיטון באי השוויון, הציבור מקבל את מה שהוא רוצה, ומס הכנסה לא עולה, או אפילו יורד.

זה תמיד לטובת האזרחים

ברגע שלממשלה הייתה בעיה בהכנסות בשנה שעברה, הפתרון שנמצא היה להעלות את המס על רכבים היברידיים, למרות שעליית מחיר של רכבים היברידיים מנוגדת למדיניות המוצהרת של הממשלה

אז נשארה רק אופציה אחת באופנה, וזאת האופציה של מסים עקיפים. להם באמת שיש הרבה יתרונות: ראשית, כשמעלים אותם אפשר לטעון שזה לטובת הציבור. ככה עושים בכל פעם שמעלים את המס על טבק, אלכוהול, מכוניות ודלק - הכול זה לטובת הציבור. הרי כל המוצרים האלה הם מוצרים מזיקים - טבק ואלכוהול פוגעים בבריאות, דלק פוגע בסביבה ומכוניות תוקעות אותנו בפקק. שנית, כשהמחירים עולים, לא הולכים להפגין מול משרד האוצר. ב-2011, המחאה החברתית התרכזה מול הבית של יו"ר תנובה, ולא מול משרד הבית של שר האוצר, למרות שעליית המחירים נבעה מהמדיניות של משרד האוצר לא פחות מאשר מההתנהלות של תנובה. שלישית, אלו מסים שמכניסים הרבה מאוד כסף - ממס הכנסה אנשים יכולים להתחמק, ממסים על קניות זה הרבה יותר קשה.

כך שמסים עקיפים הם בהחלט אופציה טובה. הבעיה היא שהממשלה כבר כל-כך התאהבה במסים העקיפים, שהיא הפכה את ההכנסות ממסים עקיפים לאידיאולוגיה, במקום שהמסים יהיו כלי ליישום של אידיאולוגיה. כך, למשל, ברגע שלממשלה הייתה בעיה בהכנסות בשנה שעברה, הפתרון שנמצא היה להעלות את המס על רכבים היברידיים, למרות שעליית מחיר של רכבים היברידיים מנוגדת למדיניות המוצהרת של הממשלה לצמצם את פליטת גזי החממה. ומכיוון שיש לנו גרעון גם ב-2020, האוצר כבר מתכנן עלייה של המע"מ ברגע שתקום הממשלה הבאה, ולא נראה שמישהו יצביע נגד.

כי נכון שממשלה חדשה אמורה ליישם אידיאולוגיה חדשה, ולכן לפני שהיא מחליטה על מסים או על הוצאות, היא קודם כל אמורה להחליט מה הם סדרי העדיפויות שלה. אבל כנראה שבמדינה שלנו להטיל מס שמעלה את המחירים זה לא עניין של אידיאולוגיה, זה פשוט עניין של ככה זה.

ד"ר אביחי שניר -המכללה האקדמית נתניה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully