וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניתם מזגן חכם? זה מה שאתם חייבים לעשות

דוריה גלעם

11.2.2020 / 10:38

הרעיון של מזגן שאפשר להשתלט עליו מרחוק קוסם לכולנו, אבל טומן בחובו לא מעט סכנות אבטחה. אם אתם רוכשים אחד כזה, יש כמה צעדי מנע שאתם חייבים לעשות

הפרסומות הבטיחו שליטה מלאה על הטמפרטורה וההפעלה גם מחוף הים. מזגן חכם הוא שדרוג שאדם חייב לעצמו לפחות פעם בחיים, כי חיינו הרי כבר נטמעו מזמן באפליקציה. שיחת טלפון אחרי ההתקנה למוקד השירות של החברה כדי להתחבר לשירות ההפעלה מרחוק - היכתה התובנה: מישהו משתלט לנו על החיים. ועוד מרחוק. הנציג הדגים את הביצועים האפשריים. הוא העלה את הטמפרטורות והוריד אותן, הפעיל את תנועת שלבי האוורור, כיבה את המזגן ושוב והדליק אותו.

מרוב שהייתי עסוק בכך ש"החיים שלי עומדים להשתנות", שכחתי לשאול את עצמי את השאלה הכי חשובה: למה מישהו יכול להשתלט ככה על המזגן החדש שלי?! כאיש אבטחת מידע המחשבות כבר הפליגו הרבה יותר רחוק מזה - אם ספק השירות יכול להשתלט על המזגן שלי מרחוק, סביר שעם עוד קצת מאמץ הוא יכול להגיע גם לראוטר שלי, ומשם לרשת האלחוטית שלי ולכל המכשירים שמחוברים אליה. תחושת ההתלהבות הוחלפה די מהר בחשש. מזגן חכם, חשבתי. כל כך חכם שנהיה לי חם.

מזגן מזגנים. ShutterStock
לא תמיד מה שמתקדם הוא גם הדבר הבטוח/ShutterStock

הבית החכם תופס יותר ויותר פלחי שוק בשנים האחרונות. הוא כולל מוצרים מגוונים: מצלמות חכמות לבית, מתג חכם לדוד, שליטה מרחוק על המזגן, אפילו מנעול חכם לדלת הכניסה. ולמה בכלל צריך את זה? יש כאלה שסבורים שזה פינוק המשפר את רמת החיים. ויש מי שאומרים שזו הדרך הבטוחה והטובה ביותר לדאוג לביטחון הבית ודייריו: קשישים, ילדים, תינוקות.

בשורה התחתונה, מוצרי הבית החכם מציעים אפשרויות שהופכות את השימוש בדברים בסיסים לחוויה. כך לדוגמה, אפשר ליצור תרחישים במוצרים שונים: למשל, כשחיישן הכניסה מזהה פתיחת דלת, הוא מדליק את האור בסלון ופותח את התריס. כשהחיישן בחדר מגלה שיצאתם, הוא מכבה את האור ואת המזגן. כשהחיישן מזהה שהילד נכנס הביתה, הוא מפעיל את המיקרוגל ומחמם לו ספגטי. זה חסכוני, זה בטוח. ובוא נודה על האמת, זה די מגניב. אבל כמו לכל דבר טוב, גם פה יש סיכונים.

כל מוצרי הבית החכם מתחברים לאינטרנט הביתי דרך הראוטר הביתי. הראוטר אמנם מאובטח בסיסמה, אבל פריצה לראוטרים כאלה היא לחם חוקו של כל האקר מתחיל. חשיפת הסיסמה של הראוטר יכולה להוביל לפריצה למוצרי הבית המחוברים אליו. במקרה כזה ההאקר יכול לשלוט במקרה הטוב בשואב אבק או בדוד, אבל במקרה הרע, הוא ישתלט על התריס בסלון, על דלת הכניסה, על המצלמות.

להגן באמצעות סיסמה

אבל יש דברים שכן אפשר וכדאי לעשות כדי למזער את הסיכונים. למשל, אם אתם רוכשים את הראוטר בעצמכם ולא דרך ספקית האינטרנט, ודאו שאתם קונים מחברה טובה ומוכרת, וכזו שאינה אוגרת מידע על לקוחותיה. בנוסף, אל תשכחו להגן על הרשת הביתית בסיסמה, להסדיר מדיניות להחלפת סיסמאות הראוטר פעם בשבועיים ולהימנע מסיסמאות כמו מספר הטלפון הפרטי שלכם או תאריך הלידה של הילד. תעשו לעצמכם טובה וקחו את נושא ההגנה על הרשת הביתית ברצינות.

עם ההתלהבות מהבית החכם, אל תשכחו את הסיכונים והישארו מחושבים. הרשו לעצמכם ליהנות ממוצרי בית חכם שמספקים חוויית משתמש נהדרת, אבל הקפידו להגביל אותם כך שלא יחשפו אתכם יתר על המידה. זכרו: האקר חכם ובית חכם הם שילוב מסוכן, במיוחד ללקוח טיפש. אז ודאו במיוחד שהמנעול החכם ישאיר את ההאקר בחוץ ושגם התריס החכם לא יאפשר לו להיכנס. ודאגו שהמצלמה החכמה משמשת אתכם - ולא הופכת לכלי בידי פורץ מתוחכם. אחרת, הבית החכם עלול להתגלות כרעיון לא כל כך חכם.

הכותב הינו מנהל פרויקטים וצוות התקיפה ב-2BSecure, חברת אבטחת המידע והסייבר של מטריקס

  • עוד באותו נושא:
  • מזגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully