וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקיעים זרים מושכים עשרות מיליוני דולרים מפקדונות מט"ח עקב הרפורמה

בן-ציון ציטרין

10.1.2003 / 8:21

מדובר בפקדונות המשמשים בטוחה להלוואות שניתנו לחברות של המשקיעים הפועלות בישראל; עם כניסת הרפורמה לתוקף, מוסו הפקדונות הללו בשיעור של 10%-15%



מאת בן-ציון ציטרין ושלומי שפר



משקיעים זרים המחזיקים בפיקדונות מט"ח (פת"ח - פיקדונות תושבי חוץ) בישראל, שמשמשים בטוחה להלוואות שניתנו לחברות בבעלותם שפועלות בישראל, מושכים אותם בחזרה לחו"ל. הדבר נובע מכך שבעקבות כניסת הרפורמה במס ממוסים פיקדונות אלה בשיעור של 15%-10% (על פי המסלול - ריאלי או נומינלי).



ההערכה היא, כי עד כה נמשכו עשרות מיליוני דולרים, ומאז כניסת הרפורמה לתוקף -ואחרי שהתברר סופית שמס הכנסה אינו מתעתד לבטל סעיף זה - גבר זרם משיכת הכספים. להערכת רואי חשבון המטפלים במשקיעים זרים, היקף משיכת הכספים עלול להגיע למאות מיליוני דולרים.



רוה"ח גד טפר ושאול טבח ממשרד רוה"ח ראובני, הרטוב, טפר ושות' PKF, שמתמחה בייצוג משקיעים זרים בישראל, צופים גל של משיכת פיקדונות מישראל והעברתם למדינות בהן אין מיסוי על פיקדונות של תושבי חוץ. הפיקדונות שיופקדו בחו"ל ישמשו בטוחה להלוואות שנלקחו על ידי חברות תושבי החוץ בישראל.



פיקדונות של משקיעים זרים בבנקים ישראליים אינם ממוסים גם אחרי כניסת הרפורמה לתוקף, למעט פיקדונות שמשמשים בטוחה להלוואה המוכרת כ-Back to Back. מדובר במקרים שבהם מחזיקים משקיעים זרים עסקים בישראל; כנגד מתן אשראי לפעילות החברה הפקידו משקיעים זרים כספים בבנק, ופיקדונות אלה לא מוסו עד כה.



לדברי סגן נציב מס הכנסה, אוסקר אבורזק, מדובר במפלט מס שחובה היתה להפסיקו. "כאשר תושב חוץ רוצה לתת הלוואה לחברה שהוא בעל שליטה בה עליו לשלם מס בשיעור 25%. תושבי החוץ הלכו לבנק, הפקידו מט"ח וכנגד זה החברה קיבלה הלוואה. בעל החברה נהנה מריבית על הפיקדון והחברה מבקשת להכיר בהוצאות הריבית שלה לצורכי מס. "זהו מצב לא תקין שלא היתה סיבה להמשיך אותו. לא שינינו כהוא זה את מעמדם של מפקידים זרים בבנקים ולעולם לא נפגע בהם, אך בסוגיית הפיקדונות ששימשו ביטחון להלוואה לפעילות של החברה שלהם בישראל, תוך התחמקות מתשלום מס, לא נוותר. אין סיבה שהפיקדונות הללו לא ימוסו".



חברי ועדת רבינוביץ ד"ר אבי אלתר וד"ר משה דרוקר תוקפים את מדיניות מס הכנסה; לדברי אלתר, התעקשות האוצר לגבות מס על הריבית של פיקדונות המשקיעים בישראל תבריח מכאן את המשקיעים, עד האחרון שבהם, למדינות רבות שבהן אפיקים אלה לא ממוסים - ובעקבות כך הם יחסלו את עסקיהם בישראל. ד"ר דרוקר אמר כי בכוונתו להתריע בפני שר האוצר, סילבן שלום, על הנזק הבלתי הפיך שייגרם לכלכלת ישראל עם נטישת המשקיעים הזרים.



בכמה בנקים הודו אתמול כי יש ירידה מסוימת בהיקף פיקדונות הפת"ח, אך עדיין לא בהיקפים גדולים. בבנקים אחרים טענו כי אינם מרגישים בירידה כלשהי, אך ייתכן שהנתונים עדיין לא מלמדים על היקף התופעה. בבנקים לא שוללים כי בעתיד הקרוב התופעה תגבר.



במערכת הבנקאות אמרו אתמול כי מורגשת ירידה מסוימת בהיקף עסקות מט"ח ומעו"ף. עם זאת, עדיין לא יודעים בבנקים אם לייחס את הירידה למיסוי החדש או לירידה הכללית בפעילות בשוק ההון הישראלי, עקב פרשיית שרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully