וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההבטחות של ברקת באמת יפות - אבל האם הוא יקיים?

אביחי שניר

21.2.2020 / 0:00

ניר ברקת הבטיח שכהונתו כשר אוצר תעלה את ישראל לעשירייה הראשונה בעולם מבחינת תוצר לנפש. התוכנית שלו באמת כוללת דברים יפים - חבל שאין סיכוי שיוכל לממש אותה

קרדיט: פייסבוק "הליכוד"

(בווידאו: נתניהו מבטיח למנות את ברקת לשר אוצר)

שמעתי שניר ברקת דיבר בפורום קהלת והבטיח ש-10 שנים אחרי שהוא ימונה לשר האוצר, ישראל תהיה אחת מ-10 המדינות עם התוצר הכי גבוה לנפש. אני בהחלט בעד, אבל אני מקווה שלפני שניר ברקת ייגש ליישום התוכניות שלו, הוא יבדוק את הנתונים שברשותו פעם נוספת. כי לפי מה שהוא אמר, מר ברקת מאמין שהתוצר לנפש בישראל הוא ה-18 בגובהו בעולם. אבל כפי שאפשר לראות מהתרשים הבא, שמבוסס על נתוני הבנק העולמי, התוצר לנפש של ישראל הוא רק במקום ה-25.

תוצר לנפש. יח"צ,
תרשים 1: תוצר לנפש/יח"צ

למעשה, המקום ה- 25 הוא קצת גבוה מדי, מכיוון שהשוואה נכונה צריכה להיעשות כאשר לוקחים בחשבון את המחירים במדינות השונות, כדי שלא יראה שהתוצר של מדינה מסוימת הוא גבוה רק בגלל שהמחירים שם גבוהים. אם אנחנו משווים את התוצר של ישראל לזה של מדינות אחרות כאשר מחזיקים את המחירים קבועים, אז ישראל מדרדרת למקום ה-35. מה לעשות, זה מה שקורה כשהמחירים גבוהים.

מה שמעניין הוא שאנשי המחלקה הכלכלית של פורום קהלת בהחלט יודעים את החומר, ומי שעומד בראשם, ד"ר מיכאל שראל, מעולם לא פחד להעמיד פוליטיקאים על טעויותיהם. בכל זאת ד"ר שראל ואנשיו לא תיקנו את מר ברקת. אולי בגלל שהם חשבו שאין טעם, ושבתקופת בחירות פוליטיקאים פשוט לא יתנו לעובדות לבלבל אותם.

אם אנחנו מתעלמים לרגע מהטעויות שמר ברקת עשה לגבי העובדות, התוכניות שלו בהחלט נראות טוב. כי מר ברקת שם את הדגש על הדברים הבאים: פתיחת השוק לתחרות והפחתת הבירוקרטיה, הפיכת הפריפריה למנוע צמיחה לאומי, שדרוג שירותי הרפואה, השקעה בתשתיות לאומיות, ושירות ממלכתי בדומה לשירות לאומי שיגיע, בשאיפה, ל- 100% השתתפות.

אז לגבי כל אחד מהצעדים שמציע ברקת, אני חייב להגיד: הלוואי, ואמן. אבל אני לא רואה אותם קורים כל-כך מהר בממשלה שהוא יהיה בה שר האוצר. קודם כל, אני לא יודע איך הוא מתכוון להפוך את הפריפריה למנוע צמיחה לאומי. בכל צורה שבה הוא לא מתכוון לעשות את זה, כדי שזה יקרה צריכים לקרות שלושה דברים. אחד, השקעה מסיבית בתשתיות תחבורה. השני, שינוי האופן שבו בונים היום ערים, כך שהשכונות יהיו מקום שנעים לגור בו, ושאפשר יהיה לעשות את הקניות ולשלוח את הילדים לבית-ספר ולחוגים גם בלי להיכנס לאוטו. השלישי, השקעה מסיבית בחינוך בפריפריה, עם דגש על הסקטור הערבי והחרדי, שני סקטורים שנכון להיום ממש לא מקבלים את החינוך שנדרש כדי שישראל תצמח מהר.

שידור חוזר לנתניהו מ-2005

גם שדרוג שירותי הבריאות בהחלט נשמע טוב, אבל נכון להיום ישראל פשוט לא מכשירה מספיק רופאים. בעוד כמה שנים, כאשר דור הרופאים שעלו מרוסיה בשנות ה-1990 יצא לפנסיה, יהיה אפילו מחסור משמעותי ברופאים. כך שבלי פתרון מאוד יצירתי, המחסור ברופאים יביא לעלייה במחירים של הרפואה בישראל, ולירידה באיכות עבור כל מי שלא יוכל לשלם.

אז אני מאוד מקווה שלברקת יש באמת את התוכניות לעשות את כל מה שהוא מבטיח, וגם את הגיבוי הפוליטי להסיט תקציבים מההתנחלויות לחינוך בישובים ערביים, להתמודד עם קבוצות לחץ שלא יאפשרו לפתוח את השוק לייבוא, ולהביא לכך שגם החרדים ילמדו אנגלית, מדעים (כולל ביולוגיה, איפה שיש נושא כזה שנקרא אבולוציה), ומתמטיקה. זה בהחלט ישפר את רמת החיים בישראל. אבל אפילו אם הוא יעשה את הכול, ישראל לא תהיה אחת מ-10 המדינות עם התוצר הכי גבוה לנפש בעוד 10 שנים.

ההבטחה הזאת היא אפילו לא מקורית - שר האוצר בנימין נתניהו הבטיח אותו דבר ב-2005. כפי שאפשר ללמוד מהעובדה שניר ברקת מבטיח את אותו דבר, ההבטחה של נתניהו לא התממשה. אבל גם אם ברקת יעשה את הכול, כדי להיכנס לרשימת 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם (אפילו אם נוציא מהרשימה את מונאקו ומאקאו), ישראל צריכה לעקוף את התוצר לנפש של אוסטרליה. בשביל זה, התוצר לנפש בישראל צריך לצמוח, כל שנה, 3% יותר מהר מאשר באוסטרליה. ואת זה אפילו שר אוצר מצוין לא יוכל להשיג בלי עזרה מלמעלה.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully