וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות - האסטרטגיה של חמאס: למה ארגון הטרור לא השתתף בהסלמה האחרונה?

דני זקן

25.2.2020 / 6:17

הנהגת חמאס קיבלה כנראה הכרעה אסטרטגית, ללכת לקראת הסדרה עם ישראל אז מדוע חמאס לא מונע מהג'יהאד האסלמי לירות אל ישראל, אם הוא כל כך רוצה לשמור על השקט?

בעל התפקיד המרכזי באירועי היממה האחרונה היה דווקא זה שלא השתתף במחזה. ואי השתתפותו זו היא הבשורה המשמעותית ביותר היוצאת מהסבב הזה. מדובר כמובן בחמאס, ארגון הטרור השולט ברצועת עזה, ואחראי לחייהם של מליון ושמונה מאות אלף תושביה.

הנהגת חמאס קיבלה כנראה הכרעה אסטרטגית, ללכת לקראת הסדרה עם ישראל, שמשמעה הפסקה או השעיה של המאבק המזויין תמורת הקלות כלכליות, הסרה חלקית של הסגר מהצד הישראלי וקידומם של פרוייקטים שונים ובהם התפלה, תחנת כוח חדשה, בית חולים ועוד.

זו הסיבה לכך שחמאס נשאר מחוץ לירי, לבד מאמירה אחת של אחד מדובריו שהזהיר כי חמאס לא יוכל לעמוד מנגד אם ימשכו התקיפות. חבר הקבינט השר אריה דרעי פירש אמירה זו דווקא ההיפך. לדבריו היא מעידה יותר מכל על כך שחמאס מתחנן ממש שישראל תביא לסיום הירי ותימנע הידרדרות מחודשת של המצב. אולי, אבל האמירה הזו נותרה התייחסות כמעט יחידה של חמאס לאירועים.

ההוכחה הגדולה ביותר להחלטה האסטרטגית הזו של חמאס היא הישארותו מחוץ ללחימה לאחר חיסולו של בכיר הג'יהאד האסלמי בהאא אל עטא. לאחר האירוע אז הג'יהאד ומנהיגו זיאד א-נחלה תקפו את חמאס על כך שוויתר על ההתנגדות תמורת חופן דולרים מקטאר. הביקורת הזו לא שינתה את המדיניות החדשה של חמאס.

ולמה חמאס לא מונע מהג'יהאד האסלמי לירות אל ישראל, אם הוא כל כך רוצה לשמור על השקט? ראשית כי הטלת מרות כזו משמעה עימות ישיר עם ארגון שותף ורב כוח המונה כמה אלפי לוחמים מאומנים. חמאס והנהגתו עדיין לא מוכנים לעימות מסוג זה ולכן הם מאפשרים לג'יהאד להוציא קיטור כאשר הוא נפגע מישראל, אך שמים לו סייגים.

סייג אחד כזה הוא טווח הרקטות, הירי ביממה האחרונה לא עבר את טווח חמישה עשר הקילומטרים מגבול הרצועה. שדרות אשקלון והעוטף כן, אשדוד ובאר שבע לא. בנוסף, חמאס משתמש בג'יהאד האיסלמי ללחוץ על ישראל להשיג עוד מדרישותיו, בעיקר בתקופות לחוצות במיוחד כמו לפני בחירות.

סיבה עקיפה שלישית, בשל ירי הרקטות ישראל עושה עבור חמאס את המאבק מול הג'יהאד, מחסלת את מנהיגיו ופוגעת בבסיסיו ובמאגר הרקטות שלו. ספק אם מישהו בחמאס הזיל דמעה בעקבות חיסולו של בהאא אל עטא.

סיבה חשובה לרצון חמאס לקדם את ההסדרה היא הלך הרוחות ברחוב העזתי. עזה רוצה לחיות, ובשנה שנתיים האחרונות הלכה וגברה הביקורת על חמאס האמור לספק את צרכי האוכלוסיה. הפגנות ומחאות אמנם דוכאו בכוח, אך הרשתות החברתיות העידו כי לציבור נמאס וכי הוא משווע לפתרונות לבעיות הקשות ברצועה, אבטלה של עשרות אחוזים, היעדר מי שתייה, אספקת חשמל חלקית ביותר, מערכת בריאות קורסת ועוד.

ישראל מציעה פתרונות בקצב עולה, כלומר ראשית מחוות קטנות כמו הגדלת מרחב הדיג, גידול במספר ההיתרים לכניסת סוחרים לישראל, היתר להכנסת הכסף מקטאר, שאגב בניגוד לסיסמאות לא מגיע לארגון חמאס אלא למשפחות נזקקות שאושרו על ידי ישראל.

ההמשך הוא ההיתר לבניית בית החולים סמוך למעבר ארז, התחלת בניית מתקן השבת מי הביוב להשקיה חקלאית ובהמשך התכניות הגדולות יותר של בניית תחנת הכוח ומתקן ההתפלה, העברת קו חשמל נוסף מישראל ועוד.

על הג'יהאד האיסלמי מנגד לא מוטלת האחריות לדאוג לאזרחים, והאידאולוגיה הקיצונית שלו מחייבת אותו להראות כי הוא זה שנושא את נס ההתנגדות הפלסטינית לישראל. הוא פגוע מחיסול בהאא אל עטא, לא משתתף ברווחים הנובעים מההסדרה מול ישראל ובעורפו נושפת איראן המדרבנת אותו לחמם את הגזרה מול ישראל. כך קרה גם השבוע. לפי גורמים מדיניים וביטחוניים, לאחר שבוע שבו עמד חמאס בתנאי של אי הפרחת בלוני הנפץ, אמורים היו להיכנס לתוקף כמה וכמה צעדים ומחוות כלכליות.

לפי אותם מקורות, איראן היא זו שדחפה את הג'יהאד לפעולה. זה החל בניסיון צליפה אל חיילי צה"ל בסוף השבוע וביום ראשון, הנחת המטענים על גדר המערכת שסוכלה על ידי צה"ל ושני המחבלים שהניחו את המטענים, חוסלו.

בג'יהאד ניתלו בתמונות הקשות לצפייה של גופת אחד המחבלים תלויה על כף הטרקטור הצה"לי, כעילה לנקמה ולירי הרקטות. המטרה שאליה כיוונה איראן. אבל הלחץ מהעבר השני של מצרים, חמאס, האו"ם ועוד גורמים הביא לסיומו של הסבב הזה אמש בחצות.

ומה הלאה? אין שום ערובה לכך שהירי לא יתחדש. הג'יהאד וגם חמאס הם עדיין ארגוני טרור שמטרתם מאבק בישראל בכל דרך. ישראל השכילה לבודד את הג'יהאד מחמאס, ובאמצעות המחוות וההצעות הכלכליות להביא לשקט יחסי, אבל בשורה התחתונה, כל הפתרונות זמניים, ומתישהו תיאלץ ישראל להביא להפלת שלטון חמאס ברצועה. ואולי למבצע מסוג זה, התכוונו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון בנט בדבריהם בימים האחרונים.

בנט אגב מקבל מחמאות מבכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון על מעורבותו במהלכים האחרונים. "בנט נכנס מהר לעניינים, ישב ללמוד את החומר, שואל שאלות קשות ומקשיב לגנרלים. השיתוף בינו לבין הרמטכ"ל כוכבי מוצלח, ובאופן מפתיע אולי, גם יחסי העבודה בינו לבין ראש הממשלה תקינים למדי". דברי אחד מהבכירים המעורים בנעשה בצמרת הביטחונית.

  • עוד באותו נושא:
  • רצועת עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully