וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכול מתחיל מהבית: הנשים החזקות של ענף ההיי טק מדברות

8.3.2020 / 0:18

אין יותר מדי נשים שיושבות בכיסא המנכ"ל בחברות ההייטק. יום האישה הוא הזדמנות מצוינת לבחון את המפתחות להצלחה מעיניהן של סתוית נבון, ד"ר אפרת שפר ולימור אפיק, שלוש שהצליחו להגיע לפסגה, איך גורמים ליותר נשים לחקות אותן

נתחיל מהסוף: שיעור הנשים שיושבות בכיסא המנכ"ל של חברות היי טק וטכנולוגיה הוא נמוך. נמוך מאוד, ולא רק בישראל. הענף כולו עדיין נמצא בחזקה גברית, אבל הבשורות הטובות הן שהשינוי כבר יצא לדרך. למעשה, השיחה על הצורך באיזון מגדרי בקרב בכירות במגזר ההיי טק - נחשבת לשחוקה וישנה. כעת, המעשים מדברים ולא המילים.

יום האישה שחל היום (א') הוא הזדמנות מצוינת לבחון שלוש נשים שהגיעו הכי רחוק שיש. סתוית נבון, מנכ"לית SAP ישראל, ד"ר אפרת שפר, נשיאת פיליפס ישראל ולימור אפיק, מנכ"לית רד האט ישראל, הן לא רק מנכ"ליות בענף שנחשב לאוטוריטה גברית - אלא מנהלות של חברות רב לאומיות שזכו לאמון של הדירקטוריונים המצליחים בעולם. שאלנו כל אחת מהן איך גורמים ליותר נשים לנהל חברות היי טק? ואיזה סוג של ניהול והנהגה כל אחת מהן מביאות.

סתוית נבון, מנכ"לית ענקית התוכנה SAP ישראל

סתוית נבון. יחצ,
סתוית נבון/יחצ

אילו החלטות מקצועיות במהלך הקריירה עזרו לך להתקדם ולהגיע לתפקיד הנוכחי?

"ללא ספק, מיקוד הינו מאפיין קריטי עבור קידום מקצועי. לדעת להסתכל על התמונה הגדולה ולבחור להתמקד במה שנכון ללקוח, רווחת העובד וטובת הארגון. למדתי לפעול מתוך אותו שיקול גם בסביבה של ביקורת פוליטית. אני מוצאת שלהיות קשובה לקול הפנימי שלי, שמנחה אותי לבחור מה נכון ואיזו דרך אני מעוניינת להתוות, הוא כלי שאין לו תחליף. אני אדם שרואה הרבה מהלכים קדימה וזה עוזר מאוד להתמיד בדרך, לקדם ולהתקדם".

כיצד ניתן לגרום לכך שיותר נשים יגיעו לתפקידים הבכירים ביותר בהיי טק?

"זה מתחיל כמובן כבר בחינוך שמתקבל בבית. כל ילדה צריכה ללמוד שהיא יכולה להשיג את כל מה שהיא יכולה לחלום עליו. החינוך לחשיבה ביקורתית, לסקרנות, ליוזמה ולערעור של הסטטוס קוו, גם אם לעתים זה לא פשוט. תפקידים בהייטק מצריכים השכלה טכנולוגית וזה גם משהו שצריך להיחשף אליו ולהשקיע בו מגיל צעיר. כמובן שגם ארגונים ומעסיקים צריכים להמשיך ולקחת חלק בשינוי על ידי מתן הזדמנויות העסקה שוות. ככל שיהיו יותר מועמדות מתאימות, יצמחו מהן יותר מנהיגות בכירות, שיהוו הן עצמן, בתקווה, מודל חיקוי חיובי לבנות המשפחה והסביבה הקרובה שלהן".

מי שימש/ה עבורך מודל לדוגמא מבחינה מקצועית?

"יש שתי נשים ששאבתי ולשמחתי אני עדיין שואבת מהן השראה: סבתי בת ה-110 ואמי בת ה-85. מדובר בשתי נשים עוצמתיות, חזקות, שלקחו את גורלן בידן ובנו לעצמן ולמשפחתן את החיים שהן שאפו אליהם, בלי פשרות מיותרות, תוך ניווט נכון בתהפוכות, ההזדמנויות ולעיתים גם הקשיים שהחיים זימנו להן. הן לימדו אותי שאני יכולה להגשים את חלומותיי, הכילו את המתבגרת שהייתי ובחוכמה והרבה אהבה עזרו לי למקסם את היכולות שלי ולשמר את התשוקה לעשייה משמעותית. כשאני מסתכלת דור אחד קדימה אני נפעמת מבתי הבכורה שמגשימה עכשיו את חלומותיה שלה ועוסקת בלימוד חקר המוח האנושי. אני מרגישה את הקו של עשייה נשית גאה, שמחבר אותנו - סבתי, אמי, אני ובתי".

השלימי את המשפט: כדי להוביל ולהנהיג צריך

"לעורר השראה, להעריך ולהשקיע באנשים שאת פוגשת בדרך. אחת המשימות שאני רואה לנגד עיניי כחשובה ביותר, היא לאפשר לאנשים לבטא את עצמם באופן ייחודי, להיות ולהרגיש חלק משמעותי מהעשייה ולעודד אצלם את התחושה שהם לוקחים חלק במשהו גדול. היעדים והמטרות יהיו חשובים תמיד, החכמה היא להצליח להכשיר ולשמר אנשים טובים ולהניע אותם לחלום ולעבוד יחד כדי להשיג מטרות משותפות".

ד"ר אפרת שפר, נשיאת פיליפס ישראל

ד"ר אפרת שפר. שלמה שוהם,
צילום: שלמה שהם/שלמה שוהם

אילו החלטות מקצועיות במהלך הקריירה עזרו לך להתקדם ולהגיע לתפקיד הנוכחי?

"כמעט בכל צומת בחיי המקצועיים שבה ניתנה לי הזדמנות לנסות תחום חדש אימצתי את ההזדמנות בשתי ידיי ולא בחרתי להישאר באזור הנוחות שלי. כך הייתה ההחלטה שלי לעזוב את העולם האקדמי ולעבור לתעשייה. לא היססתי לקבל הזדמנות להתקדם מתפקיד פיתוח לתחום הניהול ואפילו לעבוד לארה"ב במסגרת רילוקיישן".

כיצד ניתן לגרום לכך שיותר נשים יגיעו לתפקידים הבכירים ביותר בהיי טק?

"הכל מתחיל בחינוך. המסר שנשים מסוגלות להגיע לכל יעד ולהגשים כל חלום הוא הבסיס. כשהבסיס הזה יהיה קיים, החינוך לטכנולוגיה וחשיפה לתחום יפנו נשים להיי-טק. אני מאמינה שבתעשייה שלנו ההזדמנויות קיימות ויש רצון כנה לשלב נשים בעמדות מפתח".

מי שימש/ה עבורך מודל לדוגמא מבחינה מקצועית?

"קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל היא אישה מרשימה שהצליחה להבקיע את דרכה בסביבה גברית. היא פיזיקאית בהכשרתה, אשר עשתה את המעבר מהעולם המדעי לעולם הפוליטי והגיעה להובלה מעוררת השראה עם השפעה אדירה על אירופה כולה בשנים האחרונות".

השלימי את המשפט: כדי להוביל ולהנהיג צריך...

"בראש ובראשונה להיות בן אדם".

לימור אפיק - מנכ"לית רד האט ישראל ומנהלת אזורית ישראל יוון וקפריסין

לימור אפיק. ניב קנטור,
צילום: ניב קנטור/ניב קנטור

אילו החלטות מקצועיות במהלך הקריירה עזרו לך להתקדם ולהגיע לתפקיד הנוכחי?

"ההחלטה הכי חשובה שקיבלתי היתה לעבור מחברת טסקום לחברת מרקורי (Mercury), שהיה בעצם המעבר מחברה ישראלית לחברה גלובלית. עד טסקום ניהלתי צוותי מכירות בחברות ישראליות, ולא ידעתי מה המשמעות של עבודה בחברה גלובלית, ניהול מחו"ל ונהלים ברורים בכל הנוגע להיבטים המשפטיים והפיננסיים".

כיצד ניתן לגרום לכך שיותר נשים יגיעו לתפקידים הבכירים ביותר בהיי טק?

"התדמית של ההיי טק נתפשת בעיני נשים כלא טובה ולא סובלנית - מה שלטעמי כלל לא נכון. דווקא התנאים בהיי טק והעבודה בשעות לא קונבנציונליות, מאפשרים גמישות. אני למשל, גידלתי את שתי בנותיי בשיא הקריירה. חברות גלובליות מחזקות את השאיפה להגדיל את שיעור הנשים בארגון מתוך ההבנה שהגיוון הזה תורם לשיח תרבותי רחב יותר בארגון".

מי שימשו עבורך מודל לדוגמא מבחינה מקצועית?

"זיו מנדל וערן לסר, מייסדי ומנהלי ג'ון ברייס הדרכה, היו המנהלים הראשונים שלי בעולם ההיי טק. כל אחד בדרכו לימד אותי מקצועיות מהי - זיו בעולם המכירות. וערן בעולם התפעול".


השלימי את המשפט: כדי להוביל ולהנהיג צריך...

"תעוזה ונכונות לשיתוף פעולה, ועבודת צוות".

  • עוד באותו נושא:
  • נשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully