וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להיות בעל עסק בצל הקורונה: כללים ראשוניים להתמודדות עם המשבר

עורכי הדין אסף לוין ונמרוד טאובר

10.3.2020 / 16:19

ההתפשטות של הנגיף השפיעה כבר באופן ישיר על מגוון רחב של תעשיות ושל תחומי מסחר, ומידת הנזק העתידי עדיין לא ידועה. ניהול נכון של התחייבויות חוזיות מול לקוחות ותקשורת פתוחה עם הספקים יכולה לסייע בשלב הראשון לצמצם את היקף ההפסדים. 3 טיפים משפטיים לצליחת המשבר

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: שאול אדם

השפעות התפרצות נגיף הקורונה כבר נפוצו בעולם כולו. הן חולשות על כל תחומי החיים והמסחר והן בבחינת אירוע מתגלגל שקשה לאמוד את השפעותיו. ככל שמשמעות תוצאת ההתפרצות בטווח הקצר הינה שאנשים יפחיתו את התנועה שלהם ויישארו יותר בבתים, קיימת השפעה ברורה על מגוון רחב של תעשיות, לרבות התחבורה (סקטור התעופה בפרט), תעשיה, פיננסים, בידור, אירוח, טכנולוגיה, בניה, אנרגיה, ביטוח וסחורות.

להתפרצות הקורונה תהיה השלכה ברורה ומיידית על עסקאות מסחריות שונות. צדדים מסוימים להסכמים עלולים שלא להיות מסוגלים לעמוד בהתחייבויות שלהם, בין אם מדובר במפעל בסין שנאלץ להשבית את קו הייצור, או למשל בחברה קבלנית שלא קיבלה מספיק חומרי גלם לצרכי בניה על מנת לעמוד ביעדיה.
על בעלי עסקים לעקוב באופן שוטף אחר ההתפתחויות כדי לנתח באופן מושכל את השפעת האירועים על התקשרויות שונות. לבעלי העסקים כדאי להתייחס לנקודות הבאות, שיסייעו להבין את דרכי ההתמודדות השונות עם השפעות התפשטות המשבר.

תושבים מצטיידים במזון במילאנו. 9 במרץ 2020.. אי-פי, AP
תושבים מצטיידים בקניות בצל המשבר/AP, אי-פי

עמידה בהתחייבויות: כדאי לבחון בעזרת ייעוץ מקצועי אם ניתן לעמוד בכל ההתחייבויות שלכם ובמידה שלא, כיצד ניתן לתעדף את ההתחייבויות בהתאם לפרמטרים ענייניים שונים. כך לדוגמה, יתכן שבעקבות צעדים שינקטו ממשלות על מנת להתמודד עם המשבר יהפכו הוראות חוזיות לבלתי אפשריות לקיום.

יש לבחון אם היעדר יכולת לעמוד במלוא ההתחייבויות מחייב נקיטת הליך משפטי או מתן הודעה ללקוחות, לספקים, לשותפים עסקיים, לעובדים, למשקיעים או לרגולטור. חשוב לזכור שעסקים גלובאליים עלולים למצוא את עצמם מתמודדים עם מערכות משפט שונות.

באופן זהה יש לעקוב אחר ההשפעות האמורות על ספקים, לקוחות, שותפים עסקיים או משקיעים - בסופו של דבר כל עסק חשוף לתגובת דומינו כתוצאה מפגיעה בעסק קשור. חוזים מסחריים שונים כוללים מגוון רחב של סעיפים שעשויים להיות רלוונטיים בנסיבות משבריות, לרבות סעיפים המקנים הגנות לצדדים לחוזה בשל כוח עליון או שינוי נסיבות מהותי. ומן הצד השני סעיפים שעלולים להסב נזקים אדירים לצדדים לעסקה אפילו עד כדי ביטול עסקאות כליל.

עוד בוואלה

יו"ר ההסתדרות על משבר הקורונה: "על סף יום כיפור של הכלכלה הישראלית"

לכתבה המלאה
הבורסה לניירות ערך בארה"ב 4 בדצמבר 2018. רויטרס
משבר בעל השפעה כלכלית גלובלית. ירידות שערים בוול סטריט/רויטרס

יש לזכור שבעוד שישנם מנגנונים משפטיים שונים, שעשויים לסייע להתמודד עם קשיי המשבר, כגון סעיפי כוח עליון (Force Majeure), או דוקטרינות חוזיות כמו סיכול או שינוי נסיבות, אין מדובר בפתרונות קסם מוחלטים.

בהקשר זה אנו ממליצים לייצר ערוצי תקשורת פתוחים עם הסביבה העסקית, החל בלקוחות וספקים וכלה ברגולטורים שונים. כדאי לשקף מצב קיים בזמן אמת וכך לנסות למזער נזקים. תקשורת פתוחה מסייעת לא פעם להתמודדות עם משברים. יש להקפיד לתעד את כל התהליכים והקשיים. תיעוד מוצלח יכול להיות הבדל של שמיים וארץ במקרים בהם נתקלים בהתמודדות משפטית.

ביטוח: יש לבדוק אם נרכשו פוליסות ביטוח שמעניקות כיסוי לנזקים הקשורים במשבר. חשוב לבדוק מתי ואיך עליכם להודיע למבטח על הנזק או הנזק הצפוי על מנת לעמוד בהוראות הפוליסה הרלוונטית ולהבטיח שאכן תקבלו את השיפוי המגיע לכם.

בנוסף, חברות רבות מחזיקות תוכניות מגירה להתמודדות עם משברים (Disaster Recovery Plan) או תוכניות רציפות פעילות עסקית (Business Continuity Program), שניתן ליישם אותן גם במשבר זה בשינויים מחויבים.

לסיכום, אי הוודאות לגבי המשבר קיימת אף לגבי התמשכותו. פרט לפעולות השוטפות המפורטות לעיל, חשוב לבצע גם הערכת מצב צופה פני עתיד ולשקול בניית חלופות לשרשרת האספקה שלכם, הכנסת שינויים למערכת ההסכמים והחוזים שלכם ועוד.

הטור מהווה סקירה ממצה ואינו מהווה ייעוץ משפטי כולל. מומלץ לקבל ייעוץ משפטי בקשר לנושאים האמורים. הטור נכתב על ידי עורכי הדין אסף לוין ונמרוד טאובר מ-DLE, דושניק לוין ארבן ושות', עורכי דין.

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully