וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אין ממה לשלם מזונות": מכת המדינה של הגרושים והגרושות

18.3.2020 / 8:23

אפקט הקורונה משפיע, כמובן, גם על תשלום המזונות. "תאים משפחתיים שלמים הולכים להיכנס לתוך מצב של עוני", מעריכים באיגוד העובדים הסוציאליים. המוסדות האטו עבודתם ובתי המשפט גם הם לא פועלים. האם יש פיתרון? חלקית כן, אבל לא בטוח שהוא מספק

"התגרשתי לפני שנתיים ובהסכם המזונות נקבע כי אני צריך לשלם לגרושתי מדי חודש 4,500 שקלים, אבל אין לי מאיפה להביא עכשיו את הכסף. פוטרתי מהעבודה והכסף שאני אמור לקבל מלשכת האבטלה לא יספיק לי גם לשלם שכר דירה, גם מזונות וגם איכשהו לחיות. כבר הודעתי לבעל הדירה שאני שוכר שאני יוצא ממנה עוד חודש, חוזר לגור עם ההורים, אבל זו הבעיה הקטנה שלי - כי פשוט לא יהיה לי מאיפה לשלם לגרושתי את הכסף. זה התרחיש הכי גרוע שאני יכול לחשוב עליו. זה כסף שמיועד לצורך המחייה של הילדים שלי".

המילים של אוהד, בחור בן 37 מראשון לציון, משקפות מצב בעייתי מאוד אליו נקלעו בשבוע האחרון אלפי גברים גרושים שהוצאו לחל"ת או שפוטרו ממקום עבודתם בעקבות משבר הקורונה: בהסכם המזונות או בהוראות בית המשפט, נקבע כי הם צריכים לשלם מדי חודש מזונות עבור ילדיהם אולם השינוי בסטטוס התעסוקתי, מציב אותם בפני בעיית נזילות קשה וחוסר יכולת לעמוד בהתחייבות הכספית שלהם.

גירושים. ShutterStock
אי אפשר להפנות עורף למצב, זה הזמן להידברות/ShutterStock

"במרוצת הימים האחרונים קבלנו אין ספור של פניות מצד גברים ונשים כאחד, בנושא תשלום המזונות", אומרת לוואלה! NEWS עובדת סוציאלית בכירה באחת מהרשויות המקומיות הגדולות בארץ, "אל תשכח שבין אלו שהוצאו לחל"ת, יש אלפים שאינם זכאים לקבל דמי אבטלה ומקרב המפוטרים, ישנם לא מעטים שלא עומדים בתנאי הזכאות לקבלת פיצויי פיטורים. זו קטסטרופה כלכלית בהתהוות", היא מציינת.

גם באיגוד העובדים הסוציאליים מתבוננים בדאגה רבה על המצב: "תאים משפחתיים שלמים הולכים להיכנס לתוך מצב של עוני, לראשונה בחייהם, או להעמקה של העוני שהם חיים בו. אם לא תהיה הזרמה כספית מצד המדינה יהיה לנו קשה לתמוך בכל האוכלוסיות שייקלעו למשבר".

"אני לא מצליחה לראות את מחר. אני רואה אנשים ממלאים את הבית במצרכים ולנו בקושי יש. הגרוש שלי הודיע לי אתמול שפיטרו אותו מהעבודה והתשלום לילדים ייפסק החל מהחודש הבא. אם אני לא מקבלת ממנו את דמי המזונות אני לא יודעת מה לעשות", מספרת דפנה, גרושה בת 39 מיהוד.

ילדה מחזיקה שטרות של כסף. ShutterStock
"זה התרחיש הכי גרוע שאני יכול לחשוב עליו, זה כסף שמיועד למחייה של הילדים שלי"/ShutterStock

"זו סיטואציה מורכבת ומאוד רגישה", מבהיר עו"ד רפי שדמי, מומחה בדיני משפחה, "שכן הגבר שחייב בתשלום דמי מזונות אינו רשאי להפסיק לשלם אותם או להפחיתם באופן חד צדדי, רק כי פיטרו אותו מהעבודה. לדבריו, העובדה כי פיטרו מישהו בגלל מגפת הקורונה והוא אינו עובד במשך חודש או חודשיים, אינה מהווה עילה מספקת לבקשה להפחתת מזונות. מדוע? בית המשפט לוקח בחשבון כי ייתכן שבעוד חודשיים הוא ימצא עבודה חדשה או ישוב לעבודתו, ולפיכך בתי המשפט לא ימהרו להיעתר לבקשה שתוגש בסמיכות למועד הפיטורין. למעשה, חישוב מזונות נעשה מתוך התבוננות רב שנתית, כאשר בתי משפט מתייחסים לא רק לרמת השכר הנוכחית אלא לכושר ההשתכרות המסתבר (פוטנציאלי).

אז מה למעשה מצופה מגבר שאיבד את עבודתו? האם הדלת להפחתת המזונות סגורה לחלוטין בפניו? כעקרון, כדי להקטין את סכום המזונות דרוש המשלם להוכיח שני דברים - שינוי נסיבות מהותי ופגיעה בכושר ההשתכרות לאורך זמן.

עו"ד שדמי מסביר מי שפוטר ויכולתו לעמוד בתשלומים השונים לרבות תשלומי מזונות נפגעה, אינו יכול לפנות בשלב זה לבית המשפט, אלא אם הוא יכול להראות שהוא מחפש אלטרנטיבות תעסוקתיות ולא מתוך עצימת עיניים. לדבריו, עליו יהיה להוכיח שבגילו או במצבו הבריאותי סיכוייו להשתלב במעגל העבודה אינם גבוהים. בנוסף, הוא מחוייב לפנות לביטוח לאומי לקבל דמי אבטלה. "בכל מקרה", הוא מוסיף, "רצוי שימתין מספר חודשים בטרם יגש לבית משפט. המלצתי היא שבמקרה שנקלעתם לסיטואציה שמקשה עליכם כלכלית, נסו להגיע להסכמות בהידברות".

עדיף לנסות להגיע להידברות. עו"ד רפי שדמי

רפי שדמי. באדיבות המצולמים
רפי שדמי/באדיבות המצולמים

"אנו משוכנעים כי בחודשים הקרובים תחול עליה דרמטית במספר הנשים שיפנו ללשכת ההוצאה לפועל במטרה לאכוף על הגרוש את חובת תשלום המזונות, ולכך יש השלכות פסיכולוגיות וכלכליות קשות על הצדדים", מוסיפה העובדת הסוציאלית. החוק קובע כי מי שניתן לזכותו פסק דין למזונות רשאי לפתוח בהוצאה לפועל תיק מזונות לגביית החוב. הזוכה רשאי לבחור אם לפתוח את התיק "במסלול רגיל" אשר במסגרתו הזוכה פועל בעצמו, או באמצעות בא כוחו לגביית החוב או לפתוח תיק "במסלול מזונות", אשר במסגרתו יפעל המסלול לגביית החוב במקום הזוכה.

על רקע סוגיה זו, במהלך השבוע פורסם כי בשל מצב החירום בלשכות ההוצאה לפועל יטפלו רק בנושאים דחופים בלבד ולא יפתחו תיקים, למעט תיקי מזונות ותיקים שיש לפתוח ללא שיהוי לצורך נקיטת הליך. התיקים ייפתחו בלשכה לאחר בדיקה (ללא פתיחה מרחוק). כמו כן, לא תתאפשר הגשת בקשות זוכה לנקיטת הליכים מרחוק. בקשות דחופות תוגשנה בלשכות ההוצאה לפועל.

לאתר של עו"ד רפי שדמי

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully