וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביקוש לצוואות עלה, אבל מי יכתוב אותן בימים האלה?

עו"ד דניאל פרידנברג ועו"ד אוהד הופמן

1.4.2020 / 15:08

נגיף הקורונה גורם לאנשים בקבוצת הסיכון לפנות למומחי ירושה על מנת לכתוב צוואה, אבל ההגבלות הממשלתיות מונעות מהם להיפגש עמם ולעשות את זה פיזית. האם אפשר בכל זאת להתגבר על הקשיים? עורכי דין לענייני משפחה וירושה מסבירים

עורכי דין מדווחים כי בשבוע האחרון נרשמה עליה בהיקף פניות לעריכת צוואה. נגיף הקורונה המשתולל גורם לחלק מהאנשים, בעיקר כאלה המצויים בקבוצת הסיכון, לפנות למומחים העוסקים בענייני ירושה.
ההגבלות שהטילה הממשלה ותנאי הבידוד שנכפים מדי יום על עוד ועוד אזרחים, מקשים על קיום מפגש עם עורכי דין ואינם מאפשרים ולחתום על צוואה ולהפקידה באופן הרגיל. עורכי הדין דניאל פרידנברג ואוהד הופמן ממשרד "הופמן & פרידנברג" משיבים על מספר שאלות שהתעוררו בעקבות המצב הקיים.

חותמים על מסמכים. ShutterStock
חתימה פיזית לא ממש אפשרית בימים האלה. מה האפשרויות?/ShutterStock

אני בבידוד ומעוניין לערוך צוואה. האם ניתן לערוך אותה באמצעות שיחת וידאו או זום?

חוק הירושה קובע שעריכת צוואה בעדים תיעשה בפניהם והיישום הנפוץ הוא באמצעות מפגש בין עורכי הדין. הגם שהתייצבות באמצעות שיחת וידאו לא נאסרה במפורש, הדבר עלול לעורר קשיים רבים בעתיד במקרה שמישהו יבקש לנצל את הזכות להתנגד לקיום הצוואה.

מגבלות השעה הובילו את לשכת עורכי הדין להתיר החתמת תצהירים באמצעות שיחת וידאו תוך עמידה בתנאים מסוימים. ייתכן כי בשעת הדחק ובהיעדר כל אפשרות מעשית אחרת ניתן יהיה לשקול החתמת צוואה באמצעות שיחת וידאו תוך עמידה בתנאים שיאפשרו - עד כמה שניתן - להיצמד לתנאים הכלליים הקבועים בחוק. בכל מקרה זוהי האפשרות הכי פחות מומלצת שכן היא מהווה פתח של ממש להתנגדויות בעתיד. במקרה של הגשת התנגדויות, הדבר מובא להכרעתו של בית המשפט לענייני משפחה והכלל המנחה הוא "מצווה לקיים את רצון המת", כך שבית המשפט יצטרך למצוא את נקודת האיזון בין רצון המצווה ובין אי העמידה בתנאים הקבועים בחוק.

האם במצב הנוכחי ישנה חובה לערוך צוואה בפני עדים?

עריכת צוואה בפני עדים היא רק אחת האפשרויות שקובע חוק הירושה לצורך עריכת צוואה. גם בימים של שגרה אין חובה לערוך צוואה בפני עדים. ניתן, למשל, לערוך צוואה בכתב יד או בפני נוטריון או גורם אחר שהוא "רשות" מוכרת ע"פ הגדרות החוק. עם זאת, חשוב להבהיר שעריכת צוואה דורשת מיומנות ומומחיות וכל מקרה של הימנעות מליווי מקצועי מגביר את הסיכון שהצוואה לא תקוים בעתיד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אבי נדבק בקורונה ומאושפז בבידוד. האם הוא יכול לערוך צוואה בעל פה?

חוק הירושה קובע שצוואה בעל-פה היא צוואה אפשרית רק במקרים של "שכיב מרע" - אדם הרואה עצמו ניצב בפני המוות, ובכל מקרה היא תקפה רק לפרק זמן קצוב בן 30 ימים בלבד, כך שהלכה למעשה צוואה בעל-פה היא מעין פתרון זמני למצבי קיצון.

גם במקרים של טענות לצוואה בעל-פה צריך לעמוד בתנאים שהחוק קבע: 2 עדים שישמעו ויערכו על כך זיכרון דברים שיופקד אצל רשם הירושה בהקדם. מטבע הדברים, צוואות בעל-פה מהוות פתח משמעותי להגשת התנגדויות ואז - כפי שכבר למדנו - העניין מובא להכרעת בית המשפט לענייני משפחה. במקרים שכאלה יצטרך בית המשפט להכריע האם אבחון חיובי לנגיף הקורונה יכול להיחשב כ"שכיב מרע".

כיצד יתמודד חולה קורונה המצוי בבידוד עם ירושה שדורשת טיפול מיידי (עסק פעיל או נכס מפסיד)?

חוק הירושה מאפשר לנקוט בהליכים שנועדו לשמור על היקף ושווי העיזבון ונכסיו. במקרה שבו טרם ניתן צו קיום צוואה וטרם נקבעו היורשים, וכאשר אחד היורשים הפוטנציאליים מצוי בבידוד ונבצר ממנו לטפל בענייני העיזבון, יש לפנות בדחיפות לבית המשפט שסביר להניח ייעתר למבוקש באמצעות מינוי מנהל זמני לעיזבון.

עורך הדין דניאל פרידנברג. יעל כהן,
עו"ד דניאל פרידנברג/יעל כהן

מהן האפשרויות להפקיד צוואה בתקופת מגבלות הקורונה?

הפקדת הצוואה היא פרוצדורה וולונטרית שאיננה מעלה או מורידה לעניין תוקף הצוואה. משרדי רשם הירושה הודיעו לכל עורכי הדין כי למרות שאין קבלת קהל, משרדיהם פעילים וניתן לבצע הפקדות חלקיות באמצעות תיבות שירות ייעודיות.

בכל מקרה, הפקדת צוואה מחייבת נוכחות פיזית בפני נציגי רשם הירושה, כך שניתן להניח שבעת הזאת הפקדת צוואה היא פרוצדורה שאיננה חיונית וניתן לשקול לוותר עליה. תחת זאת ניתן כמובן להפקיד את הצוואה במשרד עורכי הדין שיערכו את הצוואה.

הכותבים הם השותפים המייסדים במשרד "הופמן & פרידנברג" המתמחה בענייני משפחה וירושה.

  • עוד באותו נושא:
  • צוואה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully