וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלים משק בית? המשבר הזה יכול להיות גם הזדמנות

אחמד איאד

6.4.2020 / 10:19

זמנים קשים מחייבים החלטות קשות, אבל גם הזדמנות לעשות סדר ולהתנהל בצורה שפויה יותר מבחינה כלכלית. תמו ימי "שופוני יא נאס", זה הזמן לצלול למספרים ולגלות משמעת חזקה

משבר הקורונה, שפוקד בשבועות האחרונים את העולם, משפיע באופן ישיר על המשק הישראלי ועל מצבם הכלכלי של המגזר העסקי ומשקי הבית גם יחד. זה הזמן להתמקד בהמלצות להתנהגות כלכלית נכונה בשעת משבר למשקי הבית.

חלק גדול מהשכירים נמצאים בחופשה ללא תשלום שהוצאו אליה בעל כורחם. מי שזכאי לכך יקבל עבור ימים אלה דמי אבטלה. כתוצאה מכך, לחלק גדול ממשקי הבית תהיה ירידה בהכנסות בחודשים הקרובים, מה שיחייב התאמה של ההוצאות לרמת ההכנסה החדשה. לכן, על כל משפחה לנהל תקציב בצורה שמרנית ומבוקרת, לקנות רק את מה שנחוץ ולא לאגור כמויות גדולות של מצרכים. במקרים בהם שני בני הזוג אינם עובדים והירידה בהכנסה משמעותית במיוחד, יש לבדוק את הצורך בהגדלת מסגרת האשראי בבנק, דחיית תשלומי משכנתא והחזר הלוואות. זה הזמן לקבל ייעוץ מבנקאי או יועץ פיננסי, או מארגוני חברה אזרחית שמעניקים ייעוץ פיננסי למשקי הבית בחינם.

מחשבון עם שטרות ומטבעות של שקלים. ShutterStock
תוציאו מחשבונים ותתחילו לעבוד/ShutterStock

המשבר יחייב חלק ממשקי הבית לקחת הלוואה חדשה, ולכן יש לבדוק את תנאיה ואת יכולתה של המשפחה לעמוד בהחזר ההלוואה בעתיד. חשוב לזכור כי משמעות ההלוואה היא הגדלת הצריכה היום על חשבון צריכה עתידית, ולכן יש לנסות ולצמצם את היקף ההוצאות ככל שניתן, על מנת להקטין את הצורך בהלוואה בסכום משמעותי. אחרת, התקציב המשפחתי ייפגע.

המשבר הנוכחי ממחיש את השפעת ה"מינוף" והצריכה המופרזת באמצעות הלוואות ואשראי. לצערי הרב, בשנים האחרונות רבים ממשקי בית בישראל חיו בתרבות "שופוני יא נאס", כלומר חיו ברמת חיים גבוהה יותר מיכולתם הכלכלית האמתית. במצב הנוכחי, למשפחות עם רמת מינוף חוב גבוהה יהיה קשה יותר להתמודד עם המשבר הפיננסי. לכן, בתום המשבר חשוב שאותן משפחות יתחילו בתהליך הדרגתי של הקטנת החוב. אמנם בשלב זה הדבר בלתי אפשרי כמעט, ולכן מומלץ לנסות לחשוב בצורה יצירתית ושקולה ולנסות להתמודד עם המצב באמצעות נקיטת צעדים שיאפשרו לעבור את המשבר הזה בשלום.

במקרים רבים, בשל ריבוי כרטיסי אשראי ואמצעי תשלום שונים, חלק ממשקי הבית איבדו במהלך השנים שליטה לגבי היקף ההתחייבויות והמקור שלהן. לכן, השבועות הללו הם הזדמנות לעבור על כל דפי הבנק ודיווחי האשראי, להבין מה ההוצאות שלנו, היכן ניתן לקצץ ולעשות רשימה מפורטת של היקף ההתחייבויות, ההחזר החודשי וגובה הריבית. במקרים של אשראי חוץ בנקאי שמשקי הבית משלמים עליו ריבית גבוהה, כדאי לשקול לקיחת הלוואה גדולה אחת בריבית סבירה על מנת לסגור חלק גדול מההלוואות, מה שיקל על התזרים העתידי ויביא לתוצאות טובות אם במקביל כל משפחה תקפיד על התנהלות כלכלית שקולה.

לסיכום, על כל משפחה לנהל תקציב שמרני וצריכה שקולה, לנסות לדחות החזר הלוואות ומשכנתאות, להקפיא תשלומים או לבצע פריסה מחדש, להגדיל את מסגרת האשראי בבנק או לקחת הלוואה חדשה אם יש צורך בכך. תקופת ההסגר שהביאה לפתחנו שפע של זמן, מאפשרת לנו לערוך בדיקה מחודשת של ההוצאות שלנו. כל מה שנותר לנו בימים אלה הוא להקפיד על יישום הנחיות משרד הבריאות כדי שנצליח למגר את התפרצות המחלה ונחסוך לעצמנו סבל כלכלי וחברתי. רק במאמץ משותף נוכל לצאת מהמשבר והתקווה היא שבקרוב נוכל לשים את המשב מאחורינו ונוכל חזור למסלול החיים הרגיל ולשגרה המבורכת.

אחמד איאד הוא רואה חשבון ומרצה במכללה האקדמית ספיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully