וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם עבודה מהבית היא אכן העתיד, כנראה שצפוי לנו לא מעט סבל

17.4.2020 / 10:39

בעולם הדיגיטלי כבר רואים בקורונה גשר אבולוציוני לדור הבא ביחסי עובד-מעביד: הפעלה מרחוק. דוד רוזנטל עדיין מעדיף להגיע למשרד ומסביר גם מדוע עבודה מהבית משרתת בעיקר את המעסיקים

הפדיחה הנוראית בשיחת ה-ZOOM: העובדת שחשפה קצת יותר מדי/Facebook/Piers Mummery.

בווידאו: שיחת זום שהפכה ויראלית. ככה ייראה העתיד שלנו?

וידוי לפתיחה: אני נשוי, ללא ילדים. אני אוהב, כמו אריק איינשטיין, להיות בבית, אפילו בלי התה והלימון והספרים הישנים. שונא התחייבויות ותכנונים מוקדמים של אירועים, הזמנה לחתונה יושבת לי כמו עצם בגרון. על צפייה בספורט אני משוגע, אבל גיליתי בשבועות האחרונים שאפשר להסתדר בלי. סבבה לי בלי אנשים, אבל גיליתי לאורך השנים שאפשר להסתדר עם. חסיד גדול של השעמום, השבלונה וחוסר הציפייה לעתיד הקרוב, בן 45 עם נשמה של בן 80 כבר מגיל 12. כשאגדל אצעק על ילדים שמשחקים לי כדורגל מתחת לחלון.

לא, אין פה האדרה עצמית, נהפוך הוא - במשך שנים הייתי מושא ללעג בקרב הבריות, ובצדק. בעוד אחרים חיים את החיים אתה יושב בחוסר מעש, שוקע במחשב או בסמארטפון בלי שום תוכנית לקידום חיי הפנאי או הרחבת המשפחה. והנה, בחודש האחרון נפל דבר, היוצרות התהפכו והדמות האפורה שאני מייצג הפכה לאבטיפוס של מדינה שלמה. הדמות הנרגנת הזאת באה בילט-אין לזמני הקורונה.

עבודה מהבית. ShutterStock
יש אנשים שזה מתאים להם/ShutterStock

אנשים שכמותי הם המודל המושלם לעבודה מהבית. אין ילדים שמסיחים את הדעת ולאישה לא אכפת, מבחינתה הראש שלי ממילא תקוע במחשב, אז מה זה משנה אם זה יהיה כבר למטרות עבודה? כל בוס מת שיהיה לו עובד כמוני וכל מנהל ישמח לקחת אותי גם ביום שאחרי. הרי על פי התחזיות ורוב האתרים והעיתונים הכלכליים הנחשבים, כשהכול ייגמר נעשה עוד צעד ענק באבולוציית ההעסקה ונעבור לעבודה מהבית. עכשיו זה רק הפיילוט ואם גוגל, ארגון עוצמתי ועצום כל כך, יכול לתפעל את העסק בשלט רחוק, why can't we?

סביר להניח שכך או אחרת זה היה החלום של רובנו באיזשהו שלב בחיים, הרבה לפני שהסוחרים באמזון השתמשו בעבודה מהבית כאחד מאמצעי הפיתוי להביא אתכם לוובינר הכוזב שלהם. מה רב הקסם בשחרור מהצורך ברשמיות, באפשרות לעשות סידורים, בגמישות בהמתנה לטכנאי וביכולת לנהל את היום שלכם כמו שאתם רוצים ולא בהתאם למצב הרוח של אחרים?

ובכן, זה לא מאוד טוב. אם ככה נראה, כפי שחוזים מודלים רבים, העתיד שלנו, כדאי להרים ידיים כבר עכשיו. אפילו עבור אחד כמוני לעבוד מהבית זה השטן בהתגלמותו, תופת, ציניות קיומית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אמא מנסה לעבוד מהבית וילדים מפריעים. ShutterStock
ויש כאלה שלא/ShutterStock

למען האמת, מאמרים רבים עסקו בעבודה מהבית עוד לפני עידן הקורונה. "זה נחמד שאפשר לעשות סידורים ולהסיע את הילדים לכל מיני מקומות, אבל הגבול בין עבודה לפנאי מיטשטש", נכתב בהאפינגטון פוסט ב-2018. "בהתחלה תרגישו חופשיים בלי בוס על הראש", כתב שנה לפני כן לארי אלטון מ-NBCNEWS, "אחרי כמה שבועות או מקסימום חודשים תתחילו להרגיש בדידות וייאוש ותחושו שהקריירה שלכם מתבזבזת".

גם המדע אישר את הקביעה. זה לא שלא טוב לעבוד מהבית, זה פשוט לא נועד לכל אחד. מחקר בסטנפורד מ-2017 בחן את נכונותם ויכולת ההסתגלות של אנשים לעבוד מהבית. בסיום הודו מחצית מהנבדקים כי הם מעדיפים להגיע למשרד. חוקרים בריטים איששו באמצעות קבוצת המחקר את הטענה לפיה אנשים שמתנהלים מהבית מתקשים לשים את הקו בין עבודה לפנאי. כל זה, עוד לפני שדיברנו על הקשיים הטכנולוגיים של רשת ביתית זוחלת, ניתוקים ובאופן כללי הפרעה לתקשורת השוטפת שמאפיינת מקומות עבודה.

אדם נוימן. ShutterStock
הייתה סיבה לכך ש-WeWork הצליחה, לפחות בהתחלה. אדם נוימן/ShutterStock

לא סתם הקימו אדם נוימן ומיגל מקלבי את WeWork, שנועד לתת גם לקטנים שבעסקים את האפשרות לברוח מסביבת הנוחות ולהתמקד בעבודה. אלא שאסונות קולוסאליים מקדמים אג'נדות אחרות, וכעת עבודה בשלט רחוק, גם עבור משרות שנחשבו עד היום למשרדיות, נראית כמובנת מאליה. יועצים אסטרטגיים, קואוצ'רים או סתם בעלי ניסיון ועניין מספרים על הטכנולוגיה המתקדמת שבעצם אפשרה את זה ופשוט הגיע הזמן ליישם.

בעולם דיגיטלי כל כך כבר לא צריך נוכחות פיזית מתוגברת. הקורונה זירזה את המסקנה הזאת, שפתאום הפכה עבור מעסיקים לאופציה מעניינת. מתכנתים יכולים לעבוד מכל חלל, גם אנשי תוכן, QA ולמעשה כמעט כל מי שעובד באיזשהו רובד הייטקי לא באמת נחוץ במשרד. גם פגישות וירטואליות אפשר לקיים בכלי הנורא המתכנה אפליקציית ZOOM. פחות נוכחות פיזית פירושה פחות משרדים לשכור, פחות כלכלת עובדים ופחות הוצאות כלליות, שלא לדבר על כך שמנהלים ממילא אוהבים בהרבה מקרים להיות או לפחות להרגיש מרוחקים וזו הזדמנות מעולה עבורם.

בסופו של יום, התקשורת הבינאישית עדיין חיונית, גם העובדה שהמקרר לא נמצא מטר מאיתנו בכל רגע נתון טובה לנו ובואו נודה באמת - רובכם כנראה פחות פרודוקטיביים בבית מאשר במשרד, מכל סיבה שהיא, גם אם סביבכם אין ילדים מצווחים. האם עבודה בשלט רחוק היא באמת העתיד? אולי, ויש בעקבות המצב מספיק אנשים שישמחו לחזור למעגל העבודה גם אם זה כרוך בהשתקת הסביבה, אבל אם זה אכן העתיד, ממש לא בטוח שהוא ורוד כל כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully