וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף האולם: הקריסה הגדולה של תעשיית החתונות

20.4.2020 / 2:47

מבעלי אולמות ("הענף הזה הולך למות") ועד צלמים ("קניתי ציוד ב-100 אלף שקל ונקלעתי לתופת כלכלית"), תעשיית החתונות נשחקת, אבל למרות הפסימיות יש גם בעל אולם שרואה את האור: "ביבי אחראי לגורלי, אם אחיה או אמות זה בידיים של בורא המדינה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

"היינו אמורים להתחתן בתחילת מאי, אבל כמובן שהחתונה בוטלה ועדיין לא קבענו מועד חדש, לך תדע מה יקרה ומתי בכלל נוכל לעשות אותה. דיברתי אתמול עם בת הזוג שלי ואמרתי לה שגם אם החתונה תהיה בחודש ספטמבר, אנחנו יכולים לשכוח מצ'קים של 500 שקל ומעלה. אני אגיד תודה אם יביאו לי 400 שקל בימים המשוגעים האלו. בקצב הזה, במקום ירח דבש בתאילנד, אנחנו ניסע לבית הבראה בנהריה". כך אומר לוואלה! עסקים אורן לוי, בחור בן 32 מיהוד על רקע משבר הקורונה שפגע אנושות בענף החתונות והאירועים ומעמיד רבים מבין בעלי הגנים, האולמות ונותני השירותים בפני סכנה ברורה ומוחשית של פשיטת רגל.

חודש מאי פותח רשמית את עונת החתונות שנמשכת בדרך כלל עד תקופת חגי תשרי בסביבות אוקטובר. ההערכות מדברות על תעשיה שמגלגלת כ-15 מיליארד שקלים בשנה. מחירה החתונה נע החל מ-120 אלף שקלים לאירוע בסיסי ומצומצם כאשר השמים הם הגבול, אולם השנה הענף צפוי להמשיך ולרשום הפסדים עצומים: "אני מדבר איתך על ירידה בשיעור של 100% מהפעילות ועל אפס אחוז פיצוי שקבלנו על בסיס אובדן ההכנסה. אנחנו הנפגעים הגדולים ביותר ממגיפת הקורונה, לא המסעדנים, לא בעלי בתי המלון, אנחנו - הראשונים שנפגעו והאחרונים שיחזרו לפעילות בקצב הזה, ואם לא יחול שינוי בהתייחסות אלינו - הענף הזה הולך למות", זועק אביב שיזרי, בעלי אולם האירועים "ארבע עונות" בקיבוץ ברור חיל באזור הדרום, ויו"ר התאחדות האולמות וגני האירועים.

לדבריו של שיזרי, אומנם ענפים רבים במשק נקלעו למשבר אולם האיפיון המיוחד של ענף האירועים מחייב את המדינה להעניק להם יחס שונה, כאשר את יהבו הוא תולה במוטיבציה של ראש הממשלה בינימין נתניהו לחלץ אותם" ביבי יכול להרוג אותנו או להחיות אותנו, ביבי אחראי לגורלי אם אני אחיה או אמות זה בידיים של בורא המדינה. הוא זה שאחראי להנשים אותי ולנתק אותי ממכונת הנשמה. אני מאוד אוהב אותו, אנחנו משפחת ליכוד".

הפגנת סוחרי השווקים והחקלאים, מול הכנסת, ירושלים, 19 באפריל 2020. רוני כנפו
"אם לא יחול שינוי - הענף הזה הולך למות". הפגנת העצמאים בירושלים, אתמול/רוני כנפו

שיזרי מסביר כי בניגוד לשאר הענפים שיתאוששו יחסית מהר לאחר ביטול איסור ההתקהלות, בתחום האירועים- המצב שונה לחלוטין: "אירוע לא מופק מהיום למחר, אלא נקבע למספר חודשים קדימה, גם כשנחזור לפעילות, היומן שלי ישאר ריק לעוד מספר חודשים קדימה.כל העונה של הקיץ מתה".

על פי נתונים שמספק האיגוד, בישראל יש למעלה מ-500 אולמות וגני אירועים שמעסיקים באופן ישיר כ-40 אלף עובדים ועובדות, אולם בניגוד להנחת היסוד כי מדובר על תחום ריווחי, עם שולי רווח גבוהים ושומנים רבים, המציאות כפי שמתאר אותה שיזרי - שונה לחלוטין: "זה בולשיט, אין כאן הרבה כסף וזו עבודה של 16 שעות ביום שלא בהכרח מתגמלת. יש הוצאות מטורפות על שיפוץ ושיפור האולם וכל פרק זמן לא ארוך צריך לשפוך סכומים אדירים שמגיעים למיליונים". גם אורן שבו, מנכ"ל 'אקו קייטרינג' - מהחברות הדומננטיות בענף, שופך מים צוננים על ההתלהבות: "אני מכיר את הענף לעומק ויכול להגיד לך בוודאות גמורה - התחרות בו מטורפת וההכרח להתחדש ולרגש את הלקוחות מאלץ את בעלי האולמות לשפוך סכומים אסטרונומיים. מי שסבור שזו בוננזה - טועה".

"גובה תשלום שכ"ד על האולם שלי עומד על 100 אלף שקלים בחודש. תוסיף לזה ארנונה ותשלומים נוספים והגענו לבור תזרים של 150 אלף שקל, וזה רק עבור מרץ", מסביר לוואלה עסקים, דני זקן, שותף סמוי באולם אירועים גדול בשרון, " פניתי לבעל הנכס בשביל שיתן לי הנחה, אבל השיב לי בשלילה. אני יכול להישבע שהרגשתי שהוא עושה לי אצבע משולשת דרך הטלפון, וזה פחות או יותר מה ששמה עלינו המדינה, בלי להתבלבל - ישר בפנים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
אולם אירועים הכליף. ראובן קסטרו
כל האולמות נותרו מיותמים/ראובן קסטרו

"הם בבעיה גדולה מאוד", מסביר עו"ד עזרא קנוביץ מנהל פורום 'שיקים חוזרים' באתר הפורומים ועורכי הדין lawguide, "על בעל העסק לפעול בהתאם לחוזה. היות והמדינה לא קבעה שמדובר בכוח עליון אז הוא מחויב לשלם את השכירות. כמו כן, היות ובענף מקובל לשלם בשוטף+, בעלי האולמות נאלצים להתמודד בימים אלו עם המחאות שנתנו לספקים בשל עבודות שבוצעו מספר חודשים קודם לכן. כל עוד אין הכרזה על מצב חירום, הם לא יכולים לבטל באופן חד צדדי את ההמחאות". לדבריו של קנוביץ, בחודש האחרון נתקבלו בפורום שהוא מנהל עשרות פניות מצד ספקים שנכנסו לחרדה גדולה. "הבהרנו להם כי צ'ק זה כמו פסק דין. אם אני מחזיק ביד צ'ק והוא לא נפרע בגלל שבעליו ביטל את הצ'ק או מחמת היעדר כיסוי - אפשר לפנות להוצאה לפועל ואין צורך בפניה לערכאה משפטית".

אחת מנקודות האור היחידות כרגע מבחינת בעלי האולמות היא כי לא מעט מהלקוחות לא מבטלים את האירוע, אלא דוחים אותו במספר חודשים, בתקווה כי עד אז יתאפשר להם לקיימו. נכון, שילמו מקדמות, אבל מדובר על שיעור זניח של 10% ואם נגיע למצב בו גם בחודש ספטמבר לא נוכל לקיים את האירועים, אתה יכול להכריז על הענף הזה כבר-מינן, מציינים באיגוד.

חתונה. ShutterStock
חלק מהזוגות רק דוחים ולא מבטלים, מה שנוטע תקווה בקרב בעלי האולמות/ShutterStock

המכה האנושה שספג תחום האירועים והקייטרינג פוגעת במעגלים רחבים מאוד ומכניסה תחת מטריית הניזוקים עוד עשרות אלפי נותני שירותים ובכללם צלמים, מאפרים, ספרים, מעצבים גרפיים ומשכירי ציוד לאירועים. " קניתי לפני שלושה חודשים ציוד צילום בלמעלה מ- 100 אלף שקלים ועכשיו נקלעתי לתופת כלכלית, אין לי מילים אחרות בשביל לתאר את הבור שנכנסתי אליו", אומר רועי אברג'ל, בעלים של סטודיו לצילום שעוסק בעיקר בצילומי חתונות " נדפקתי בגדול, בענק. בוטלו לי 10 חתונות שהייתי אמור לצלם בחודשים מאי ויוני. אני מחזיק צוות של 4 עובדים, שכולם בחל"ת. יש לי משפחה, אישה, ילדים, משכנתא על הראש ומכונית בליסינג ובאמת שאין לי מושג מאיפה להתחיל להחזיר את כל החובות שלי".

"אני בעיקר מחפש את עצמי בימים אלו ועדיין מחויב לפרנסת המשפחה ולכלכלה של הבית, יש לנו הוצאות לשלם כרגע ואני מאוכזב מאוד מההתנהלות של המדינה ואי מתן סיוע", מציין הצלם תמיר איתן, מחברת 'סטורי צלמים': "שתבין, חודש מרץ הוא בין החודשים הכי חזקים בשנה שהיינו עושים בהם לפחות 4 אירועים בשבוע אבל עכשיו המשרד עומד מיותם אך ההוצאות לא פסקו - אנו משלמים עכשיו שכ"ד, ארנונה ומיסי עירייה שונים ואין שום הנחה". לדבריו, קטיעת הרצף אינה פוגעת רק בתזרים הנוכחי, אלא גם ביכולת של העסק להתאושש בטווח הנראה לעין "השיווק של העסק בנוי על מפה לאוזן, הלקוחה מרוצה עד השמיים ומביאה את החברות שלה, אולם עכשיו הכל קפא".

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully