וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גם אני עובד בשליחויות": וירוס הקורונה היכה בשוק עורכי הדין

22.4.2020 / 0:20

חזרה לגור עם ההורים, משברים כלכליים ואישיים, סיוע כלכלי מלשכת עורכי הדין. הקורונה לא פסחה גם על העוסקים במשפט, אבל יש לא מעט שגם מרוויחים מהמצב, ואתם יכולים לנחש לאילו תחומי עיסוק הם משתייכים. (עוד) תמונת מצב קודרת במיוחד

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

בסרטון: הפגנת העצמאים בתל אביב ב-19.4

"אני עם ותק של 6 שנים במקצוע. רק ארבעה חודשים לפני התפרצות הקורונה, עזבתי את המשרד בו הועסקתי כשכיר ופתחתי פירמה עצמאית עם עוד שותף שהתמחותה העיקרית הוא בתחום הנדל"ן. מאז תחילת חודש מרץ, אין לי עבודה בכלל. כלום. אין עסקאות בשוק. אז בלעתי את הרוק, שמתי את האגו שלי בצד והתחלתי לעבוד בשליחויות", מספר עו"ד בן 33 לוואלה עסקים: "מה אני יכול לעשות? יש לי משפחה להחזיק וגם אשתי בחל"ת. אני לא צריך להתבייש, זה המצב ויש לי עוד המון חברים בתחום שקיבלו סטירה חזקה מאוד ועוד רגע מגיעים למצב של פת לחם".

גיל (השם המלא שמור במערכת), עו"ד בעל 15 שנות ניסיון מספר כיצד תוך חודש התהפך עליו כל עולמו. "אם המצב לא ישתפר תוך זמן קצר, לא תישאר לי ברירה אלא לעשות אחת מן השתיים: למכור את הדירה שלי או לפנות להורים שלי בשביל שיזרימו לי כסף. זה אשכרה טירוף, ממצב של פעילות אינטנסיבית עברתי לתת פעילות, וכל זה תוך מספר ימים", הוא מספר בכאב, " עזוב אותך צונאמי כלכלי, זה אסטרואיד ענק שפגע בכדור הארץ והרס את הכל".

יו"ר לשכת עורכי הדין הודיע כי הלשכה התגייסה לעזרתה של משפחתה 
של נעמה יששכר, הצעירה הישראלית הכלואה ברוסיה, והחזרתה לביתה. יותם רונן
לא נותרה ברירה אלא לפעול מיד. עו"ד אבי חימי/יותם רונן

העדויות של שני עורכי הדין הן רק דוגמאות ספורות לטלטלה העזה שפוקדת גם את מגזר עריכת הדין בישראל בעקבות המשבר. הנגיף תפס את השוק שממילא היה נתון במצב של סחרור כלכלי ותעסוקתי, שנוצר בשל הרוויה בתחום וירידת תעריפים מתמשכת, אך החודש וחצי האחרונים הנחיתו עליו מכה ממנה רבים יתקשו להתאושש בטווח הקרוב.

המצב כה קשה, עד שבאופן חריג, כמעט חסר תקדים, פרסם עו"ד אבי חימי - יו"ר לשכת עורכי הדין, פוסט בפייסבוק בו הוא מודיע כי הלשכה תתמוך כלכלית בחבריה שנאנקים. "המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין תעמיד מיליון שקלים לקרן סיוע לעורכי דין כחלק בלתי נפרד משורה ארוכה של פעולות חשובות שביצעה לשכת עורכי הדין למען עורכות ועורכי הדין מאז פרוץ משבר הקורונה". בשיחה עם וואלה עסקים, מציין חימי כי לאור חומרת המצב, יתכן והלשכה תגדיל את סכום המענק במיליון שקלים נוספים. לדבריו "יש לא מעט תאים משפחתיים, בהם שני בני הזוג הם עורכי דין, וכאן מדובר על קושי רציני ביותר. בתחילת השנה עמד תקציב הקרן על 60 אלף שקלים בלבד אולם לאחר שנוכחנו לגלות כי הבעיה חמורה מאוד - לא היססנו ופעלנו באופן מיידי לטובת ציבור עורכי הדין".

אינדיקציה לגבי הזעזוע של הענף, ניתן לקבל מבעד לנתונים שמספק אתר עורכי הדין ופורומים LawGuide שמנקז אלפי שאילתות לעורכי דין, מהם מצטיירת התמונה הבאה: החל מהשבוע השני של חודש מרץ חלה ירידה דרסטית בשיעור של 85% במספר הפניות לעורכי דין שעוסקים בתחום הנדל"ן וצניחה חופשית בשיעור חסר תקדים של 95% בשאילתות למייצגים בתחום תאונות הדרכים. גם תחום הנזיקין מתרסק וסוגר את החודש עם צלילה בשיעור של 80%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
מיכאל טאוסיג. באדיבות המצולמים
השלכות מרחיקות לכת על משקי הבית. עו"ד מיכאל טאוסיג/באדיבות המצולמים

מנגד, המשבר מהווה כר פורה והזדמנות תעסוקתית לעורכי דין בתחום דיני המשפחה. על פי נתוני האתר, נרשם זינוק בשיעור של 70% במספר הפניות לעורכי דין בתחום.

"בעקבות ההסתגרות בבתים מאז פרצה הקורונה לחיינו, מוצאות את עצמן מאות אלפי משפחות חיות במעין סיר לחץ 24/7 לא כל שכן בקרב משפחות שגרות בדירות קטנות כך שאין לאן לברוח", מציין עו"ד מיכאל טאוסיג, מבכירי עוה"ד בתחום המעמד האישי בישראל. לדבריו, ידוע שתקופות כמו תקופות החגים מהווים זרז למחלוקות ולסכסוכים בין בני זוג עד כדי פתיחת הליכי גירושין, לא כל שכן כאשר מדובר בשהייה משותפת לאורך תקופה כל כך ממושכת. כך למשל אנו מדווחים על ידי המשטרה, גורמי רווחה ועמותות שונות המפעילות קווי סיוע לנשים, על עליה משמעותית ביותר של אלימות במשפחה. אלא שלדבריו, המשבר לא ייעצר כשהמדינה תחזור לשגרה. משבר הקורונה הוא בעיקר משבר כלכלי שיש לו השלכות גם על משקי הבית מבחינת מערכות יחסים ותופעות אחרות כמו דיכאון.

לפיכך כאשר מערכת המשפט תחזור לפעול אנו צופים לעליה משמעותית בעבודה, מעריך עו"ד טאוסיג. יחד עם זאת, סבור עו"ד טאוסיג כי לא יהיה מנוס מירידה מסוימת בשכר הטרחה של עורכי הדין לאור המצב הכלכלי והעליה באבטלה.

תחום נוסף שרושם עליה משמעותית ביותר הוא תחום דיני העבודה עם עליה של לא פחות מ-75%. "לאור הזעזוע העמוק שרושם שוק העבודה, אנו רואים חוסר וודאות הן מצד עובדים והן מצד מעסיקים שנתקלים לעיתים בפעם הראשונה בסוגיות שונות כגון חל"ת ועבודה מהבית", אומר עידו רוזנר, מנכ"ל lawguide . להערכתו, "הקורונה תלווה אותנו עוד זמן רב סביר כי תחום זה יהיה דומיננטי מאד בחיי כל עסק שמעסיק עובדים לאור השינויים בתנאי ההעסקה".

מנואל טרכטנברג, המחנה הציוני, אפריל 2015. טלי מאייר
קשה להעריך את היקף פשיטות הרגל. טרכטנברג/טלי מאייר

וכמו בכל משבר כלכלי, קל וחומר כאשר משבר הקורונה מוצג כקשה ביותר מאז השפל הכלכלי הגדול של שנות השלושים של המאה ה-20, הצפי הוא כי ידיהם של עורכי הדין שעוסקים בפשיטות רגל וחדלות פירעון - תהיינה עמוסות. כרגע, עדיין לא מדובר על כניסה המונית של עסקים למצב של חדלות פירעון, אולם לאיש אין ספק - תוך זמן לא רב תתפרץ 'מגיפה' נוספת שהמוקד שלה יהיה בבתי המשפט - פשיטות רגל אישיות וקריסות של חברות. אנו עדים כבר לסנוניות ראשונות, אך גלי ההדף החזקים יכו בעוצמה שתלויה בהתמהמהות בפתיחת המשק.

"פשיטות רגל יהיו ללא ספק, אולם קשה להעריך כרגע את ההיקף", אומר לוואלה עסקים ד"ר מנואל טרכטנברג, מייסד המועצה הישראלית לכלכלה. "העסקים שהכי רגישים הם הקטנים שאין להם רזרבות ואם המשק לא ייפתח בחודש מאי - המצב יהיה בעייתי מאוד". ואכן, על פי נתוני האתר lawguide, היקף השאילתות לעורכי דין שעוסקים בתחום עלה ב 70% - נתון מדאיג מאוד שמקבל משנה תוקף גם מהתחזית שמספק אביר קארה, מייסד קבוצת הפייסבוק ' אני שולמן'. "ההערכה שלנו מדברת על למעלה מ-25 אלף בקשות חדשות לפשיטת רגל , כפועל יוצא של החודש וחצי האחרונים - והמספר צפוי לעלות", הוא אומר.

התפלגות עיסוק עורכי הדין במשק. מתוך אתר Lawguide, עיבוד תמונה
התפלגות עיסוק עורכי הדין במשק/עיבוד תמונה, מתוך אתר Lawguide

וכמה זמן ייקח לעולם המשפט לחזור לעצמו? הדבר תלוי כמובן בקצב ההתאוששות של המשק, אך לצד התחזיות הקודרות שמדברות על שנים של החלמה, בלשכת עורכי הדין דווקא מנבאים כי המציאות הכאוטית שנוצרה צפויה לייצר בעתיד הקרוב הזדמנויות עסקיות רבות לעורכי הדין. "לא רק שעולם המשפט יחזור לעצמו, אלא הוא צפוי להתעצם מאחר ויווצרו אין ספור סכסוכים עסקיים ומצבים משפטיים מורכבים שיספקו עבודה רבה. אני מאוד אופטימי", מסכם עו"ד חימי.

  • עוד באותו נושא:
  • עורכי דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully