וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל פרסם הקלות בדרישות המשכנתא מהציבור שנמצא בחל"ת

אריק מירובסקי

21.4.2020 / 11:00

זאת, על רקע הירידה בהכנסת משקי הבית הללו. כמו כן, פורסמה הקלה בנוהלי לקיחת הלוואה לכל מטרה בבטחון דירה, שתאפשר לבנקים להוריד את הריביות

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הודיע על שתי הקלות רגולטוריות נוספות, שמטרתן לסייע ללווים בעת המשבר. הראשונה כוללת את ציבור העובדים שיצאו לחל"ת והשנייה מגדילות את יכולתם של משקי בית לקחת הלוואות לכל מטרה במשכון דירתם.

ההקלה הראשונה מיועדת לעובדים שהוצאו לחופשה ללא תשלום (חל"ת), ואשר הכנסתם פחתה. עד היום שיעור ההחזר של המשכנתה מההכנסה (PTI), הוגבל ל-50% מההכנסה הכוללת של משק הבית. בימים אלה המגבלה הזו עלולה להוותת חסם לקבלת משכנתא, ובמקרים מסוימים חסם לעמידה בהתחייבויות הקיימות לרכישת הדירה.

מילוי טפסים לדמי אבטלה עקב חל"ת בביטול הלאומי בחיפה, 18 במרץ 2020. יואב איתיאל
נחמה קטנה לנמצאים בחל"ת/יואב איתיאל

לפיכך, נקבע בהוראת השעה, כי הבנקים רשאים להעמיד לרוכשי הדירות משכנתא בהתבסס על הכנסתם טרם היציאה לחל"ת ובהתקיים מספר תנאים: שהחריגה ממגבלת שיעור ההחזר נובעת מירידה בהכנסת הלווה ערב החל"ת, או ירידה למשרה חלקית של הלווה בשל משבר הקורונה; שלהערכת הבנק הלווה צפוי לחזור לעבודתו בחלוף משבר הקורונה; וששיעור ההחזר מההכנסה של הלווה לאחר היציאה לחל"ת לא עולה על 70%.

לצורך הקצאת ההון בגין הלוואה לדיור, רשאי הבנק לחשב את "שיעור ההחזר מההכנסה" על בסיס הכנסות הלווה טרום היציאה לחל"ת. האמור מונע עליה בדרישת ההון בגין משכנתאות כאמור ובכך עשוי למנוע העלאת ריבית ללווים אלו.

ההקלה השנייה נוגעת למי שמעוניינים להלוות כסף מהבנק בצורה של הלוואה לכל מטרה באמצעות מישכון הנכס. לאורך השנים דרש הפיקוח על הבנקים הקצאת הון מוגברת מצד הבנקים, שלא תוחל בימים אלה. זה יקל בדרישת בדרישת ההון מהבנק בגין הלוואות לדיור, ובהתאמה גם אמור להפחית את הריבית בגינן.

"השפעת צעד זה צפויה להשפיע גם על הלוואות לכל מטרה, בביטחון דירה, שהפיקוח התיר כחלק מהוראת השעה שפורסמה ב-15 למרץ 2020, להגדילן, כדי לאפשר לציבור אשראי בריביות נמוכות יחסית", נמסר מדוברות בנק ישראל.

  • עוד באותו נושא:
  • בנק ישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully