וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בנייה: מהו בעצם "ענף חיוני למשק"?

26.4.2020 / 16:22

מתעשיית המזון, דרך מיזוג האוויר ועד שמירה ואבטחה. לכבוד יום העצמאות יצאנו להתרשם ולדבר עם חמישה מנכ"לים של חברות כחול-לבן, שממשיכות לעבוד, לבנות ולייצא גם בימים האלה. הסיפורים שמאחורי הגאווה הישראלית

בעקבות משבר הקורונה נכנסו ליומיום מושגים חדשים רבים. הבולט שבהם הוא "חיוני למשק". תקנות שעת החירום שהנהיגה ממשלת ישראל הובילו להשבתה והקפאה גדולה של מאות אלפי עסקים, גדולים כקטנים. רק ארגונים וחברות מסוימות שהוחרגו והוגדרו כמפעלים חיוניים הקריטיים להתנהלות תקינה של המשק, כדוגמת שירותי הרפואה, גופים ממשלתיים, חברת החשמל וכו' הורשו להמשיך בעבודתם הסדירה, תוך שמירה על הנחיות הרגולטור. אך לא רק הגופים הברורים הללו נחשבים לחיוניים וישנם ענפים רבים נוספים בתעשייה הישראלית, שבימים אלו עבודתם ותוצרתם נחשבת לחיונית ביותר. רגע לפני יום העצמאות ה-72 למדינת ישראל, בדקנו עם מספר גופים ישראליים, מה הופך את העבודה שלהם לחיונית בימים אלה.

בנייה בעיר באר שבע. ShutterStock
ענף הבנייה הוגדר כחיוני למשק ועמו עוד ענפים רבים. מהו סודם?/ShutterStock

מיזוג אוויר: תדיראן

תעשיית מיזוג האוויר מוכרזת כ"מפעל חיוני" למשק, בשל היותה חלק מענף הבנייה שהוחרג מן ההגבלות שבתקנות שעת החירום. הודות להחרגה של משרד הבריאות מתאפשר לא רק המשך ייצור המזגנים, אלא גם המשך מתן השירות ללקוחות - צעד חיוני במדינה חמה כמו ישראל שבה אי אפשר לפעול, ובמקומות מסוימים אף לתפקד, ללא מזגנים, גם כאשר מדובר בעונות פחות חמות מעונת הקיץ.

הפעילות במפעל החברה שבעפולה נמשכת אפוא כסדרה, אם כי מספר העובדים בכל משמרת צומצם כדי להגן על בריאותם וגם בימים אלה ממשיך הייצור כחול-לבן ופיתוחים טכנולוגיים מתקדמים. החברה אף פיתחה מערכת מיוחדת להכשרות אונליין של אלפי המתקינים שלה, כדי שרצף העבודה שלהם לא ייפגע. למערכות המיזוג יש חשיבות נוספת בימים אלה: ההפרדה בין מחלקות הקורונה לבין שאר מחלקות בתי החולים היא קריטית, ולכן לא רק המרחק הפיזי ביניהן הוא חשוב אלא גם מערכות אוורור ומיזוג אוויר מטהר ונקי ממזהמים בכל אחד מהמתחמים. מערכת מיזוג אוויר תקינה ואיכותית, עוזרת לשמור על בריאותם של אלו הנמצאים בכל אחת מהמתחמים, בין אם מדובר בבית חולים או בית אבות ודיור מוגן. טכנאי מיזוג האוויר של החברה פועלים במרחבים השונים - בתים פרטיים, מקומות עבודה ומוסדות - כשהם ממוגנים היטב ונותנים שירותים כבכל תקופה.

משה ממרוד, מנכ"ל ובעל השליטה בתדיראן: "תרומתה של תדיראן לתעשייה הישראלית אינה מתמצה במזגנים הביתיים שכולנו מכירים ונהנים מהם. בין השאר מספקת החברה את מוצריה גם לשוק המוסדי לרבות מוסדות הרפואה השונים ברחבי הארץ, בתי אבות ודיור מוגן. החברה אף נותנת שירות לרשת דן, שחלק מהמלונות שלה הוסבו למלונות החלמה עבור חולי הקורונה. מעבר לכך, מספקת החברה מענה גם לצרכים ביטחוניים במדינה, שהם לא פחות חשובים גם בימים אלו".

משה ממרוד מנכ"ל תדיראן. סיון פרג',
נותנים שירות גם לרשת מלונות דן שהוסבו לבתי מרפא לחולי קורונה. משה ממרוד/סיון פרג'

מזון: אסם-נסטלה

ביטחון תזונתי חשוב לכל מדינה בכל יום. תקופות משבר מחדדות את הצורך במערכות מיומנות ויציבות שיודעות לקיים כמעט בכל מצב רצף של ייצור, לוגיסטיקה והפצה. לאסם תשעה מפעלים ברחבי הארץ, שכולם מוגדרים כמפעלים לשעת חירום ומתורגלים לכך. במשבר זה, המיומנות והיעילות שנרכשו בחברה במשך השנים, נכנסו לפעולה. עם תחילת משבר הקורונה היו לאסם שתי מטרות: שמירה על בריאות העובדים והבטחת רצף אספקה שיענה על הביקושים הגבוהים.

החברה עבדה מסביב לשעון, והתמקדה במוצרים החיוניים. בצריכה בתוך הבתים היה זינוק, אך העולם המוסדי כמעט נעלם לדוגמת בתי קפה ומלונות שהשביתו את עבודתם ברגע אחד. הפנינו מיד את העובדים הללו לאזורים ששיוועו לכוח אדם במפעלים, בהפצה ובשטח כדי לעמוד בביקוש האדיר. בתוך כל זה החברה התארגנה באפס זמן עם השקעה מסיבית בבטיחות העובדים, שינוי התנהגות, מערך הסעות מצומצם, שמירה על היגיינה, מסכות ועבודה מהבית. התארגנות מסיבית מאוד ל-4500 איש. קשה להישאר אדישים לקושי העצום שעובר ציבור רב שמצא עצמו ללא עבודה, לקשישים ולצוותים רפואיים שעובדים יום ולילה. לאחרונה תרמה החברה מיליוני שקלים למזון, ארוחות חמות, רכישת מכונות הנשמה ותמיכה בצוותי הרפואה והחירום. לאור העומס על המשלוחים, עובדי החברה התגייסו לחלק חבילות מדלת לדלת.

אבי בן אסייג, מנכ"ל אסם-נסטלה: "אני מאמין שחייבים להפיק לקחים לעתיד כדי לשכלל את המוכנות. אין ספק שלמדנו המון, עמדנו בהרבה אתגרים תוך שמירה על חוסן ואופטימיות ויש לנו היום כאסם, בפרט, וכתעשייה בכלל מוכנות טובה יותר גם לעתיד".

אבי בן אסייג מנכ"ל אסם-נסטלה. איציק שוקל,
חייבים להפיק לקחים כדי לשכלל את המוכנות. אבי בן אסייג/איציק שוקל

תשתיות תחבורה: נתיבי ישראל

חברת נתיבי ישראל מקימה את רוב תשתיות התחבורה של המדינה - מכבישים ומחלפים עד מסילות רכבת וקידום שדה תעופה. מדובר בגוף התשתיות תחבורה הלאומי של המדינה העובד בהיקפי פעילות של למעלה מ-60 מיליארד שקלים לחודש. חברה זו חיונית למשק ממספר סיבות: חברתית-כלכלית, עיכוב של כל יום בפתיחת פרויקט חדש הוא בעל משמעות והשפעה גדולה מאוד ציבורית, הן על איכות חייהם של אזרחי המדינה והן מיליוני שקלים למשק הישראלי. כאשר עוצרים מיזם גדול, זה מתבטא בעלויות גבוהות למשק ופגיעה באורך חייו. בנוסף, בטיחות משתמשי הדרך וחיי אדם.

נוסף על הקמת התשתיות תחבורה, אחראית חברת נתיבי ישראל על אחזקת 98.9% מרשת הכבישים הבינעירוניות. אחזקת כבישים זהו המרכיב הקריטי ביותר לנושא הבטיחות, החל מתיקון בורות בכבישים ועד ספיחת שמן מהאספלט. תקופת ימי הקורונה מהווה הזדמנות פז עבור החברה, זאת משום שהתנועה הדלה בכבישים מאפשרת לצוותי הביצוע בשטח להאיץ את העבודות, בהם 420 ק"מ נתיבי תחבורה ציבורית שמובילה נתיבי ישראל והנפות גשרים שמקימה החברה.

ניסים פרץ, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, מציין: "משמעות האצות אלה הן קריטיות לאזרחי ישראל ובאיה- ראשית, קיצור בלוחות הזמנים ישפר את איכות החיים ושנית, בטיחות. היום אנו מבצעים במהירות חסרת תקדים תיקון של כ-10,000 בורות ברחבי הארץ, בדגש על הצפון, אשר נפערו במערכת החורפית מחד גיסא אך מאידך גיסא יצרה נזקים אדירים לכבישים".

ניסים פרץ מנכ"ל נתיבי ישראל. אנצ'ו גוש,
משמעות ההאצות קריטית לאזרחים. ניסים פרץ/אנצ'ו גוש

שמירה ואבטחה: צוות 3

ענף השמירה והאבטחה הוגדר כענף החיוני למשק בשעת חירום. קבוצת השמירה והאבטחה צוות 3, המשיכה לעסוק במשימות האבטחה על בתי עסק, מפעלים ומוסדות שנסגרו בשל המצב. חלק מלקוחות הקבוצה גם מחוברים למוקד, שמתפעל את הסיירים בשטח בעקבות התרעה על פריצה או שריפה. צוות 3 המפעילה את אחד משני המוקדים הגדולים בארץ, השלימה את הכפלת המוקד הקיים ברחובות ופיצולו לשני מוקדים חלופיים, זאת על מנת לעמוד בהנחיות הבריאות המחמירות וכחלק מהיערכות לשמירה על רציפות עסקית. המוקד ניתן לתפעול מכל מקום בעולם באמצעות ערכה טכנולוגית מיוחדת שנבנתה על ידי צוות החברה. כחלק מהתאמת השירותים לתקנות שעת החירום, החברה החלה לייבא ולספק ללקוחותיה מצלמות תרמיות ודיגיטליות מסוגים שונים ומיצרני טכנולוגיה המובילים בעולם, המאפשרות מדידת חום של מספר אנשים במקביל תוך שניה. המערכות הותקנו במפעלי הייטק, במתחמים גדולים ומתאימות להתקנה במגוון רחב של שימושים.

ניר גלבוע, מנכ"ל צוות 3, מציין: "העובדים המקצוענים שלנו הם מכפיל כוח מקצועי מהמעלה הראשונה וניצבים בחזית המאבק, לצד כוחות הביטחון ואנשי הרפואה, ומתמודדים היטב עם אתגר החירום הלאומי גם כעת, בחזרה לשגרה המדורגת. המשימות של צוות 3 נוגעות בשמירה על בריאות העובדים והלקוחות, כאשר מעל לכל הביטחון האישי של הלקוח ולשם כך רתמנו את מיטב החידושים הטכנולוגיים בתחום".

ניר גלבוע מנכ"ל צוות 3. ערן בן ברוך גוטסמן,
מיטב החידושים. ניר גלבוע/ערן בן ברוך גוטסמן

מוצרי מגורים: רב בריח

כחלק מהיות החברה בענף הבנייה שהוכרז כחיוני למשק, ישנה תעסוקה רבה לששת המפעלים שלה ברחבי הארץ. למרות שהחברה היא אחת מחמשת הספקים הגדולים של ענף הבנייה במספר המוצרים בבנייני מגורים, הבעיה העיקרית כיום הינה הירידה בביקושים בארץ ובעולם. היקף פעילות הייצוא של החברה ספג מכה קשה ביותר, עם ירידה של כ- 90% ממחזור ההזמנות. הסגר שהוטל במרבית מדינות העולם אליהם החברה מייצאת, כמו ארה"ב ומדינות נוספות בדרום אמריקה, אירופה ואפריקה, הוביל לצניחה מוחלטת בעקבות שיתוק מוחלט של ענף הקמעונאות והפסקת פרוייקטי בנייה ברוב ארצות היעד. לאחרונה, "שוחררו" מעט ההגבלות המחמירות, והחברה הורשתה לפתוח 14 מתוך 15 אולמות התצוגה שלה ברחבי הארץ, אך שינוי ניכר טרם נראה לעין.

שמואל דונרשטיין בעלי רב בריח. דורון לצטר,
האתגר המורכב ביותר שאיתו התמודד אי פעם. שמואל דונרשטיין/דורון לצטר

שמואל דונרשטיין, יו"ר ובעלים רב-בריח תעשיות, מציין: "בימים אלה אני מוצא עצמי מתמודד עם האתגרים המורכבים ביותר עימם התמודדתי בכל שנותיי בתעשייה הישראלית. בתחילת המשבר, נאלצנו להתמודד עם בעיות בתובלה הימית ואוניות רבות שלא הורשו להיכנס מכיוון שהיו עליהן עובדים ממדינות המצויות בהסגר. בהמשך, התמודדנו עם בעיות בתובלה אווירית. הנזק הכלכלי שנגרם הוא אדיר והמציאות הכלכלית שכולנו הכרנו עד לא מזמן, תשתנה ותגרום לכולנו להשתנות יחד איתה. עם זאת, אני בטוח כי היציאה מהמשבר תהיה מהירה יותר מהתקופה שעליה מדברים, שכן, החדשנות מנצחת משברים, ולעם ישראל יש יכולות של יצירתיות, חדשנות ובנייה מחדש. מי שחושב מחוץ לקופסה יהיה רלבנטי, ואני בטוח שהחברות הישראליות יהיו הראשונות לזהות הזדמנויות שנוצרות בעקבות משבר הקורונה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully