וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: הקיצון האגרסיבי והמסוכן של שוק קרנות הנאמנות

רון שטיין

22.4.2020 / 10:55

קרנות נאמנות מקטגוריית ממונפות ואסטרטגיות מהוות שבריר אחוז משוק הקרנות מנוהלות בסוף מרץ 2020 היו 14 קרנות ממונפות ואסטרטגיות מנוהלות בשווי כולל של 456 מיליון שקל מדובר בקרנות בסיכון גבוה שלא מתאימות למשקיע הממוצע ואינן מומלצות למי שאינו מבין את הסיכון

קרנות נאמנות מקטגוריית ממונפות ואסטרטגיות הן הקיצון של שוק קרנות הנאמנות, המהוות שבריר אחוז משוק הקרנות מנוהלות. מדובר בקרנות שמחזיקות בחשיפה גבוהה במיוחד לנכסי הבסיס, ברמה של עד ואף יותר מ-200% מנכסי הקרן במניות או במט"ח. הקרנות האלה משקיעות באמצעות מינוף ושימוש בנגזרים, והן מציגות תנודתיות גבוהה בהרבה מהתנודתיות שמייצגת את הקרנות שמחזיקות במדיניות השקעה שגרתית וברורה יותר.

מדובר בקרנות בסיכון גבוה, שממש אינן מתאימות למשקיע הממוצע, ואינן מומלצות למי שאינו מבין את הסיכון הכרוך בכך. בשל כך, הן לא נמכרות על ידי מערך ההפצה הכמעט-בלעדי בשוק הקרנות - יועצי ההשקעות בבנקים - אלא אם הלקוח הוא שרוצה בהן. למעשה, מדובר בקרנות שלא קיימות במודלים של הייעוץ בבנקים, והכסף שמגיע אליהן הוא של משקיעים מנוסים, שאמורים להבין את האפשרות שלצד רווח גבוה ומהיר ניתן גם למחוק את רוב הקרן בזמן קצר לא פחות - כפי שעולה מהשוואת התשואות מתחילת השנה של הקרנות האלה.



מבחינת הפעילים בשוק הקרנות, יש 14 קרנות ממונפות ואסטרטגיות מנוהלות, שבסוף מרץ 2020 היו בשווי כולל של 456 מיליון שקל בלבד (באתר רשות ניירות ערך מספר הקרנות והיקף הנכסים גבוהים יותר).

הקרנות האלה נחלקות בתורן לשני סוגים: הסוג האחד הוא קרנות ממונפות ואסטרטגיות, שבמהותן הן קרנות טכניות שעוקבות אחר נכס בסיס תוך הבטחה לעשות במכפלות את מה שעשה, ושנתפסות כמתאימות למי שרוצה לעשות סיבוב קצר בשוק, אבל לא להשקעה ארוכה, וזאת בשל עלות הנגזרים בתיק.

הסוג השני של הקרנות מהקטגוריה הזו הוא קרנות ממונפות ואסטרטגיות מנוהלות, שהן מעין קרנות גידור שמנסות לנצל באגרסיביות מצבי שוק, בדגש על טווחי זמן קצרים. לסוג זה משתייכת הקרן המצטיינת בקטגוריה - ברק אסטרטגיות של שי ברק - שמציגה תשואות יוצאות דופן, גבוהות בהרבה מעל אלה של המתחרים - 65% מתחילת 2020 וכמעט 300% בשלוש השנים האחרונות. למעשה, הודות לרווחי ההשקעות שנבעו מהתשואות החזקות שלה לפני ובמהלך משבר הקורונה, קרן ברק אסטרטגיות היא הגדולה ביותר מקרב הקרנות בקטגוריה הקטנה הזו.

אחריה ניצבת הקרן אי.בי.אי אסטרטגיות ממונפת, של בית ההשקעות אי.בי.אי ושבניהולו של יעקב וינשטיין, שבעבר היה מנהל ההשקעות הראשי במגדל שוקי הון. הקרן שבניהולו של וינשטיין, שהוקמה בשלהי 2019, מציגה מתחילת השנה תשואה חיובית של כמעט 8%.

לצד שתי הקרנות האלה יש עוד שתיים, טכניות במהותן, שעוקבות אחר הדולר האמריקאי (פי 3) - של מודלים ושל איילון קרנות נאמנות - שמציגות תשואה חיובית מתחילת 2020. בשתי הקרנות מדובר בתשואה של יותר מ-7.3%.

שאר הקרנות מהקטגוריה מציגות מתחילת השנה תשואה שלילית, כשחלקן, בדגש על הקרנות הטכניות שעוקבות אחר המדדים המרכזיים בתל אביב ואחרי ה-S&P 500 והנאסד"ק 100, מציגות תשואה שלילית משמעותית, שנעה בטווח של מינוס 24% ועד מינוס 53%. בתווך ישנה אלטשולר שחם קרן ממונפת, שאינה עוקבת אחר מדד מסוים ושרשמה מתחילת השנה הנוכחית תשואה שלילית של 28.5%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully