וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשקיעים הקטנים שהימרו על הנפט נשחטים אך ממשיכים להמר

וול סטריט ג'ורנל

22.4.2020 / 11:53

משקיעים פרטיים נוהרים לאחרונה למוצרים מסוכנים כמו "קרן הנפט של ארה"ב", למרות האזהרות שמוצר כזה אינו מתאים לסוחרים לא מנוסים

קריסת מחירי הנפט גורמת להפסדים מצטברים למשקיעים רגילים - דבר שמעיד כי משבר האנרגיה מתחיל להשפיע גם מעבר למגזר האנרגיה.

משקיעים פרטיים נוהרים לאחרונה למוצרים מסוכנים כמו "קרן הנפט של ארה"ב", USCF, תעודת סל שמתחקה אחרי מחיר הנפט הגולמי, למרות האזהרות שמוצר כזה אינו מתאים לסוחרים לא מנוסים. הקרן הזו צברה בימים האחרונים מאות מיליוני דולר, גם כשהמחיר שלה קרס. המשקיעים מהמרים על הבראה בשוק הנפט אחרי שכלכלת ארה"ב תיפתח מחדש לאחר שהפעילות ששותקה בגלל הקורונה.

מתקן ארמקו בערב הסעודית לאחר התקיפה, 20 ספטמבר 2019. רויטרס
המשקיעים מהמרים על הבראה, אבל צריך הרבה יותר מסתם הימור/רויטרס

אך בינתיים מחירי הנפט ממשיכים לרדת כאשר המפעלים הסגורים, והטיסות והנהגים אינם יכולים לצאת לדרך. חוזה הנפט הגולמי האמריקאי למסירה בחודש יוני קרס אתמול (ג') ב-43% ל-11.57 דולר לחבית, שפל של 21 שנים. החוזה למסירה במאי חזר לרמה חיובית אחרי שצנח אל מתחת ל-0 דולר לחבית שלשום לפני שפקע, בירידה ראשונה מתחת לאפס בשוק חוזי האנרגיה מאז שהוא הושק ב-1983.

"אני הולך לאכול אותה, או שאני הולך להיות ממש חכם", אמר שון דגלאס, יזם בן 36 מראלי בצפון קרוליינה. "אני הולך על זה עד הסוף", הוא אומר. הוא השקיע כאלף דולר בתעודת הסל הזו החודש. אתמול צנחה התעודה בעוד 25% ל-2.81 דולר, והירידה שלה בשבוע האחרון היא 41%.

המהומה בשוק האנרגיה תרמה אתמול לירידות במניות והוסיפה ללחצים על תעודות הסל של הנפט. אנליסטים רבים הזהירו יחידים מפני קניית מוצרים כאלו במשך שנים, על רקע הפסדים שהם גרמו בתקופות קודמות של מתיחות בשווקים. כמה משקיעים לווים כספים כדי להגדיל את התשואות, והתוצאה היא הפסדים מוגדלים שלהם.

החברה שמנהלת את "קרן הנפט", יונייטד סטייטס קומודיטי פאנדס, מסרה שהיא כבר מכרה את כל מניות תעודות הסל שלה והשעתה את יכולתם של המשקיעים לקנות תעודות חדשות שמחזיקות חוזי נפט עתידים. המהלך הזה יהפוך את תעודות הסל הקיימות לקרנות סגורות עם מספר קבוע של מניות לפי שעה. הקרנות הללו עלולות להפוך לתנודתיות עוד יותר, כי מחיריהן יכולים לחרוג מסך הנכסים של הקרנות.

אנליסטים אמרו שסוחרים שמנסים להמר נגד הקרן על ידי הלוואת מניות וקנייה שלהן חזרה במחירים נמוכים (מכירה בשורט) הוסיפו למהומה בשוק.

seperator

ג'ון לאב, נשיא ומנכ"ל USCF, אמר שלשום שהחברה ממשיכה לעקוב אחרי הדינמיקה בשוק. אתמול לא פרסמה החברה תגובה נוספת.

בסימן נוסף ללחצים במגזר הזה, מסר לאחרונה בנק ברקליס שהוא השעה את מכירות תעודת הסל שלו על הנפט הגולמי, GSCI - מוצר קטן יותר שגם הוא משמש להימורים על מחירי הנפט.
"יש לקוחות שאין להם מושג מה הולך לקרות להם"

מחירי הסחורות (חומרי הגלם) קשורים לגורמי היצע וביקוש אמיתיים ולמסירה פיזית של חומרי גלם. אנליסטים רבים מזהירים משקיעים קטנים שלא להחזיק במוצרי אנרגיה מורכבים כמו קרן הנפט מסיבה זו. "יש בלי ספק אחוז מסוים של לקוחות שאין להם מושג מה הולך לקרות להם", אמר רוברט יוג'ר, מנהל יחידת החוזים העתידיים בחברת ניירות ערך מיזוהו ארה"ב. "אין להם מושג שהם הולכים להישחט".

קרנות כאלו הן הדרך הקלה למשקיעים קטנים להחזיק חומרי גלם, מפני שמסחר בחוזים עתידיים באמצעות ברוקר הוא עניין מסורבל. הנכסים שמנוהלים על ידי 16 תעודות סל של נפט וגז שאחריהן עוקבת חברת פקטסט עלו מכ-4.8 מיליארד דולר בשלהי פברואר לכמעט 11 מיליארד דולר ביום שישי האחרון. קרן הנפט האמריקאית היא הגדולה שבהן ובהרבה.

"כל כך הרבה כסף רודף אחרי משהו שהתברר שהוא באמת גרוע מאוד", אמרה אליזבת קשנר, מנהלת מחקר תעודות הסל בפקטסט (FactSet).

ההימורים הללו תורמים גם לתנודתיות במחירי הנפט מפני שקרן הנפט האמריקאי מחזיקה בדרך כלל חוזים למסירה קרובה של נפט. אחרי צבירת הכספים האחרונה שלה, תעודת הסל הזו מחזיקה אחוז גדול בחוזים שקרובים לפקיעה. כשהחוזה נסגר או פוקע בכל חודש, הקרן צריכה "לגלגל" אותו לחוזה של החודש הבא על ידי מכירת החוזה הקיים וקנייה של החוזה החדש. ההליך הזה מונע ממחזיקי החוזה להישאר תקועים עם חביות אמיתיות של נפט.

בדרך כלל, החוזים הללו קרובים במחיר זה לזה, ולכן תהליך ההחלפה שלהם מסודר יחסית. אבל בימים האחרונים, הפער בין מחיר החוזה הפוקע והחוזה חדש (ליוני) התרחב מאוד. שלשום הוא הגיע ל-55 דולר לחבית, מה שהעניש את המשקיעים בתעודות הסל.

  • עוד באותו נושא:
  • נפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully