וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המועדון המסוכן והמתגמל בעולם: המנהלים שיצאו לעצמאות

28.4.2020 / 17:52

במשך שנים הם עבדו כשכירים אך בהמשך הגשימו חלום והקימו עסק משלהם. לקראת יום העצמאות ה-72 של מדינת ישראל, מנהלי חברות מספרים לוואלה! עסקים על ההחלטה לצאת לעצמאות, על הקשיים וההצלחות שחוו בדרך, משבר הקורונה וגם נותנים עצות לעצמאי המתחיל

יציאה לעצמאות דורשת נחישות ואומץ רב. שכירים רבים במשק מרגישים חוסר סיפוק בעבודתם וחולמים על היום שבו יגישו לבוס מכתב פיטורים ויצאו לדרך עצמאית. בעוד שאצל רבים נשאר הרעיון בגדר חלום, מנגד יש מי שהחליטו לעשות שינוי ולהקים עסק משלהם. לקראת יום העצמאות ה-72 של מדינת ישראל, ארבעה עצמאים ממגוון תחומים שעשו את הצעד ויצאו לעצמאות מספרים על הרגע שבו החליטו לצאת אל המהלך, על הקשיים שבדרך ועל ההזדמנות הגדולה.

אלירן בינמן, ממייסדי קבוצת indihub ושותף־מייסד במרכז החדשנות Highroad לטכנולוגיות אורבניות

אלירן בינמן. ישראל הדרי,
צילום: ישראל הדרי/ישראל הדרי

"אבא שלי הקים עסק, אבא שלו ז"ל היה עצמאי בתחום המסגרייה, וסבא מצד אמא היה בעל נגריה מוצלחת בחצר ביתו. גדלתי על ברכי העצמאות. אבי היה משתף אותי באתגרים ותובנות מהיום-יום שלו בחנות כבר מגיל 10, בכל ערב. לאחר 12-14 שעות עבודה. הרצון לשלוט בגורל שלי ולא לשרת אחרים בשילוב עם המוטיבציה ליצור שבעבעה בי תמיד - הניעו אותי לחפש את דרכי באופן עצמאי".

מה גילית לאחר היציאה לעצמאות, שלא ידעת לפני כן?

שזה לא טיול בפארק. אין מקום ל-work/life balance כעצמאי. אתה הולך לישון עם העסק בראש ומתעורר בבוקר עם העסק בראש. מצד אחד המחיר שאתה משלם בחיים האישיים גדול מאוד, אבל האינטנסיביות ומרחב היצירה של העסק שאתה בונה מחייבים אותך - אך גם מאפשרים לך למידה מהירה על עצמך, יכולותיך, כוחות השוק והבנה אמיתית של שיטת השוק החופשי - מלמטה-למעלה, ולא ההיפך - כפי שמתיימרים ללמד באקדמיה".

היכן תפס אותך משבר הקורונה?

"סגירת המשק בעקבות הקורונה יצר גל של חובות לעצמאים שלא קיבלו מענה הולם מהממשלה, ועצמאים רבים לא יצליחו להרים את הראש לאחר פתיחת המשק. הקטסטרופה הזו שעיקרה אי-אמון מוצדק במדינה שאינה שם בשביל העצמאים (שמשמשים כעמודי התווך של המשק), תגרום לטעמי לפוסט-טראומה תעסוקתית ומגמה הפוכה בקצב פתיחת עסקים חדשים ומיזמים צעירים".

מהו הקושי המהותי ביציאה לעצמאות?

"הקושי בהקמה של חברה עצמאית הוא בעיקר חוסר הוודאות לגבי המחר. החשש הזה הוא מנת חלקם גם של השכירים, שלעולם לא בטוחים בעבודתם, אבל בישראל על אחת כמה וכמה - עצמאי לא נהנה מנחיתה רכה אם הוא עוזב או מפוטר מהעבודה. על אף שהוא משלם מיסים וביטוח לאומי ביוקר, הוא לא נהנה מזכויות סוציאליות, לא נהנה מדמי אבטלה, הוא נופל על הגב".

האם היום היית עושה זאת שוב?

"בהחלט. על אף כל הסיכונים שמניתי בבחירה להיות עצמאי, בי מדובר בטבע שלא יוכל להשתנות. גם היעדר התמיכה של המדינה בעסק שלי לא ישבור את רוחי בניסיון להשפיע בעצמי על העתיד שלי בעשייה של הדברים שאני אוהב. במרכז החדשנות שהקמנו, Highroad, אנחנו מחבקים, תומכים ומשקיעים במיזמים בשלבים הכי מוקדמים לחייהם".

טיפ ליוצאים לעצמאות?

אני ושותפי עושים למיזמים שאנו מייעצים להם, במסגרת הסוכנות לחדשנות שהקמנו, indihub, תיאום ציפיות לפני שמתחילים לעבוד עימם. ומבקשים מהם לשאול את עצמם: האם אני מוכן לעבוד הרבה יותר שעות ביממה בשביל העסק שלי? האם אני מוכן לשלם מחיר אישי בזמינות שלי לסובביי? האם יש לי את הכח הנפשי להתמודד עם קשיים וכישלונות? האם משפחתי תומכת בי? האם התיאבון שלי לעסק שאני רוצה להקים הוא מתמשך או זמני? האם אני מסוגל ללמוד באופן עצמאי דברים שלא ידעתי קודם? אם לא תענה בחיוב על כל השאלות הללו, אינך מוכן להרפתקה הזו לטעמי, ואם כן - ברוך הבא למועדון המסוכן אך המתגמל ביותר בעולם".

עו"ד יעל קבילי: מייסדת ובעלת משרד עו"ד קבילי ושות', המשרד המוביל בישראל בתחום המסחר אלקטרוני

יעל קבילי. רונן גולדמן,
צילום: רונן גולדמן/רונן גולדמן

"בסוף 2015 הייתה לי הזכות להיכנס לנישה ייחודית ואוקיינוס כחול בתחום המשפטי: תחום המסחר האלקטרוני. כעורכת דין ישראלית ואמריקאית, התחלתי לייצג בעלי חנויות באמזון, ולסייע להם במאבק יומיומי מול ענקית המסחר. מהר מאד חשתי שהמשרד שעבדתי בו לא התאים לקהל הלקוחות החדש שלי, ושלא אוכל לקחת סיכונים ולצמוח, תחת ה"כנפיים" של משרד אחר. לאחר שצברתי מוניטין בתחום וכמות סבירה של לקוחות, פתחתי משרד עצמאי, ובתוך זמן קצר לקחתי סיכון והתחלתי לגייס עורכי דין נוספים. כיום יש לי 10 עובדים, ו-95% מהפעילות נוגעת לאמזון".

מה גילית לאחר היציאה לעצמאות, שלא ידעת לפני כן?

"מה לא? למדתי שאני קודם כל יזמית, ורק לאחר מכן עורכת דין. למדתי לשחרר ולבטוח בעובדים שלי, ולתת להם להוביל. למדתי לסמוך על האינסטינקטים שלי, ושללא סיכונים- לא אצמח. למדתי שלא אוכל לרצות תמיד את כולם (אבל ארצה תמיד להמשיך לנסות!). גיליתי שניהול משרד מצריך זמן רב, רב מידי. גיליתי שיש רק 24 שעות ביום, ושלא אוכל לעשות את כל מה שאני מתכננת (אבל אמשיך תמיד לתכנן!)".

היכן תפס אותך משבר הקורונה?

"משבר הקורונה אילץ אותי לקחת החלטות לא פשוטות בעסק, ולייעל אותו לתקופה זו. בד בבד, הוא איפשר לי לבלות יותר עם משפחתי, ולהעריך את התקופה. אני מנסה להסתכל על הכוס המלאה, ועל החוויות שאנחנו צוברים".

מהו הקושי המהותי ביציאה לעצמאות?

"הקושי שלי היה ועודנו, לאזן בין המשפחה לעסקים. יש לי שלושה בנים, ושתי חברות נפרדות. אני ללא ספק וורקוהולית והעצמאות רק העצימה את המשיכה שלי לעסק. עם זאת, היא לא הפחיתה מרצוני לבלות עם בעלי וילדיי. ככל שעובר הזמן והצוות שלי מתחזק, אני מרגישה שנוצר איזון מסוים".

האם היום היית עושה זאת שוב?

"הל יס! ללא צל ספק, זו ההחלטה הטובה ביותר שעשיתי בחיי".

טיפ ליוצאים לעצמאות?

"אם החלטתם ללכת על זה, לכו בכל הכח. אני מתייחסת למשרד ולפעילות שלי כמו אל סטארט-אפ, ואני לוקחת סיכונים. אם מגיעה הזדמנות, אני תמיד אחטוף אותה. לאחר מכן אבחן אם כדאי לשמר, לפתח, או לזנוח. אני משקיעה את ההכנסות שלי חזרה בעסק, כדי להרחיב אותו במהרה. דברו עם הלקוחות, באופן אישי, ואמיתי. לא מעט לקוחות הפכו להיות ממש חברים שלי. החיבור הישיר איתם, גם עוזר לי להבין את עולמם, ולשרת אותם טוב יותר".

עדי ויצהנדלר, בעלת חברת ייעוץ אסטרטגי לעסקים עם סין

עדי ויצהנדלר. תהלה מארק,
צילום: תהלה מארק/תהלה מארק

"את העולם העסקי של סין הכרתי לפני כ-15 שנים. לאחר לימודי המשפטים ומנהל עסקים נסעתי לבייג'ין ללמוד מנדרינית, שם למדתי לא רק את השפה, אלא גם הכרתי לעומק את העם הסיני, התרבות ואופן ניהול העסקים שם. אחרי 6 שנים בעבודה על עסקאות גדולות בין סין וישראל צצה הזדמנות שגרמה לי להבין שאני יכולה לתת ערך אחר בתחום שלי. בהתחלה הגיע לקוח ראשון שביקש ליווי עסקי אסטרטגי, סייעתי לו לבנות את השוק ולפתח קשרים נכונים. אחרי זה הגיעו לקוחות שביקשו הדרכות מנהלים וייעוץ בניהול היחסים מול שותפים סינים, וכך קם העסק שהיום יש לו סניפים בבייג'ין ובשנגחאי עם צוות מקומי מקצועי שמאפשר שירות מלא ותמיכה ללקוחות".

מה גילית לאחר היציאה לעצמאות, שלא ידעת לפני כן?

"כשאת העסק תחושת האחריות הרבה יותר משמעותית, ולצד המחויבות שזה יוצר, ישנו סיפוק גבוה הרבה יותר. כשהלקוח שלך מרוויח בזכותך, כשעסקה יוצאת לפועל אחרי עבודה שלך תחושת הסיפוק והגאווה שווים את כל המאמץ וגם את המהמורות שבדרך".

היכן תפס אותך משבר הקורונה?

"את המשבר התחלתי לחוות כבר לפני יותר מארבעה חודשים, זו הייתה תקופה לא פשוטה ומלאה בחששות גם ברמה האישית בדאגה לצוות שנמצא שם. אחרי שסין התחילה להראות סימני יציאה מהמשבר כאן בארץ הגיע הגל. גורמים רפואיים וביטחוניים פנו אלי לסיוע ואני והצוות התגייסנו להשיג ציוד רפואי הכרחי. התקופה הזו הייתה, ועדיין, מאופיינת בתחושה של מערבולת. הכול מתנהל במתכונת חירום ומניהול פרויקטים עברנו לניהול משברים, ואפילו הצלחנו לשפר את מצבם של כמה מלקוחותינו הודות לזיהוי הזדמנויות במשבר."

מהו הקושי המהותי ביציאה לעצמאות?

"אי אפשר להשוות את תחושת האחריות. במשרד הקודם זכיתי לעבוד תחת עו"ד דוד חודק שהיה המנטור שלי, הייתי חלק ממשהו גדול ומוכר שבו הדברים מאוד ברורים ותמיד יש עם מי לעבוד. פתאום כשיוצאים לעצמאות אין אמא ואבא ותחושת המחויבות כלפי הלקוח גדולה מאוד, כל פרט הופך להיות קריטי וצריך להשקיע המון מחשבה ומאמצים כדי לבנות פתרון מקיף מא' ועד ת'".

טיפ ליוצאים לעצמאות?

"לזכור תמיד את המטרה לטווח הרחוק ולחתור אליה. צריך להיזהר ממסיחים בדרך ומפשרות שנראות מפתות בטווח הקצר אבל ימנעו את הצמיחה בהמשך".

עידן נישליס, בעל חברה המתמחה בשיווק ובפיתוח עסקי למשרדי עורכי הדין המובילים בישראל ולמשרדי עורכי דין בינלאומיים עם דסק ישראלי

עידן נישליס. שחר גל,
צילום: שחר גל/שחר גל

"שני הוריי היו עצמאים, אבא בתחום התקשרות ואמא בתחום התזונה, כך שאחיי ואני גדלנו בבית שדגל בכך. אבא שלי חינך אותנו, בהקשר של קריירה ועצמאות, שהוא לא רוצה להתחנן לאף אחד שיתן חופש כדי להיות עם הבנים שלו בימי הולדת. זה חלחל ולאחר שהייתי שכיר חמש שנים הבנתי שקל לאזן בין קריירה ומשפחה כעצמאי".

מה גילית לאחר היציאה לעצמאות, שלא ידעת לפני כן?

"שאני עובד הרבה יותר קשה, אבל עושה זאת מתוך מחויבות, אחריות והכי חשוב - בזמן שהכי מתאים לי מבלי לפגוע בזמן האיכות שאני מקדיש למשפחה שלי מדי יום".

היכן תפס אותך משבר הקורונה?

"אין ספק שמבחינה עסקית המשבר הביא עמו אתגרים לא פשוטים, בעיקר בניהול העסק והעובדים. מצד שני, כעצמאי, זה אפשר לי גמישות רבה בפן המשפחתי - דבר אשר חשוב לא פחות במיוחד כשהילדים בבית".

מהו הקושי המהותי ביציאה לעצמאות?

"למזלי, היות והייתי בין הראשונים בישראל תחום הליגל מרקטינג ויצאתי מהמשרד הגדול והמוביל בישראל - הרצוג פוקס נאמן, כמנהל השיווק והפיתוח עסקי, לא היה מחסור בלקוחות. הקושי היה לעמוד בציפיות ולהעניק לכל אחד את השירות האיכותי והטוב ביותר".

האם היית עושה את זה שוב?

"חד משמעית כן! אני מרגיש שאני מגשים את עצמי כל יום מחדש. אני רואה את האתגרים הניצבים בפני העסק וזה ממלא את המצברים שלי להמשיך ולעשות. כמי שניצב בחזית העשייה של ה"ליגל מרקטינג" בישראל אני מרגיש שהשארתי חותם אבל יש עוד רבה לעשות".

טיפ ליוצאים לעצמאות?

"להיות עצמאי זה לא מתאים לכל אחד. זה מלווה באחריות לא קטנה למשפחה שלך ולמשפחות של העובדים. למי שכן בוחן להיות עצמאי אני ממליץ למצוא נישה ייחודית, להעניק שירות איכותי ללא פשרות ולחשוב כל הזמן כמה צעדים קדימה".

  • עוד באותו נושא:
  • ניהול

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully