וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכל הקשור לפיקוח על מחירי המסכות יש לנו מה ללמוד מהאמריקאים

28.4.2020 / 12:26

בשעה שאי חבישת מסכות הופכת לעבירה פלילית עם קנס של 200 שקל בצידה, לא ננקטים צעדי הגבלה ואכיפה על המחירים, למרות המלצת משרד הכלכלה. בארה"ב המצב שונה: "מקפיאים פעילות למוכרים שמפרים את החוקים וקוראים לציבור לדווח על הפקעת מחירים". במשרד הבריאות סירבו להגיב

ב-1.4 הנחה משרד הבריאות את הציבור לחבוש מסכת אף ופה במרחב הציבורי ובמקום העבודה, שכן המסכה מצמצמת את הסיכוי להידבק ולהדביק אחרים. שלושה ימים לאחר מכן הודיע המשרד כי בכוונתו להפוך הנחיה זאת לחובה, מה שאכן קרה בהמשך.

שוק לוינסקי בתל אביב, 24 באפריל 2020. ראובן קסטרו
כמה עלתה כל מסכה? אף אחד לא יודע להגיד, כי אין מחיר אחיד/ראובן קסטרו

לפי פרוטוקול מדיון של ועדת המחירים, בה חברים נציגי משרד האוצר ומשרד הבריאות, שהתכנסה באותו שבוע, עולה שהמשרדים מודעים להפקעת המחירים ואף ציינו כי "בעקבות המשבר חלה ככל הנראה עלייה במחירי הייבוא". זאת ועוד, אחת מרשתות הפארם אף דיווחה כי בחודש מרץ בלבד מכרה כ-6 מיליון מסכות. למרות המידע המפורט וההכרה בתנודות המחירים הקיצוניות בשוק, עמדת הוועדה קבעה כי אין מקום להמליץ לשרים על הטלת פיקוח מחירים על מסכות כירורגיות ומסכות בד פשוטות.

בזמן שבישראל המחירים משתוללים, בארה"ב המצב שונה בתכלית. לפי מתיו דן, שותף מנהל בפירמת עוה"ד הגלובאלית DLA PIPER בוולמינגטון, דלאוור שבארה"ב, "בפרקליטות המדינה נוקטים צעדים כנגד מי שמפקיע מחירים בכל הנוגע בציוד מיגון בתקופה זו. לא רק שמנפיקים מאות מכתבי הקפאת פעילות למוכרים שלדעתם מפרים את חוקי העלאת המחירים, אלא אף קוראים לציבור לדווח על עוולות צרכניות והעלאת מחירים פוגענית".

על דוגמה אחת מני רבות מוסיף דן כי "ב-15 באפריל 2020, הודיע היועץ המשפטי לממשלה בניו ג'רזי כי משרדו הוציא 514 מכתבי הקפאת פעילות ו-89 צווים לעסקים אשר דווחו על-ידי צרכנים כמי שהאמירו מחירים בעקבות הביקוש למוצרי מיגון עקב נגיף הקורונה".

עו"ד מתיו דן. יח"צ משרד אורנשטיין-חושן,
514 מכתבי הקפאת פעילות ו-89 צווים לעסקים בניו ג'רזי. עו"ד מתיו דן/יח"צ משרד אורנשטיין-חושן

בעוד שב-12 באפריל פנה שר הכלכלה, אלי כהן, אל משרד הבריאות בבקשה להגביל את מחיר המסכות ל-3.30 שקלים, התחום נותר פרוץ והמחירים בהתאם. יתרה מכך, לאחרונה פורסם כי חרף הצהרות משרד הכלכלה מחירי המסכות נסקו ומגיעים לעשרות שקלים ליחידה. כך, לפי המועצה לצרכנות, מסכה בתקן KN95 נמכרת בתעריף שנע בין 25 שקל ועד 60 שקל ומחירה של מסכה בתקן FFP2 נע בין 35 שקל ל-76 שקל. כדי לאמוד את שולי הרווח, ניתן להשוות את המחירים לאלה המוצגים בעלי אקספרס, שם מחיר מסכן בתקן KN95 עומד על 5 שקלים בלבד והמחיר למסכה פשוטה נע בין 3 שקלים ל-12 שקלים.

במשרד הבריאות סירבו להגיב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully