וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות שעדיין אין החלטת ממשלה, הסוחרים נערכים לפתיחת השווקים

שני אשכנזי

30.4.2020 / 18:26

"אנחנו אזרחים שומרי חוק, אז אנחנו לא יכולים להתפרנס", אמר סוחר בשוק הכרמל שכבר 60 יום יושב עם אשתו ושבעת ילדיו בבית מחוסר עבודה. עיריית תל אביב יפו: "נושא אופן פתיחת השווקים נמצא בבחינה"

לאחר תקופה ארוכה שבה נותרו השווקים הפתוחים בישראל סגורים והסוחרים נאלצו להפסיק את פעילותם, מתחילים בשווקים להיערך לפתיחה מחודשת כבר ביום ראשון הקרוב, זאת למרות שטרם אושרה בממשלה חזרתם לפעילות. לפי ההנחיות המאפשרות פתיחת עסקים נוספים ועלייה במצבת העובדים כבר מהיום, השווקים עדיין נותרים בחוץ - כאשר בממשלה מתקיים דיון ער בנוגע להחזרתם לפעילות, וטרם הושגו הסכמות חד משמעיות בנושא.

לפי מידע שהגיע ל"גלובס", כבר הבוקר (ה') נערכו הסוחרים בשוק הכרמל בתל אביב לפתיחה מחודשת ביום ראשון, כאשר מסתמן כי העירייה תציב פקחים בכניסה לשוק בכדי לווסת את כמות בני האדם השוהים בו, ולמנוע התקהלויות. הכניסות לשוק יותרו רק מאלנבי ומכיוון הכרמלית, ויתר הכניסות הצדדיות ייחסמו. הכוונה, נכון לעת הזו, היא להגביל את כמות המבקרים השוהים בשוק הארוך ל-250 בכל עת.

סוחרי השווקים מחו משך תקופה ארוכה על ההחלטה לסגור את מטה לחמם, בזמן שמחוץ למרכולים הסגורים השתרכו תורים ארוכים של בני אדם. לדבריהם, ניתן היה למצוא פתרון לוויסות המבקרים בשווקים הפתוחים בדיוק באותו אופן. "שוק פתוח זה הרבה יותר טוב ממה שיכול לקרות אם יש אדם חולה ברשתות הסגורות. יהיה פיקוח, אנחנו נעבוד ונשמור על ההנחיות. יסגרו את המעברים, יבדקו חום ויווסתו את הכניסה של האנשים", אומר ניסים עזרא, סוחר בשוק התקווה.

עזרא, בן 44 מתל אביב, סוחר בשוק כבר למעלה משני עשורים. מזה כחודשיים, הוא מחוסר עבודה בביתו, עם אישתו ושבעת ילדיהם. "אם לא הייתה לי עזרה קצת מאבא שלי שעוזר לי, לא יודע איך הייתי שורד. לא נעים בגילי להיעזר בהורים, אבל אין לי ברירה. מי ייתן לי?", הוא אומר. "דונלד טראמפ חילק כסף לתושבים, כאן נתנו 500 שקל לילד, למי זה יעזור כשאנחנו לא עובדים? סגרו אותנו יום אחד ברגע. בלילה אמרו שהשווקים נסגרים, בוקר למחרת נשארנו עם סחורה שלא יכולנו למכור ואת חלקה הגדול גם לא יכולנו להחזיר. בוקר למחרת הגיעו אלינו שוטרים שאיימו לחלק קנסות של 5,000 שקל". עזרא ניסה להגיש בקשה למענק, אך עד כה לא קיבל דבר.

כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי אליו נקלע, עזרא נאלץ לקחת כסף לא רק מהוריו, אלא גם הלוואה מחבר כדי לשרוד כלכלית את התקופה הקשה. "אשתי עכשיו רצתה לקנות בגדים לילדים, אמרתי לה שאין. שתחכה שאחזור לעבודה. אלו ילדים קטנים, הם גדלים וצריכים בגדים. ומי יודע אם נחזור לעבודה ביום ראשון? בשוק נתניה עשו בלאגן, והחזירו אותם לעבודה. אנחנו לא עשינו בלאגן, אין מי שדואג שלנו. אנחנו אזרחים שומרי חוק, אז אנחנו לא יכולים להתפרנס. אני מחכה עם הלשון בחוץ. ידעתי שגם אם אני אעשה רעש זה לא יעזור. אני קטן במערכת. אנשים פה קורסים".

כסוחרים נוספים בשווקים, עזרא טוען כי בשעתם הקשה, הם לא זוכים לסיוע המדינה, שסגרה את העסק שלהם ברגע אחד. כעת, הם ממתינים להחלטה בנושא, ומקווים שהפעם יינתן להם זמן היערכות ולא הנחיות בהתראה של לילה אחד. "אלו ימים קשים, חודשיים בלי עבודה, אף לא שואל מה איתנו ולא מתקשר. שום רשות, אף אחד. לא מתעניינים אם אנחנו צריכים משהו, איך אנחנו מתמודדים. אנחנו רואים את הפוליטיקאים אצלנו רק כשיש בחירות, אז הם מתקשרים 20 פעם ביום כדי לבוא אלינו לשוק. אף פוליטיקאי אחד לא התקשר לשאול אותנו איך אנחנו מסתדרים בתקופה הזו. אנחנו, הקטנים, אף אחד לא רואה אותנו בכלל. רק אלה שמשמנים את המערכת כמו רמי לוי, רק להם דואגים. יש בשוק אנשים קשיי יום, שלא מסתדרים. בקושי אנחנו חיים, ואנחנו רואים את החברים שלנו קורסים, כשהמדינה לא מסתכלת עליהם".

עמדת משרד הבריאות בנושא איננה ידועה, ושאלתנו לדוברות משרד הבריאות בעניין לא נענתה. עם זאת, צוין כי הדברים נדונים "במסגרת מתווה החזרה לשגרה".

מעיריית תל אביב יפו נמסר בתגובה: "נושא אופן פתיחת השווקים נמצא בבחינה, כאשר עדיין לא התקבלה החלטה לפתוח אותם. העירייה נמצאת בקשר עם ועד הסוחרים ותעדכן אותם בכל הנחיה שתתקבל והערכות שנדרשת. במקביל מסייעת העירייה באמצעות שיווק וקידום התארגנויות סוחרים למשלוחים מהשווקים העירוניים וכן במתן פטור מאגרות והקלות שונות".

  • עוד באותו נושא:
  • שווקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully