וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השימוש בכלכלה מבוססת דאטה התגבר, והוא פה כדי להישאר

4.5.2020 / 9:39

"העולם הישן" שהכרנו לא יחזור לקדמותו, ועם המעבר לפעולות צרכניות ואחרות אונליין, גם השימוש בניתוח ניתונים יגבר: "הקורונה הכניעה את הטכנופוביה, אף אחד כבר לא יחכה לסקרי שוק"

עריכה: שאול אדם

בימים אלו אנו חשים כי היקף אפקט הקורונה גדול ומטלטל מהשלכותיו המיידיות - הריחוק הפיזי. הגבלות וסגרים הביאו לשיתוקו של מרבית המשק ויצרו משבר כלכלי גלובלי חסר תקדים שמסתמן כארוך טווח. מגזרים שלמים, כמו תיירות, מסחר ותעשייה זעירה, וכן אירועים וכנסים לא ישובו, ככל הנראה, למתכונת הקודמת במהרה. העולם כמעט במלואו עבר לפעילות אונליין. מכאן עולה תובנה חשובה כי גם ב"יום שאחרי", עם החזרה של רוב הסקטורים לפעילות מלאה או חלקית, השיבה תהיה לעולם חדש, למציאות שהוכתבה כמעט בן לילה על ידי הנגיף. המציאות הזו מכתיבה את המשך הדרך בכלל השווקים.

במשבר לא צפוי מעין זה, כשהתנודות חדות ומהירות כפי שלא נראו בעבר ומקורות המידע מצטמצמים מדי יום, הכלכלה צפויה להישען כמעט באופן מלא על דאטה מקוונת - מקור הידע הזמין תמיד והעדכני ביותר בזמני ריחוק חברתי. במשבר שמשנה את השווקים, שנע במהירות כה גבוהה, החשיבות של מידע מקוון, דאטה, הזמין ברשת ומעודכן כמעט ב"לייב" התגברה לאין שיעור. הצפי הוא כי הצורך בדאטה רק יגבר.

קניית מכונית אונליין. ShutterStock
מגזרים שלמים לא ישובו למתכונת הקודמת, מה שיגביר מאוד את הצורך בנתוני אמת/ShutterStock

"פעילות הצרכנים בעולם האונליין התעצמה באופן חסר תקדים ובטווח זמן מאוד קצר" אומר אור לנצ'נר, מנכ"ל לומינטי נטוורקס - פלטפורמה מובילה לאיסוף מידע אונליין המעניקה שירותים ללמעלה מעשרת אלפים לקוחות ברחבי העולם. "התחרות ברשת גוברת והכלי ליציבות עסקית נעוץ בגישה למידע עדכני. המציאות בה ניתן לחכות לדו"חות וסקרי שוק אינה קיימת עוד ואני צופה כי גם לא תחזור בעתיד. אנו חיים כעת בשוק לא צפוי, בו הכמיהה לוודאות עסקית מתעצמת מדי יום. העולם עבר ברובו המוחלט לפעילות אונליין ונראה כי הוא שם יישאר. כולל אוכלוסיות שלמות שנמנעו בעבר מפעילות אונליין מוגברת - וכעת שם ובגדול. הקורונה, ללא ספק, הכניעה את הטכנופוביה, וכתוצאה מכך הפתרונות לתכנון עתידי חיים בעולם האונליין".

לעסקים בכל תחום, הדאטה הוא הכלי החשוב ביותר לניווט בעולם החדש והלא צפוי. דאטה מאפשר אי של ודאות ובהירות בעולם בוא אי הוודאות גוברת מדי יום. בין אם זה בניתוח נתונים ובין אם זה בניתוח צרכים וביקוש- בעזרת הדאטה ניתן לקבל תמונת מצב מקיפה, עדכנית, המשקפת תמונה אמיתית - כך ניתן להיערך לכל תרחיש אפשרי ואף להשיג הצלחות.

להלן כמה דוגמאות לשינויים מוכווני-דאטה בענפי השוק החווים את השינויים מקרוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אורי לנצ'נר. תמרה ברלינסקי,
הכלי ליציבות עסקית נעוץ בגישה למידע עדכני. אור לנצ'נר/תמרה ברלינסקי

צרכנות-איקומרס

פיני מנדל, מנכ"ל פלטפורמת התמחור האינטרנטי, Quicklizard מעריך כי חווית הקנייה כפי שהכרנו עד היום תיעלם מהעולם. "עם מעבר הציבור לרכישה אונליין, כולל קבוצות שלמות של האוכלוסייה שנמנעו עד כה מפעילות מוגברת אונליין, כמו האוכלוסייה המבוגרת יותר, הצרכנות עברה באופן מובהק לזירת האונליין", אומר מנדל, "הנתונים שלנו משקפים זאת ואני צופה כי המגמה רק תתחזק בעתיד".

Quicklizard מדווחת על עלייה של כ-600% בצריכה המקוונת בישראל ועל כ-25% מהאוכלוסייה המבוגרת שכיום פעילה יותר ברשת. עם עליות כה דרמטיות בצריכה המקוונת, ועם ביקושים למוצרים ספציפיים כמו מזון שאינו מתכלה, כלים ואביזרי בישול, ואף במוצרים יותר ייחודיים שכתוצאה מהקורונה הביקוש להם שבר שיאים כמו כלים לאפיית לחם - העלייה מגיעה לכ-900%. הנתונים משקפים עובדה ברורה לפיה 'עידן צרכנות חדש' התחיל והתכנון קדימה חייב להיות מונחה דאטה. ללא התכנון הסיכויים לצלוח את אתגרי השוק הקיימים והצפויים, פוחתים באופן משמעותי. כדי לצפות ביקוש ספציפי, להתחרות באופן אפקטיבי ולהיערך מבחינת כוח אדם, תמחור נכון ומשלוחים. "אנחנו לא רואים את החנויות והמותגים חוזרים לפעילות בפורמט אליו הורגלנו. הקורונה פשוט הקדימה את המעבר למסחר ברשת שהיה צפוי לעוד מספר שנים קדימה", מוסיף מנדל, "עסקים שמיהרו, בעקבות הקורונה, לדאוג לדריסת רגל בעולם המסחר האלקטרוני לא יחזרו לאחור. הנוכחות האינטרנטית החדשה תאפשר להם אף להפוך מעסק מקומי ולעיתים "שכונתי" לעסק גלובלי עם פוטנציאל הצלחה גבוה יותר".

פיני מנדל. גל תקשורת,
הקורונה הקדימה מעבר שהיה צפוי להתרחש בעוד כמה שנים. מנדל/גל תקשורת

בריאות - רפואה דיגיטלית

ד"ר רוני שילה, מייסד ומנכ"ל סיגנל אי-הלת', אשר פיתחה מערכת תומכת המאפשרת מתן מענה וויזואלי מהיר וקל להבנה בנושא אינטראקציות בין-תרופתיות ובין תרופות ומאפייני מטופל (הגורם מספר 4 לתמותה בארה"ב), מאמין כי מערכות בריאות חייבות למנף את כל מגוון הדאטה הזמין ולהשתמש בכולו בכדי לייצר פרסונליזציה והבנה מותאמת אישית למצבו הבריאותי הכולל של המטופל. ראיה כוללת כזו תייעל את הטיפול ותוביל לתוצאות אופטימליות: "בשנים האחרונות אנו מבינים יותר ויותר את חשיבות הראיה וההבנה הכוללת של מצבו של המטופל בזמן אמת. בעולם שאחרי הקורונה, שחקנים בשוק הבריאות המציעים רפואה-מרחוק או טלרפואה, אשר מקדמים שמירה על ריחוק פיזי יצטרכו למנף פלטפורמות אשר יכולות לעבד דאטה רב ומגוון יותר כדי להפיק ראיה כוללת וחכמה על מצבו האמיתי של המטופל".

ראיה כזו תאפשר אופטימיזציה של הטיפול התרופתי (בווירוס הקורונה וגם בשאר סוגי המחלות) ועל ידי כך, תאפשר שיפור תוצאות הטיפול, הורדת כמות אשפוזים, ועוד. מטופלים גריאטריים, הנחשבים לאוכלוסייה בסיכון מוגבר, מטופלים לעתים בתרופות רבות (polypharmacy - חמש תרופות ויותר), וחשופים לאינטראקציות בין-תרופתיות חמורות (לאו דווקא הקשורות בטיפול בקורונה) אשר מגבירות את הסיכון להחמרה במצבם הבריאותי. כל שיפור בתוצאות הטיפול בחולים כאלה בעקבות ראיה כוללת של כלל האלמנטים הרלוונטיים, תוך התמקדות בחולה הספציפי, יוביל גם להורדת עומס על מערכות הבריאות בכלל ובעידן הקורונה בפרט.

רוני שילה. גל תקשורת,
מבינים יותר ויותר את מצבו של המטופל בזמן אמת. רוני שילה/גל תקשורת

מסחר וקמעונאות

"עסקים שהגיבו כמעט במיידי והראו גמישות רבה יותר עם תחילתו של המשבר -הפכו מעסק מקומי לפלטפורמת אונליין עם פוטנציאל הצלחה גבוה יותר", אומר ד"ר נמרוד קוזלובסקי ממשרד עורכי הדין המוביל בישראל הרצוג פוקס נאמן.

בענף החקלאות למשל, התבצע מעבר לפעילות דירקטור קונסיומר - כלומר שיווק ישיר לצרכנים, תוך דילוג על רשתות הסופרמרקט. והכול, כמובן, חי ודינאמי ברשת. עקב הקורונה, אנו גם רואים התחזקות ברורה של ענף אפליקציות התשלומים ומוצרי הקרדיט והביטוח. כלכלת המזומן כמעט חלפה לה מעולם המסחר- המשק עובר בהדרגה להתנהלות באשראי וכתוצאה מכך מוצרי הקרדיט חווים עלייה חדה בצריכה. כך גם המצב בזירת ביטוחי העסקאות למיניהם. כלומר, גם בעולם הפיננסים והביטוח העסקי - המסחר אינו מתנהל יותר על רצפת המסחר אלא בזירה המקוונת.

תחום נוסף בו אנו רואים שינויים הוא תחום הנסיעות - התיירות. רשתות המלונאות שאט אט חוזרות לפעילות מתחילות לפרסם ישירות ללא מתווכים, חבירה לטובת העסק ולניהול רכישות עתידיות. "אני צופה העצמה של בתי מלון מול הצרכנים", מוסיף ד"ר קוזלובסקי, "פעילות ישירה של בתי המלון לטובת קביעת חופשות עתידיות. עם הרחבת הפעילות העצמאית של חברות.גם כאן ידגל הצורך לקבל תמונת מצב עדכנית של השוק באמצעות הדאטה/המידע המקוון".

פיננסים - מקורות מידע אלנטרנטיביים

"חוסר הוודאות שהתפרץ לשוק בעקבות הקורונה יוביל את שוק ההון גם בעתיד הנראה לעין, מסתמן כי הפתרון לקבלת, בין היתר, תחזיות כלכליות וסקרי שוק עדכניים ולהגברת תחושת הוודאות הוא הדאטה השאוב ממקורות מידע אלטרנטיביים - כלומר אונליין", אומרת אבי או'היגווין, מנהלת השיווק ב-איגל אלפה, אגרגטור מוביל של דאטה אלטרנטיבית.

דאטה אלטרנטיבי הינו חלק ממאגר מידע בו ממשיכים להיעזר משקיעים, בנקים מרכזיים ומוסדות פיננסים מאחר והעולם בו דו"חות כספיים משקפים את תנודות השוק המהירות - אינו קיים עוד. השימוש בדאטה שמשקף תמונת מצב "חיה" ומעודכנת בכל רגע מאפשר גם תכנון קדימה ויצירת צפי ותחזיות לביקוש ולתנודות עתידיות בשווקים.

כיום איגל אלפה מדווחים על כ-65% מקהל לקוחותיהם אשר פונה למקורות דאטה אלטרנטיביים בחיפוש אחר הרגלי צריכה משתנים, פעילות במגזרים מוגדרים וגם אפיקי השקעה מומלצים. "בשונה מהעבר, ניתן למדוד תנודות שוק בזמן אמת ולצפות ולתכנן מהלכים בדיוק רב הרבה יותר", מסכמת או'היגווין, "הסביבה המקוונת מעניקה לעסקים ולשווקים יידע וכלים שלא היו קיימים במשברים גדולים בעבר. היום ניתן להישען על מידע אנליטי אשר מסייע באבחון נכון של המצב - וממנו לגזור את בניית האסטרטגיה קדימה".

תיירות

בסקטור התיירות, הפגיעה היא כפולה: מחד הפגיעה בענף שחלק ניכר מקיומו בעולם הפיזי, היכן שנגזר ריחוק ובידוד, ומאידך גם הפעילות האינטרנטית שלו נתמכת על ידי חברות טכנולוגיה שגם פעילותן הוקפאה והושעתה. "אנו מבינים מלקוחותינו כי לשינויים שאנו חווים היו תהיה השפעה ניכרת גם בעתיד, אם בהתנהלותם של שדות התעופה ואם בסידורי הביטחון והבריאות בטיסה", אומר לנצ'נר. "אנו נחווה עוד שינויים רבים נוספים עם החזרה ההדרגתית לפעילות. בשונה מהעבר, ברור לנו כי טיסות פנים-ארציות תהיינה יותר פופולריות. אם מסתכלים על סין כדוגמא, ברגע שביטלו את חובת הכניסה לבידוד עם ההגעה ליעד, עלה החיפוש לטיסות פנימיות ברשת פי 15 - מה שמצביע על צורך ברור של ציבור הצרכנים. כתוצאה מהמציאות החדשה וכדי להיענות לצרכים הדינאמיים, חברות תעופה רבות הכניסו את איסוף מידע בזמן אמת לשגרת ניתוחי השוק שלהם בכדי לאפשר היערכות נכונה, מהירה וגמישה".

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully