וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנה מפני קורונה היא לא בריאות, היא עניין של התנהגות

פרופ' דורון קליגר

6.5.2020 / 13:35

אתם נוגעים בפנים בהיסח דעת הרבה מאוד פעמים. מה צריך לעשות? דורון קליגר, חוקר ויועץ בכלכלה התנהגותית, מציע מספר פתרונות פרקטיים שיכולים לעזור

אנשים נוגעים בפרצופם בממוצע עשרות פעמים ביום ואף יותר. בימים כתיקונם זו אבחנה חסרת משמעות, אבל עם הופעתו של וירוס הקורונה יש להיבט התנהגותי זה משמעות מכרעת. וירוס הקורונה חודר לגופנו בדרך כלל דרך הפה, האף או העיניים ולכן לריבוי הנגיעות בפנים מול מספר הפעמים המועט שאנו שוטפים ידיים יכול להיות השפעה מכרעת על בריאותנו. נסו להיזכר כמה פעמים נגעתם בסמארטפון שלכם ואחר כך בפה או באף (רמז: די הרבה. עוד רמז: כנראה שלא תצליחו במשימה, כי רוב הנגיעות נעשות בהיסח הדעת).

חפצים אישיים, כגון סמארטפונים, הם אחד האובייקטים המלוכלכים ביותר בהם אנו משתמשים באופן קבוע. ההמלצה הרשמית של ארגון הבריאות העולמי היא לשטוף את ידינו במשך כדקה, המלצות פרקטיות לשטיפת ידיים מציעות משך קצר יותר, של 20 שניות. על פי מחקרים ובדיקות שנעשו נמצא כי לוקח זמן לסבון להיקשר לקליפה השומנית של הנגיף ולתפוס אותו עם מים, לכן יש להקפיד לשטוף ידיים באריכות. גם לשתייה השפעה על הנגיף, אנשים כיום לא שותים מספיק מים, אם בשל ההימצאות הרבה בתוך מבנים, היעדר מודעות או סתם בשל מחסור בזמן. שטיפת הגרון באמצעות נוזלים בתדירות גבוהה פוגעת בסיכוי הנגיף להיכנס למערכת הנשימה.

נוזל לניקוי וחיטוי הידיים בבקבוק קטן. ShutterStock
שטיפת ידיים ואלכוג'ל לא מספיקים, צריך גם תודעה/ShutterStock

קראתם ונתקפתם בבהלה? אין צורך. בשורות מטה אציע מספר פתרונות ישימים ופשוטים שיעזרו לכם לשמור על בריאותכם בתקופה הקרובה, בה נקווה לשחרור מגבלות תנועה, אך עדיין נצטרך להכניס לשגרת יומנו התנהגויות מונעות הדבקה.

על מנת להזכיר לעצמכם לא לגעת בפנים אתם יכולים, למשל לקשור, חוט על האצבע, או לענוד טבעת שאינכם עונדים ביומיום. החוט, או הטבעת יזכירו לכם לא לגעת בפניכם. יש לכם משקפי ראייה? מעולה. הרכיבו אותם כמה שיותר, במיוחד במקומות הומי אדם. הם יהוו חוצץ נוסף בין עיניכם ונתזים מקריים של שיעול ועיטוש בסביבתכם. אין לכם כאלו? גם משקפי שמש יעשו את עבודת ההגנה. בנוסף הדביקו מדבקת קישוט קטנה במקום בולט על חפציכם הניידים דוגמת סלולארי וצרור המפתחות שלכם . זה יזכיר לכם לחטא אותם כל פעם שאתם חוזרים הביתה.

על מנת לזכור ולשמור על שגרת מים בריאה וקבועה, מומלץ גם לשים מדבקה על בקבוק המים האישי שלכם. התמונה על התווית תמשוך את תשומת ליבכם וכך תזכרו לשתות יותר (תמונה של עין יכולה לעשות עבודה טובה). בהמשך לכך, שימו את בקבוק השתייה שלכם בטווח ראייה, במקום להשאיר אותו בתיק.

כדי לשטוף ידיים, הדביקו סטיקר של שעון על מתקן הסבון, זה יזכיר לכם שמשך הזמן המומלץ לשטיפת ידיים ארוך מהמשך בו אנו שוטפים לרוב. אתם גם יכולים לבחור שיר שאתם אוהבים ולשיר ממנו חלק קבוע באורך של כחצי דקה, בזמן השטיפה (יכול לעזור במיוחד לילדים).

דורון קליגר. אוניברסיטת חיפה, אתר רשמי
פרופ' דורון קליגר/אתר רשמי, אוניברסיטת חיפה

על מנת לסייע לנו, לשכנינו ולילדינו למנוע נגיעה במשטחים מזוהמים מחוץ לבית ולשטוף ידיים אם בכל זאת נגענו. אתם יכולים לשחק עם ילדיכם את המשחק משותף הבא. שימו על ידיכם כפפות, מרחו אותן בצבע הנשטף במים וצאו החוצה (כמה רחוק שמותר). כעת געו בדברים בהם אתם נוגעים באופן טבעי בדרך - ידיות דלתות, כפתורי מעלית ועוד - בעשותכם כך תסמנו "נקודות חמות" שבהן נוגעים אנשים רבים ומהן כדאי להימנע. כך תוכלו לסמן היכן לא לגעת או, במקרה של נגיעה, להזכיר לחטא את הידיים.

לסיכום, וירוס הקורונה נמצא בסביבתנו וכנראה ימשיך לשכון בה, אך אימוץ התנהגויות תומכות שמירה על כללים פשוטים, עשויה לסייע לנו באופן משמעותי לשמור על בריאותנו ובריאות סביבתנו.

פרופ' דורון קליגר הוא חוקר ויועץ בכלכלה התנהגותית ומימון באוניברסיטת חיפה.

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully