וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הכי שמח מכך שלא חוגגים ל"ג בעומר? הקבלנים

7.5.2020 / 8:50

בכל שנה פולשים ילדים לאתרי בנייה וגונבים קרשים בעלות ממוצעת של 15 אלף שקל לאתר, לפני שהתחלנו לדבר על הסיכון שילד ייפצע (כן, גם אם נכנס באופן בלתי חוקי): "הלוואי שיקבעו בחוק את האיסור להדליק מדורות". גם המרכולים, שלא יצטרכו להתמודד עם גניבת עגלות, מרוויחים

"בניגוד לשנים עברו, השנה אין גניבות של עצי בניין לל"ג בעומר ומדובר בבשורה טובה מאוד. בשנים האחרונות, כמעט כל קבלן בניין התמודד עם התופעה הבעייתית הזו שהסבה נזקים גדולים מאוד לענף. ברוך השם, בל"ג בעומר הזה, בגלל איסור הדלקת המדורות ולאור העובדה כי בחודש האחרון ילדים לא הסתובבו ברחובות - אין גניבות".

כך אומר לוואלה! עסקים קבלן גדול מאזור המרכז על רקע החלטת הממשלה על איסור הדלקת מדורות בל"ג בעומר, בעקבות משבר הקורונה. התקנת שקובעת כי בתקופה שמיום חמישי הקרוב, ה-7 במאי 2020, ועד ליום רביעי, ה-13 במאי 2020, תיאסר הדלקת מדורות ברחבי הארץ, מספקת לקבלנים בישראל קצת נחת בימים טרופים אלו. על פי הערכות של התאחדות בוני הארץ, הנזק כתוצאה מהיקף הגניבות מוערך בכ-15 אלף שקל בממוצע בכל אתר, ובסך הכל מדובר בנזק של מאות אלפי שקלים לענף. בנוסף, סובלים הקבלנים באופן כרוני בתקופה זו של השנה מהרס של גדרות היקפיות.

מדורת ל"ג בעומר בני ברק 22 במאי 2019. ראובן קסטרו
האש דועכת והכיס של הקבלנים נשמר. מדורת ל"ג בעומר בשנה שעברה/ראובן קסטרו

לאור היקף הנזקים החליטו בשנים האחרונות לא מעט קבלנים להציב מחוץ לאתרים ערימות של קרשים לשימוש הילדים . ישי רוט, סמנכ"ל השיווק של חברת "שובל מתחמי מגורים" שיוזמת ומבצעת בכל רחבי הארץ פרויקטים מסחריים ומגורים כמו שכונת באר שבע טאצ', מציין, כי הנחת קרשים מחוץ לאתר תורמת גם לבטיחות הילדים ומונעת כניסה לא מבוקרת לאתרי בנייה: "בשנים עברו העמדנו מערום של קרשים בעמדה מסודרת עם שילוט שרשום עליו 'קרשים לל"ג בעומר'".

בהתאחדות אף הגדילו לעשות ולפני מספר שנים הוציאו הודעה מסודרת לכל הקבלנים, בה נכתב כי מלבד ריכוז הקרשים מחוץ לגבולות האתר, יש להוציא מהם את המסמרים. במקביל, הומלץ לתחום היטב את האתר בגדרות שימנעו כניסה.

ברבים מהפרויקטים הקטנים או הבינוניים הקבלנים לא רוכשים כיסוי גניבה בשל העלות שכרוכה בהצבת שומר כתנאי שמציבה חברת הביטוח, אולם גם אם מדובר בפרוייקטים גדולים, הם נמצאים בבעיה במקרה של גניבת קרשים. לדברי זוהר ואבי צדיק, מבעלי סוכנות הביטוח "צבר" שמבטחת קבלנים רבים בישראל, גובהה של ההשתתפות העצמית בפוליסה בפרק הרלוונטי עומד לרוב על סכום שהופך את העניין לבלתי אפשרי או ללא כדאי: "הקבלנים ספגו מכיסם במשך שנים את מלוא הנזקים בגין אותן גניבות. לכאורה מדובר בקרשים משומשים שגניבתם לא מסבה לקבלנים נזק משמעותי אולם בפועל, מחירו של קוב עץ מגיע ל-1,500 שקלים, שמשמש אותם בין היתר לצורך הקמת פיגומים, יציקות בטון וכו'".

זוהר ואבי צדיק. באדיבות המצולמים
לכאורה הקרשים שנלקחים משומשים, אבל הנזק עדיין גדול. זוהר ואבי צדיק/באדיבות המצולמים

" אני מודה למי שקיבל את ההחלטה לאסור השנה על קיום מדורות, זו ברכה ולא רק לקבלנים אלא לכלל הציבור שייחסך ממנו זיהום האוויר וכל תופעות הלוואי של הבערת אש בשטחים ציבוריים", מציין הקבלן שמואל סלם, מנכ"ל חברת "בבלי הירוקה", ומוסיף כי בשנים האחרונות הוא תיזמן את היציקות בפרויקטים כך שיתחילו לאחר ל"ג בעומר ויסתיימו לפני בוא החג הבא: "לא מדובר רק בקרשי עץ, אלא בגניבה מאסיבית של משטחים, כלי עבודה וכו'. מוטב לקבע את האיסור הזה בחוק ולהדליק מדורות וירטואליות, או שיישבו מול פנס. אני בטוח שהמוח היהודי ימצא פיתרון גם לבעיה הזו".

היקף תופעת הגניבה כה גדול עד שלפני מספר שנים קרא הרב הראשי לישראל לכלל הציבור להיזהר שלא להיכשל בעוון גזל בגניבת עצים לצורך הדלקת מדורות. קריאתו של הרב לא התייחסה רק לפגיעה בקבלנים אלא בשל תופעה חמורה נוספת - עקירת עצי פרי או עצים משדות פרטיים לצורך הכנת מדורות ל"ג בעומר.

עו"ד אסף ורשה. רגב כלף,
גם אם הייתה פריצה הקבלן עלול למצוא את עצמו בבעיה. עו"ד אסף ורשה/רגב כלף

לקבלנים יש סיבה נוספת לנשום לרווחה. במרוצת העשור האחרון נפגעו לא מעט ילדים במהלך כניסתם לאתרי הבנייה וחלקם אף אושפזו. על פניו, חדירה של ילד לתוך האתר מהווה פריצה אסורה שמשתיקה כל אפשרות לטעון לרשלנות מצד הקבלן, אולם בפועל, בוחן בית המשפט האם זה עמד בכל התקנות וההוראות הרלוונטיות. "אם מתברר כי הגניבה התאפשרה לאור ליקוי בשמירה או בהצבה רעועה של גדרות לרבות נעילת המקום, הקבלן עשוי למצוא את עצמו בבעיה", מסביר עו"ד אסף ורשה , יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומומחה בדיני ביטוח, "בית המשפט לוקח בחשבון כי לילדים אין שיקול דעת מספק והם מתקשים לנהל סיכונים, בניגוד לקבלן שצריך ויכול לצפות כי דווקא בל"ג בעומר עלולה לחול החמרה בסיכון".

אולם לא רק לקבלנים יש סיבה לישון בשקט, אלא גם לרשתות שיווק המזון שמתמודדות עם עליה במספר גניבות עגלות הסופר באמצעותן משנעים הילדים את העצים. אמנם אין נתון מסודר לגבי היקף התופעה, אולם גורם בכיר באחת מהרשתות הגדולות מסביר כי להערכתו, מדי שנה נגנבות טרום ל"ג בעומר מאות רבות של עגלות. "העלות לעגלה סופר טובה בנפח 240 ליטר עם מושב לילד יכולה לחצות בקלילות את רף 500 השקלים וזו מכה קשה. בכל שנה היינו מעבים את מערך השומרים טרום ל"ג בעומר. הכי עצוב הוא שהיינו מגלים כי הורים לקחו חלק בגניבה של העגלות. בושה גדולה".

  • עוד באותו נושא:
  • ל"ג בעומר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully