וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורס שיאפשר לכם ללכת לבנק, בלי לצאת מהבית

בשיתוף בנק הפועלים, בשיתוף בנק הפועלים

26.6.2020 / 15:45

כיצד יכולים אזרחים ותיקים לקבל בחינם כלים להתנהלות דיגיטלית בתחומי חיים חיוניים?

זוג בני הגיל השלישי גולשים במחשב. ShutterStock
הבנק מציע פיתרון חדש, מושקע ויצירתי/ShutterStock

אוריינות דיגיטלית נמוכה מהווה חסם מרכזי בצריכת שירותים יומיומיים כגון שירותים ממשלתיים קופ"ח, בנקאות ועוד. בנק הפועלים מכיר בכך שאוכלוסיית הוותיקים שלא נולדה לתוך העולם הדיגיטלי זקוקה לכלים שיסייעו לה בצמצום הפער, במיוחד בנושא הבנקאות שיש בו מורכבות ותפיסת סיכון גבוה.

החשיבות של צמצום פערים דיגיטליים לגיל השלישי הינו נושא חברתי מובהק שמקבל כעת משנה תוקף לאור התקופה הנוכחית, בה אזרחים וותיקים רבים בוחרים להמעיט בנוכחות במקומות ציבוריים.

לפיכך, לקח הבנק אחריות ובחר לסייע לאוכלוסיית הוותיקים ולהגביר את עצמאותם הדיגיטלית בכל תחומי החיים ובכך לשפר את איכות חייהם. זאת על ידי מהלך אסטרטגי: "פועלים לעצמאות דיגיטלית - לאזרחים ותיקים".

שרונה תרשיש, מהמרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים, מספרת "השקנו את המהלך ב-2018 ועכשיו, לאור הקורונה והצורך המתגבר של הוותיקים בהכוונה וביצוע פעולות מרחוק, עשינו מאמצים גדולים להשיק אתר עם כל הכלים ללימוד עצמי".

הקורסים מתאימים לבני 60 ומעלה, ותרשיש אומרת כי חלק מהתלמידים שכבר לקחו חלק היו בני 90 פלוס. "כבר במהלך הקורס אנחנו רואים שהאזרחים הוותיקים מתחילים לבצע פעולות לבד וחשים גאווה מהפחתת התלות בנכדים ובסביבה הקרובה. זכורים לי מקרים של תלמידה שסיפרה בגאווה לכתה כיצד הפקידה שיק לראשונה דרך האפליקציה ותלמיד שלראשונה הזמין נעליים דרך האינטרנט. אפילו את מסיבת הסיום ערכנו על טהרת מתכונים שהוצאו כולם מהאינטרנט".

תרשיש מחדדת כי המיזם החל בהקשבה ומיפוי צרכים, זאת באמצעות קבוצות מיקוד, שאלונים, וסקירת מחקרים בארץ ובעולם.

בתהליך הדיאלוג פגשו נציגי הבנק במגוון רחב של דפוסי שימוש באמצעים דיגיטליים ובעקבותיו הגיעו למספר תובנות מרכזיות:

• החשש המשמעותי ביותר הוא משימוש לרעה במידע אישי ומפגיעות להונאות רשת.

• זוהו קשיי התמצאות בשפה הדיגיטלית המובילים לפגיעה בתחושת הביטחון והעצמאות האישית

• קיימת הבנה בקרב אוכלוסיית הוותיקים שחוסר התמצאות בשפה הדיגיטלית תוביל לתלות גוברת בקרוביהם (בעיקר בילדים ובנכדים)

• השפה הדיגיטלית מהווה הזדמנות להיות בקשר עם הדור הצעיר .

על סמך תובנות אלה פיתח הבנק מעטפת הדרכה, תמיכה והתנסות, המותאמת לצרכי הלקוחות שהם אזרחים וותיקים.

בנק הפועלים הגיל השלישי. צילום מסך, צילום מסך
אזור הלימודים באתר בנק הפועלים/צילום מסך, צילום מסך

מה בנק הפועלים מציע?

• קורסים לאוריינות דיגיטלית לאזרחים ותיקים - הבנק מציע ללקוחותיו האזרחים הוותיקים קורסים ללא עלות, הכוללים בין 5-10 מפגשים (לפי רמת הידע של הלקוח). המפגשים מקנים למשתתפים מגוון כישורי חיים דיגיטליים כגון: שימוש בדואר אלקטרוני ובמנועי חיפוש, צרכנות מקוונת, גלישה בטוחה ברשת, גישה למידע ושירותים בתחומי חיים חיוניים כולל בנקאות מקוונת.

לפני הקורונה, הקורסים נלמדו בכיתות של עד 15 אנשים, כאשר כל מפגש ערך שלוש שעות אקדמאיות והתנהל עם מדריך ומתרגל, שלימדו ותרגלו עם התלמידים. כיום, המפגשים נערכים בזום ולכל תלמיד יש שיחה מקדימה עם המדריך והמתרגל, כדי לוודא שהוא אכן מסתדר עם הזום ומצליח להשתתף בקורס ללא תקלות.

• קפה דיגיטל - מפגשי הדרכה בנושא בנקאות מקוונת בסניפי הבנק בשעות אחה"צ.

• מדריכים כתובים למשתמש המתחיל בדיגיטל - חוברות הדרכה שנכתבו בשפה פשוטה ומלוות בצילומי מסך. החוברות מחולקות בחינם בסניפי הבנק בכל הארץ וכן זמינות להורדה באתר הבנק.

• סרטוני הדרכה - סרטוני הדרכה בהם מדגימים אזרחים ותיקים שלב אחרי שלב, בפשטות ובשפה ברורה, כיצד לבצע מגוון פעולות ומהלכים בערוצי בנקאות מקוונים.

• סביבת תרגול - סביבת דמו ראשונה מסוגה המאפשרת אימון ותרגול פעולות בנקאיות להפגת החשש והורדת חסמים.

"השפה הדיגיטלית היא שפה וחלק מהמבוגרים פחות מתמצא בה", מוסיפה תרשיש, ומכאן החשיבות הגדולה שיש בקורס מסוג זה. "מצאנו כי קיים חשש גדול מביצוע טעויות וכשמדובר על כסף זה בולט עוד יותר". בשל כך, יצרנו בבנק הפועלים "סביבת תרגול". עוד לפני שהמבוגרים מבצעים פעולות אמיתיות, הם יכולים להתאמן בתוכנה המיוחדת שפותחה ונגישה לכולם באתר פועלים לעצמאות דיגיטלית".

לסיום אומרת תרשיש כי "מעבר לתחושת המסוגלות והביטחון שהמבוגרים מקבלים, בדיגיטל יש גם יתרונות של זמינות, נוחות וכמובן עלות, שכן פעולות בדיגיטל זולות משמעותית בהשוואה לפעולות עם בנקאי בסניף".

תרשיש מזמינה אתכם להיכנס לאתר להתרשם וכן לספר לאזרחים הוותיקים הקרובים אליכם.

ניתן להקליד בגוגל, פועלים לעצמאות דיגיטלית, או להכנס לכאן

בשיתוף בנק הפועלים, בשיתוף בנק הפועלים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully