וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשבר הכלכלי מכה בשוק עריכת הדין: עלייה של 35% במספר מחפשי העבודה

חן מענית

18.5.2020 / 11:25

לפי נתוני "קודקס", חברת ההשמה הגדולה בארץ למשפטנים, בשבועיים האחרונים חל זינוק בכמות עורכי הדין שמחפשים עבודה, בהשוואה לחודש פברואר, בעיקר בקרב עורכי דין מנוסים יחסית. בנוסף, יש ביקוש גדול יותר לעבודה בחברות ובמשרדים שנחשבים יציבים יותר

המשבר הכלכלי נותן אותותיו ומכה גם בשוק עריכת הדין: בשבועיים האחרונים חלה עלייה של כ-35% בכמות עורכי הדין שמחפשים עבודה, בהשוואה לחודש פברואר השנה. כך עולה מנתונים של "קודקס" חברת ההשמה הגדולה בארץ למשפטנים. לפי קודקס, העלייה הגדולה ביותר בביקוש לעבודה חלה דווקא בקרב עורכי דין מנוסים יחסית. כמות עורכי הדין בעלי ותק של 6 שנים ומעלה שמחפשים עבודה, גבוהה בכ-56% ביחס לחודש פברואר האחרון.

עוד עולה מנתוני קודקס כי העלייה בביקוש לעבודה היא בקרב מועמדים "חזקים", כהגדרת החברה. כך למשל, מנכ"לית קודקס, ליאת בן צבי-שבח, אומרת שישנה עלייה של כ-42% בפניות של עורכי דין, יוצאי אוניברסיטאות, שמחפשים עבודה. אותה מגמה אנחנו מזהים בקרב יוצאי מוסדות מובילים נוספים.

אחת הסיבות האפשריות לכך היא שבימים האחרונים משרדי עריכת דין רבים הציגו את מתווי החזרה לשגרה שלהם לעובדים. ברוב המשרדים, אם לא בכולם, החזרה לעבודה כוללת קיצוצי שכר משמעותיים וצעדי התייעלות נוספים. כך למשל, כפי שפורסם ב"גלובס" במספר כתבות בשבועות האחרונים, רוב משרדי "העשירייה הראשונה" הודיעו על קיצוץ רוחבי בשכר. לפי המידע שהגיע ל"גלובס", קיצוצי השכר לעורכי הדין השכירים מגיעים ברוב המשרדים עד ל-30%. בנוסף, הוצאו לחל"ת או פוטרו, עובדי מינהלה רבים וכן עורכי דין במשרדים שונים.

בוגרי משפטים. ShutterStock
מתואר במשפטים היישר לחיפוש עבודה קשוח במיוחד/ShutterStock

ביקוש למשרדים יציבים

בן צבי-שבח אומרת שהמשבר גורם לעורכי דין רבים להיות אקטיביים יותר בבדיקת אלטרנטיבות וחיפוש מקום עבודה חדש. "בנוסף, אנחנו מזהים גם שינוי בגישה של עורכי הדין שעסוקים בחיפוש עבודה. יש ביקוש גדול יותר מאשר בעבר לעבודה בחברות ובמשרדים שנחשבים יציבים יותר ושביצעו פחות צעדי התייעלות מאחרים, לצד נכונות גבוהה יותר מצד מועמדים להתפשר על שכר ותנאים. אנחנו סבורים שהשינוי בגישה ובסדרי העדיפויות צפוי להישאר איתנו תקופה ארוכה.

בן צבי-שבח מציינת שבמקביל, בחודש האחרון, חברת ההשמה רואה עלייה בפתיחת משרות משפטיות. "ההקלות בסגר והבשורות המעודדות בנוגע להתמודדות עם נגיף הקורונה בארץ ובעולם, לצד ההזדמנות שנוצרה לגיוס מועמדים איכותיים, גרמו ליותר ויותר משרדי עורכי דין וחברות לפתוח מחדש משרות שהוקפאו ובמקרים מסוימים אף לפתוח משרות חדשות".

ועדיין, עורכי דין לא מעטים פוטרו ונעשו קיצוצי שכר משמעותיים ברוב המשרדים.
"באופן טבעי, מספר הגיוסים של עובדים במשרדים היום הוא נמוך מאשר בעבר, אבל המשרדים או החברות שמגייסות זוכות לפניות רבות יותר ממועמדים איכותיים ומצליחות לסיים את תהליך הגיוס בטווח זמן קצר יותר. זה נובע, בין היתר, מכך שהמועמדים בשלים מאוד לסגור ויש להם פחות אפשרויות להתלבט ביניהן".

בסקר שערכה קודקס לפני מספר חודשים נשאלו עורכי הדין מה חשוב להם במקום עבודתם. במקום הראשון והשני דורגו הפרמטרים של: "יחסים בין אישיים בעבודה" ו"עניין ואתגר מקצועי". לעומתם, נדחקו הפרמטרים של "ביטחון תעסוקתי" ו"חוסן עסקי של המעסיק" למקומות 7 ו-9, מתוך 10. בן צבי-שבח אומרת שכעת, עם השינוי במציאות הכלכלית, צפויים גם הצרכים של עורכי הדין השכירים, ובפרט של בני דור ה-Y, להשתנות. "להערכתנו, בשנה הקרובה, ואולי אף בשנים הקרובות, יזכו הפרמטרים של ביטחון תעסוקתי וחוסן עסקי של המעסיק לחשיבות גבוהה יותר, לא פחות ואף יותר מאיזון בית-עבודה, עניין והגשמה עצמית".
תחרות גדולה יותר על משרות

אנחנו רואים ענפים שלמים במשק שמתקשים להתאושש. איך זה יעבוד בשוק עריכת הדין?
"בעקבות קצב העלייה בפתיחת המשרות, וכמי שמכירים היטב את הענף ועברו עמו שתי תקופות של משברים כלכליים ב-20 השנים האחרונות, אנחנו מאמינים שקצב ההתאוששות של ענף עריכת הדין יהיה מהיר יחסית. במצבים רבים אין תחליף לעורך דין והצורך בייעוץ וליווי משפטי הוא גדול גם, ואולי דווקא, בעתות של משברים כלכליים. אנחנו מעריכים שבתקופה הקרובה נמשיך לראות פגיעה בשכר עורכי הדין והמתמחים, אך תוך חצי שנה נחזור לכמות הגיוסים של עורכי דין ויועצים משפטיים שראינו אשתקד. גם רוב הלקוחות שלנו סבורים שמדובר בתקופה שתחלוף ומבקשים להמשיך לקבל פניות דיסקרטיות של 'טאלנטים', מתוך הנחה שבקרוב תחזור המלחמה על המועמדים המבוקשים".

השנה, לראשונה מאז 1994, המעסיקים בענף עריכת הדין צריכים לגייס מתמחים לתקופת התמחות של שנה וחצי במקום שנה. זאת, בעקבות ההחלטה להאריך את תקופת ההתמחות במשפטים כדי לטייב את הרמה המקצועית של עורכי הדין. מה זה אומר מבחינת המשרדים והחברות?
"כתוצאה מהארכת תקופת ההתמחות, וללא קשר להשפעות משבר הקורונה, המעסיקים בשוק עריכת הדין צפויים לגייס פחות מתמחים בכל שנה ו"ליהנות" מגידול יחסי בהיצע ה'טאלנטים'. הסטודנטים למשפטים מצדם, ייאלצו להתמודד עם תחרות קשה יותר עקב הקיטון במספר המשרות. אנחנו מעריכים שצמצומים במגזר הפרטי והציבורי ישפיעו גם הם על היצע משרות ההתמחות ויחריפו את התחרות על מקומות העבודה. אך מכיוון שהמעסיקים מחויבים לקיים את תקופת הראיונות להתמחות במקביל, נמשיך לראות תחרות על הסטודנטים המבוקשים, שמצדם יבחנו, בין היתר, כיצד המעסיק פעל לפני המשבר, בעיצומו ולאחריו".

seperator

חוויית פרידה רכה

מה אתם ממליצים לעורכי דין ואנשי מנהלה שפוטרו ממקום עבודתם?

"לפיטורים מתלווה חוויה רגשית לא קלה. לצד חוסר הוודאות מתלווים פעמים רבות גם ספקות לגבי היכולות ותחושות של עלבון ואכזבה. אנחנו ממליצים לעורכי דין ואנשי מנהלה שפוטרו לאחרונה לנסות ולהתמקד ביתרונות שלהם ולנצל את הזמן כדי לנסות ולזהות הזדמנויות חדשות, לעדכן את קורות החיים ולהגיע לתהליך חיפוש העבודה חיוניים ואופטימיים.

"עקב המשבר, התקופה שבה לא ימצאו עבודה עלולה להיות ארוכה יותר ממה שהם צפו וייתכן שהם יצטרכו להתגמש ואולי אף לשנות את תחום ההתמחות העיקרי שלהם, לתחומים בהם הביקוש לשירותים משפטיים כעת גבוה יותר, כמו חדלות פירעון, מימון, דיני עבודה וביוטק. הכי חשוב, התמידו והישארו אופטימיים".

ומה ההמלצה למעסיקים ששוקלים לבצע קיצוצים?

"בעת הזאת, של חוסר ודאות כלכלי ותעסוקתי, יש להתייחס לעובדים ביתר רגישות, לעשות את המקסימום בשביל לייצר ודאות ולנסות ולהימנע ככל האפשר מפגיעה בכוח האדם. אם בכל זאת אתם נאלצים להיפרד מעובד, נסו לייצר 'חווית פרידה' רכה, כזו שכוללת ליווי ותאפשר לו למצוא את היעד הבא שלו בהצלחה ולכם להרוויח שגריר חדש".

  • עוד באותו נושא:
  • עורך דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully