וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשויות המקומיות לוקחות אחריות במקום שבו הממשלה נכשלת (דעה)

שרון מרק

20.5.2020 / 11:31

משבר הקורונה הוכיח עד כמה תפקידה של הרשות המקומית הוא חשוב במארג החיים המשותף. עכשיו זהו תפקידן של הרשויות המקומיות להתאחד ולהקים פלטפורמה שתעזור גם להתמודד עם הגל השני

המערבולת שאליה נקלע העולם בחודשים האחרונים תפס את כולם לא מוכנים, אך בכל הקשור למשבר העצמאיים והעסקים הקטנים - הכתובת הייתה על הקיר. שנים של הזנחה והערמת קשיים הובילה לכך שהמגזר אשר מממן 65% מהמיסים בישראל, נותר חשוף ופגיע דווקא ברגע שבו הזדקק לעזרה מיידית מהמדינה לה הוא משלם מיסים כל חייו. משבר אמון חריף זה בין המדינה לעסקיה העמיק ועודנו, בעוד שהרשויות המקומיות זיהו את ההזדמנות לחיזוק הקשר בין העסקים לעירייה ויצרו מדיניות סיוע חדשנית ומיידית. יכולת זו הביאה את בעלי העסקים לבחינת ערכה של הרשות המקומית והשלכותיה על אסטרטגיית החזרה לשגרה וההערכות אל הגל הבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מה שהממשלה לא עושה הרשויות צריכות לעשות. רון חולדאי במאבק הדרוזים והצ'רקסים בתחילת מאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

באותן נקודות הזמן בהן המדינה התמהמה ולא הצליחה לספק רשת ביטחון כלכלית לעסקים, הופנתה האצבע אל הרשויות המקומיות בכדי לקחת את המושכות ולסייע לעסקים הקטנים בתחומן, שהרי שכל רשות מקומית יודעת טוב יותר מכל גוף אחר מי הם העסקים הזקוקים לעזרה, וכיצד ניתן לסייע לכל אחד מהם במרחב העירוני והחברתי תוך יצירת התאמות כדי שהעסק יוכל להמשיך ולתפקד. לדוגמה, באשדוד אחוז גבוה מאוד של עסקים ותיקים הפעילים כבר עשרות שנים ביציבות מעוררת הערצה, מעולם לא נאלצו לשנות את המבנה העסקי שלהם. עם תחילת משבר הקורונה, חלחלה ההבנה כי רבים מהעסקים הללו לא יוכלו לשרוד את התקופה הקשה ובפעולה מהירה יצרה העיר מערכת תמיכה דיגיטלית שתסייע לעסק להמשיך ולתפקד בימי חירום ובשגרה. בזכות צעדים כמו הקמת מערך משלוחים עירוני ופתיחת חנות מקוונת חינם אפשרה העיר גלגלי הצלה כדי להמשיך ולפעול.

במבט פוסט-קורונה כהכנה לגל השני אם וכאשר יבוא, לרשויות המקומיות מספר זירות בהן ניתן להיערך לסיוע ולבנות מערך תמיכה רחב לעסקים. בשלב הראשון - פטורים מאגרות עירוניות אשר נותנות אוויר לנשימה לבית העסק, כמו אגרת שילוט ואגרת שימור רחובות. בשלב הבא- עידוד עסקים מקומיים לעבור למכירה אונליין באמצעות חנות מקוונת או משלוחים טלפוניים אשר בימי משבר ולאחריהם הופכים להיות מרכיב חובה בכל בית עסק התורם ליצירת חשיפה וקהלים נוספים. בנוסף לכך, הרשות המקומית מצידה תוכל לתווך ייעוץ עסקי, זירת מסחר מקוונת עירונית, השאלת ציוד טכנולוגי לקידום ושיווק העסקים, הקמת פורום עסקים מקומי, זיהוי מרחבי עסקים עירוניים וחיזוק המסחר המקומי לקידום הכלכלה המקומית.

ערים רבות בעולם פועלות במשותף בנושא שינויי האקלים, חינוך, טכנולוגיה, איכות הסביבה ועוד, אותם שיתופי פעולה מייצרים מערכים חזקים ורחבים יותר מאשר כל רשות לעצמה. כאשר ראשי ערים בתל אביב, ב"ש, נתניה ואשדוד מצופפים שורות ויוצאים בתוכניות סיוע בשיתוף איגוד המסעדות או כאשר רשויות פורום ה-15 ומרכז השלטון המקומי מסכמים על מתווה חזרה מתוך היכרותם עם מערכת החינוך העירונית הם מגבירים את האמון בין צוותי החינוך וההורים ולבין אגפי החינוך העירוני. צעדים כאלו הם משמעותיים ופותחים ערוצי תקשורת בריאים גם לעתיד, מחזקים את הזיקה של התושבים לרשות, ושל העסקים לעיר ואף מעודדים בתי עסק נוספים לקום בתחומה תחת המעטפת אותה מספקת הרשות.

תפקידנו כמובילי הרשויות המקומיות להמשיך וליצור שיתופי פעולה חוצי ערים ועסקים תוך הקמת פורום לאומי אשר יעמיק את הקשרים בין בעלי העסקים לרשות המקומית וייצר מתווה חירום לעסקים, יצירתי, חדשני, בעל ערך אמיתי. העסקים הם עמוד השדרה של העיר, מייצרים מקומות עבודה, מספקים שירותי תמיכה לאוכלוסיות מוחלשות, תורמים לחיי הפנאי של מגוון התושבים והופכים את העיר למרכז חיים רב גוני תוסס וצבעוני. ללא העסקים הקטנים אין לעיר זכות קיום וזהו אינטרס קיומי לשמור עליהם.

הכותבת היא סגנית ראש העיר אשדוד והממונה על קידום עסקים ותעשייה בעיר, ומובילת פורום נבחרים ברשויות המקומיות לקידום מסחר מקוון עירוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully