וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפריל קיזז כמעט חצי מההפסדים בחיסכון לפנסיה

רון שטיין

20.5.2020 / 14:52

בסיכום ארבעת החודשים הראשונים של 2020, נרשמה באפיקי החיסכון העיקריים לטווח ארוך תשואה שלילית ממוצעת של 5.7%. בסוף אפריל נוהלו כ-1.23 טריליון שקל בשלל אפיקי החיסכון לטווח ארוך בישראל

העליות בשוקי ההון באפריל החזירו כ-44% מההפסדים שנרשמו ברבעון הראשון של 2020 באפיקי החיסכון לטווח ארוך של ציבור החוסכים בישראל. מנתוני אתר גמל נט שפורסמו באחרונה, עולה כי בחודש שעבר נרשמה התאוששות בתשואות באפיקי החיסכון לטווח ארוך, כשהתשואה הממוצעת באפיקי החיסכון לטווח ארוך היתה חיובית וניכרת, ועמדה על 4.6%.

התאוששות זו באה לאחר שמשבר הקורונה הביא לירידות חדות, שנרשמו מאמצע פברואר ועד לשליש האחרון של מרץ, ושהביאו לתשואה שלילית ממוצעת של מינוס 9.8% ברבעון הראשון.

אדם יושב ליד מחשב עם מטבעות ומחשבון. ShutterStock
חלק גדול מהירידות נמחק/ShutterStock

כך, בעקבות העליות החדות שנרשמו באפיקי החיסכון העיקריים לטווח ארוך של הציבור בישראל, בשליש הראשון של השנה, בחודשים ינואר-אפריל 2020 - נרשמה תשואה שלילית ממוצעת של מינוס 5.7%. טווח התשואה באפיקי ההשקעה השונים עמד בשלישון הראשון של השנה בין מינוס 5.2% לבין מינוס 7.2%, כשהתשואה השלילית החדה יותר נרשמה באפיקים שמעצם טבעם מוטים יותר להשקעה במניות, כחיסכון בסיכון גבוה יותר, ושאינם אפיקים פנסיוניים.

על פי הערכות בשוק ההון, עד כה בחודש מאי נרשמה תשואה בשיעור ממוצע שנע סביב 0%, בין מינוס 0.2% עד לפלוס 0.4%. כלומר, ככל הנראה, התשואה בשלישון הראשון של 2020 היא עדיין התשואה הממוצעת המייצגת גם בהסתכלות כיום, בתום שני שלישים מחודש מאי.

בסוף אפריל 2020 נוהלו כ-1.23 טריליון שקל בשלל אפיקי החיסכון לטווח ארוך בישראל - פנסיה חדשה מקיפה, פוליסות ביטוחי מנהלים המנוהלות בשוקי ההון, קופות הגמל לתגמולים, ולצדן קרנות ההשתלמות - ובאפיקי החיסכון הנלווים להם - קופות הגמל להשקעה, קופות החיסכון לכל ילד וקרנות הפנסיה החדשות הכלליות.

אפיקי החיסכון הגדולים ביותר מקרב אלה שבחנו, הם הפנסיה החדשה המקיפה, שמנוהלים בה כיום נכסי ציבור בהיקף כולל של כ-392 מיליארד שקל; תיק פוליסות החיסכון שמנוהלות על ידי חברות הביטוח ומושקעות בשוקי ההון, שהיקפו כ-342 מיליארד שקל; ותיקי הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות, שהיקפם עומד על כ-231 מיליארד שקל ו-238 מיליארד שקל, בהתאמה.

מובילים: אלטשולר, ילין לפידות והכשרה

ומה לגבי הגופים שבלטו לחיוב בצמרת הדירוגים? בפוליסות המשתתפות ברווחים יש רק גוף אחד עם תשואה חיובית ב-12 החודשים האחרונים, והרבה מעל האחרים - הכשרה ביטוח, שאת השקעותיה מנהל רועי קדוש.

בפנסיה המקיפה החדשה, בולט לחיוב ומעל לכל השאר בית ההשקעות אלטשולר שחם, שב-12 החודשים שבין מאי 2019 לאפריל 2020 רשם תשואה חיובית, בניגוד למגמה שלילית בשאר הענף במסלול של עד גיל 50 ובמסלול לגילאי 50 עד 60. לצד אלטשולר שחם, בולטים לחיוב בתחום הפנסיה גם שני המסלולים הכלליים של קבוצת הביטוח הראל - גילעד ומנוף - שרשמו תשואה חיובית גם הם אל מול מגמה שלילית בענף כולו.

בשוק קופות הגמל לתגמולים, עולה כי בבחינת התשואה ב-12 החודשים האחרונים במסלולי הגמל הכלליים ועד לגיל 50, שמנהלים לפחות 250 מיליון שקל, הגוף המוביל הוא המסלול של קופת הגמל של האוניברסיטה העברית. מקרב בתי ההשקעות ושאר הגופים הפתוחים לכלל הציבור, יש רק שניים עם תשואה חיובית בתקופה האמורה: ילין לפידות, ואחריו אנליסט. בבחינת התשואות במסלולי גילאי 50 עד 60, בולט המסלול של בית ההשקעות מור, המוביל את הרשימה, כשאחריו (בסדר יורד) אנליסט, אלטשולר שחם וילין לפידות, המציגים תשואה חיובית בתקופה האמורה.

בקבוצת גיל 60 ומעלה בשוק הגמל לתגמולים, יש היפוך - כשמיעוט מהשוק, למעשה רק ארבעה גופים, רשם תשואה שלילית ב-12 החודשים האחרונים: המסלולים של מנורה מבטחים, פסגות, כלל ביטוח ומגדל. מנגד, בולטים לחיוב אלטשולר שחם ואחריו מיטב דש וילין לפידות, עם תשואות של יותר מ-1% בתקופה האמורה.

ולסיום, בסוף אפריל 2020 יש רק שני בתי השקעות שמציגים תשואה חיובית ב-12 החודשים האחרונים בשוק קרנות ההשתלמות הכלליות, שמנהלות יותר מ-250 מיליון שקל: ילין לפידות ואלטשולר שחם.

  • עוד באותו נושא:
  • פנסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully