וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להציל את האלבום המשפחתי: כך מטפלים נכון בנזקי שריפה

אמנון רם

24.5.2020 / 9:25

במרבית המקרים נזק אש הוא גם נזק מים כתוצאה ממאמצי הכיבוי של לוחמי האש. הסיכון בשריפה הוא לא רק לחיי אדם, אלא גם סכנה משמעותית לשלמותו הפיזית של ציוד חיוני

צילום: רשות הטבע והגנים, עריכה: ניר חן

שריפה היא אירוע טראומתי ובעל פוטנציאל להשלכות הרסניות. בין אם מדובר בשריפה ביתית או בשריפה במפעל - גם לאחר שהאש כבתה, הנזקים לרכוש, לנפש ולהמשך התנהלות החיים עלולים להיות עצומים. נזקי אש ועשן שאינם מטופלים באופן מידי לאחר כיבוי השריפה עלולים להוביל להשלכות חמורות: הפיח, העשן והזיהום מהשריפה, לצד הקורוזיה והעובש שנוצרים מהמים ששימשו לכיבויה, ממשיכים ליצור נזק משני שהולך וגדל במהירות. אפילו שריפה קטנה עלולה לגרום תוך זמן קצר לנזקים בלתי הפיכים למבנה, לתכולתו לתשתיות המים והחשמל, ולעתים אף להביא לקריסת המבנה כולו.

כוחות כיבוי בשריפה בחנות ברחוב העצמאות בחיפה, 16 במאי 2020. דוברות כב"ה
הנזק הגדול יותר עלול להיגרם דווקא בשל פעולות הכיבוי/דוברות כב"ה

השעות הראשונות הן הקריטיות

נזקי אש ועשן עלולים להיות הרסניים ביותר, אולם טיפול מקצועי מידי יכול לעשות את ההבדל בין נזק מינימלי לבין חורבן של ממש. הדרך יעילה ביותר לצמצום משמעותי של הנזקים היא תגובה מקצועית מהירה ואפקטיבית למניעת נזקים משניים ולעצירתם. ללא טיפול מקצועי מידי, עלולים נזקי האש לגרום לשיבוש בפעילות הבית או העסק, לנזק כספי עצום וחמור מכל - לפגוע בבריאות.

חשוב לזכור: בכל רגע שעובר, הנזק הולך ומתעצם. מבנים שבהם התחוללה שרפה מהווים מפגע בטיחותי ותברואתי חמור, ועל-פי רוב השהייה בתוכם מסוכנת. שיקום מבנים מתייחס להיבטים הבריאותיים, הבטיחותיים והאסתטיים שלהם. בשל אופי הזיהום והטמפרטורה הגבוהה ששוררת בשעת השרפה, תהליך השיקום מצריך מומחיות רבה, ציוד מתאים, והקפדה מרבית על הוראות בטיחות בסילוק גורמים מסכני בריאות כגון תוצרי בעירה, אסבסט וחומרים מסוכנים.

מרבית הנזקים שנגרמים במהלך שרפה הם לתכולת המבנה. נזקים אלו עלולים לגרום לשיבוש תנאי החיים ובמידה ומדובר במקום עבודה, גם להשבתת הפעילות העסקית. פעולות השיקום מתחילות בפינוי פסולת מסוכנת, ריהוט שנפגע מהשרפה, שטיחים ופרקטים שספגו מים כתוצאה מפעולות הכיבוי, חילוץ ציוד חשמלי ואלקטרוני, מסמכים ספרים ואלבומי תצלומים שערכם הסנטימנטלי יקר לליבנו. הטיפול נמשך בנטרול תוצרי בעירה וביצוע עבודות לשיקום המבנה והחזרתו למצב שלפני השריפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

ציוד חשמלי ואלקטרוני

במקרה של שריפה, מתרחשת ריאקציה בין תוצרי בעירה ופיח לבין מי כיבוי או הלחות שבאוויר ומתפתחים תנאים שמאיצים הופעת קורוזיה שפוגעת ברכיבים אלקטרוניים, בלוחות מעגלים מודפסים, במפסקים, במגעים ובאביזרים אלקטרוניים נוספים. כל מכלול , מכשיר, או מכונה שעשויים מתכת חשופים לפגיעה כזו, בין אם אלה פסי יצור, מיכון תעשייתי, מערכות שליטה ובקרה, לוחות חשמל, ציוד אלקטרוני משרדי - מחשבים, שרתים, מכשירי חשמל ביתיים ועוד. ככל שחולף הזמן מתחילת האירוע הולכים הנזקים וגדלים, הולכים ומעצימים והטיפול בהם הופך מורכב ויקר יותר. לכן, במקרה שריפה רצוי ומומלץ לטפל בציוד אלקטרוני ומכאני במעבדה מקצועית ייעודית שמתמחה בשיקום נזקי אש ומים בכדי ולמנוע בכך כשלים עתידיים.

אלבום תמונות. ShutterStock
הערך הסנטימנטלי היקר ביותר - ואפשר להציל אותו. אלבומי תמונות/ShutterStock

מסמכים, מאגרי מידע, תמונות ויצירות אומנות

מאגרי המידע, בפורמט דיגיטלי, מגנטי או על גבי נייר, מהווים את הלב והמוח של כל של כל בית עסק או ארגון. אלבומי תצלומים, ציורים וחפצי אומנות יקרים בה במידה ואף יותר לליבם של דיירים בבתי מגורים. באמצעות טכנולוגיות חדישות, ידע ונהלים קפדניים ניתן לעצור את הנזקים ולהציל את המידע החיוני שאצור על גבי סוגי מדיה שונים כגון: מסמכי נייר, ספרים, תצלומים, תרשימים, קלף, יצירות אומנות, תמונות ועוד.

הפעולה הראשונה שיש לנקוט היא עצירה של התהליכים הפיזיקליים, הכימיים והביולוגיים, שמאיצים את התפשטות הנזק. לשם כך, יש לפנות את הפריטים שנפגעו למעבדה ייעודית המתמחה בשיקום מסמכים וספרים שנפגעו מתוצרי בעירה ופיח, רטיבות, עובשים, ריחות טורדניים ועוד. במידה ומדובר בחומרים מסווגים, ניתן כמובן להקים מעבדת שטח ייעודית. שיקום מסוג זה הוא תהליך ייחודי שמתחיל בהערכה של היקף הנזק, חילוץ הפריטים ואריזתם בצורה מקצועית, שינוע למעבדה, ייצוב בהקפאה, ייבוש בטכנולוגיות מתקדמות, סילוק ידני של תוצרי בעירה, עבודות רסטורציה במידת הצורך, חיטוי והדברה.

אמנון רם הוא מנהל טכנולוגיה והדרכה בחברת BELFOR ישראל להנדסה ושיקום נזקי אסונות, שריפות, הצפות ופגעי טבע ובפריסה ביותר מ-22 מדינות ולמעלה מ-300 סניפים ברחבי העולם.

  • עוד באותו נושא:
  • שריפות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully