וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרע באיחוד האירופי: "ארבע החסכניות" נגד צרפת וגרמניה

אסף אוני, ברלין

24.5.2020 / 10:01

קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ מוביל את ההתנגדות להצעת צרפת וגרמניה, לפיה תוקם קרן שיקום לנזקי משבר הקורונה שתמומן ע"י גיוס חוב משותף של כל חברות האיחוד האירופי. הולנד, אוסטריה, דנמרק ושבדיה יצאו רשמית נגד המהלך: "לא נסכים לאיחוד המבוסס על חובות"

צילום: רויטרס

כמה ימים בלבד אחרי ההצהרה המשותפת של צרפת וגרמניה, לפיה תוקם קרן שיקום לנזקי משבר הקורונה שתמומן על ידי גיוס חוב משותף של כל חברות האיחוד האירופי, מתבהרת עוצמת האופוזיציה הפנימית באיחוד למהלך. קבוצת ארבע מדינות אירופיות, שמכונות כעת "ארבע החסכניות" - הולנד, אוסטריה, דנמרק ושבדיה - הקדימו והציגו הצעת-נגד בסוף השבוע ויצאו באופן רשמי נגד המהלך, שלדבריהן יהפוך את המסגרת ל"איחוד של חובות".

ההצהרה הפרנקו-גרמנית בשבוע שעבר, שנעשתה על ידי נשיא צרפת עמנואל מקרון וקאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, קובעת כי שתי המדינות הגדולות ביותר באיחוד האירופי מסכימות שהנציבות האירופית תגייס כ-500 מיליארד אירו ותקצה אותם, כמענקים שאינם דורשים החזר, למדינות שנפגעו כתוצאה מהשיתוק הכלכלי המלווה את המאבק בהתפשטות מגפת הקורונה.

רבים, כולל נשיא גוש האירו מאריו סנטנו הפורטוגלי בהתבטאות בסוף השבוע, רואים בהסכמה זו "צעד ראשון" בדרך לאיחוד פיסקלי של מדינות אירופה. למעשה, ההסכמה מאפשרת למדינות דרום-אירופה גיוס וקבלת כסף בעלות נמוכה יותר מזו האפשרית כרגע, בגלל יחס החוב-תוצר הגבוה שלהן והאופק הכלכלי.

אנגלה מרקל במהלך הצהרה לתקשורת בברלין בנשוא נגיף הקורונה 22 במרץ 2020. רויטרס
איחוד פיסקלי? לא כולם מסכימים. מרקל/רויטרס

אבל בעוד ההכרזה נעשתה לאחר פניית-פרסה גרמנית, אחרי עשור של התנגדות לרעיון, ארבע המדינות המוזכרות עדיין מתנגדות בחריפות למהלך. במסגרת הצעת הנגד שלהן, מציעות המדינות כי לא יינתנו מענקים אלא הלוואות בלבד, וכי הן יוגבלו לשנתיים וייתכן כי הסכומים המדוברים יפחתו. הן גם דורשות "הפגנת מחויבות מצד מקבלות ההלוואות לרפורמות ולשמירה על מסגרת התקציב". לתפיסתן, הדבר יהפוך את המהלך פחות לבעל אופי של "תקציב משותף" ויותר לפתרון אד-הוק למשבר הקורונה.

מי שנחשב למוביל, לפחות מבחינה ציבורית, של הקבוצה הוא קאנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ. הקאנצלר האוסטרי, שהופיע בכינוס מפלגתי של מפלגת האחות של המפלגה הנוצרית-דמוקרטית בראשות מרקל בסוף השבוע, אמר כי "לא נסכים לאיחוד המבוסס על חובות (Debt-Union)".

הצהרתו והצעת-הנגד זכו לגינויים מאיטליה ומספרד, שתי המדינות שלוחצות - לצד צרפת - להתקדם לעבר איחוד פיסקלי, בין השאר כדי לפצות אותן על מה שהן תופסות כפגיעה כלכלית כתוצאה מהחברות באיחוד האירופי ובגוש האירו. מנגנון קבלת ההחלטות באיחוד האירופי מחייב הסכמה פה-אחד, ולכל מדינה למעשה שמורה זכות וטו. עם זאת, באופן מסורתי, לגרמניה יש השפעה רבה על עמדות אוסטריה והולנד, וייתכן כי תירשם פשרה בין הצדדים. השבוע צפויה הנציבות האירופית להציג את הצעתה בנוגע לקרן שתוקם, בתיאום עם צרפת וגרמניה, ולאחר מכן יחלו המגעים בין המדינות על האופי המוסכם של קרן השיקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully