וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה נגד פתיחת איקאה אשתאול: "עבירות בנייה בדרגה חמורה"

4.6.2020 / 10:47

פרקליטות מחוז ירושלים הגישה עתירה מנהלית נגד ההחלטה שנתנה תוקף לתוכנית המכשירה בדיעבד עבירות בנייה בדרגת חומרה גבוהה ביותר: "הליך זוחל בשיטת הסלאמי". איקאה: "המבנה אינו בבעלותנו, איננו חלק מההליך"

מי ומה איקאה/AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

פרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי) הגישה בשם מתכננת מחוז ירושלים עתירה מנהלית לבית המשפט לעניינים מנהליים בעיר, נגד החלטת ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, אשר נתנה תוקף לתוכנית המכשירה בדיעבד עבירות בנייה בדרגת חומרה גבוהה ביותר ובהיקפים חסרי תקדים במתחם "איקאה אשתאול", וכן לבטל את היתר הבנייה שניתן מכוח תוכנית זו. המדינה טוענת כי היקף עבירות הבנייה הוא של כ-9,500 מ"ר מתוך מבנה העולה על כ-25 אלף מ"ר, כשהדבר נעשה בהליך זוחל אך מכוון מטרה של תכנון ורישוי בשיטת ה"סלאמי".

בעתירה נאמר, כי זהו מקרה חריג שבו מתכננת המחוז עותרת לביהמ"ש נגד החלטה של ועדת ערר, אשר מקרה דומה לו אירע בעבר אגב בנייה של חנות "איקאה" בראשון לציון ובמקרים בודדים נוספים. אך על דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), ארז קמיניץ, לא היה מנוס מנקיטה בדרך פעולה זו, כיוון שתוכנית שחוסר החוקיות שלה הוא כה חמור מחייב נקיטה בצעדים חריגים כדוגמת עתירה זו.

סניף חמישי לאיקאה בישראל באשתאול. שלאגר מדיה,
האם הסניף החמישי יירד מהמדף? איקאה אשתאול/שלאגר מדיה

בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד יואב דור, מורן בראון ונדב ביננבאום, נאמר כי חנות "איקאה אשתאול" הוקמה על שטח של כ-25 אלף מ"ר, שלפי תוכנית המתאר המחוזית ייעודו אזור תעשייה. במסגרת תוכנית קודמת, שהתייחסה למבנה מסחרי של כ-17 אלף מ"ר ואושרה בוועדה המחוזית, הוסתרו מהוועדה עבירות בנייה והיתרי בנייה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מטה יהודה, שלא היו תואמים לתוכניות שבתוקף. כמו כן, הוסתרה הכוונה לשנות גם את התוכנית הזו באמצעות תוכנית נוספת - שסותרת את תוכנית המתאר המחוזית, ומצריכה אישור של הוועדה המחוזית.

לאחר אישור התוכנית להקמת המבנה המסחרי, אישרה הוועדה המקומית מטה יהודה בהליכי בזק תוכנית המכשירה את עבירות הבנייה ומגדילה את שטחי המסחר לכ-25 אלף מ"ר, תוך יצירת הפרדה מלאכותית כך שחלק מהמבנה ישמש לכאורה לאחסנה ומשרדים, כאשר בפועל כל החנות כולה היא למטרת מסחר.

התוכנית החדשה אושרה, למרות שלא ניתן לה האישור הנחוץ של יו"ר הוועדה המחוזית, ואף שהיא סותרת את תוכנית המתאר המחוזית ובניגוד להוראותיה. מדובר במקרה של עבירות בניה חמורות בהיקף של כ-9,500 מ"ר שנבנו בניגוד לתוכניות ולאישורים, ובחלקם בניגוד להיתרים שניתנו.

העתירה הוגשה כדי למנוע פגיעה חמורה בשלטון החוק, במסגרת המאבק לעצור את מכת המדינה של עבירות בניה, הקדמת הבנייה לתכנון, תוך הצבת עובדות בשטח, ולאחר מכן פניה לרשויות כדי שיהוו חותמת גומי שתכשיר את הבינוי הלא חוקי.

sheen-shitof

וזה כחול לבן

המכשיר שמשנה את כל מה שידעתן על רענון ומיצוק עור הפנים

בשיתוף פרמייר
seperator

בעתירה נכתב כי מדובר במקרה קיצוני של עבירות בנייה שביצוען מהווה פגיעה חמורה בעקרון שלטון החוק. זהו מקרה מובהק שבו הבנייה קדמה לתכנון, תוך הצבת עובדות בשטח, והתכנון לא נועד אלא להיות חותמת גומי כדי להכשיר את הבינוי שהוקם באופן פסול ואת המהלכים שקדמו לו. עוד נכתב בעתירה כי הבנייה שבוצעה בשטח נעשתה תוך פגיעה חמורה בשלטון החוק ובשוויון בפני החוק.

מעבר לפגיעה הקשה בחוק התכנון והבנייה ובנורמות תכנוניות שלהן כפופה התכנית, יש באישור התכנית משום מסר פסול ביותר הפוגע קשות במאבק ב "מכת המדינה" של עבריינות הבנייה. אישור תכנית שהוגשה על ידי חברה מסחרית גדולה ומכשירה בדיעבד עבירות בנייה בהיקף כה חמור וחריג מוביל לפגיעה באמון הציבור ובשוויון בפני החוק... וזאת בפרט כאשר אותם מוסדות תכנון נדרשים ויידרשו לדון בתכניות המבקשות להכשיר בדיעבד עבירות בנייה שבוצעו על ידי אזרחים פרטיים שלרוב מביאים בפני מוסדות התכנון תכניות המבקשות להכשיר בנייה בלתי חוקית בהיקפים מצומצמים לעין ערוך מאלו שהוכשרו במסגרת התכנית נושא העתירה ובהחלטת ועדת הערר. (פסקאות 4-5 בעתירה).

תגובת איקאה:

מאיקאה נמסר: "איקאה היא לא הבעלים של הנכס אלא שוכרת אותו מבעליו ולכן היא לא מעורבת בהליך המשפטי".

  • עוד באותו נושא:
  • איקאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully