וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך זה שאף אחד לא יודע כמה מובטלים יש בישראל?

דפנה ברמלי גולן

8.6.2020 / 7:14

לפני כחודש וחצי דיווח שירות התעסוקה על 1.14 מיליון מובטלים, ומאז לא פורסם נתון עדכני. הביטוח הלאומי מפרסם נתונים לגבי התביעות לדמי אבטלה, אך לא נוקב במספר המובטלים

-

כמה מובטלים יש במשק הישראלי בימים אלה? לא שירות התעסוקה ולא הביטוח הלאומי, הגופים שאליהם זורמים הנתונים, מוכנים להתחייב לגבי התשובה.

בדומה לנתונים לגבי הטיפול במגפת הקורונה, גם בתחום הכלכלי צריך לערוך בדיקות מקיפות כדי לאמוד את מצב האבטלה ולנסות למצוא לו פתרונות הולמים.

איך יכול להיות שהנתון הרשמי האחרון של שירות התעסוקה פורסם לפני כחודש וחצי, ב-26 באפריל? באותו יום עמד הנתון על יותר ממיליון מובטלי קורונה, 1,011,205 דורשי עבודה, מהם 87.9% בחל"ת ו-7.25% שפוטרו. שיעור האבטלה הכולל עמד על 27.4% - 1,141,968 בני אדם.

מתרחצים בחופי תל אביב 21 במאי 2020. ראובן קסטרו
החופים מלאים והכול נראה כעסקים כרגיל, אבל יש מאות אלפים שהפסיקו לקבל דמי אבטלה/ראובן קסטרו

בדיווח הבא של שירות התעסוקה, ב-30 באפריל, הפרסום היומי והמבהיל של מספר המובטלים פסק. זה היה כעשרה ימים לאחר פתיחת הסגר. בתקופה ההיא החל טפטוף איטי של מובטלים חזרה למקומות העבודה, שחלק גדול מהם רק נפתחו.

את הנתון היומי על מספר המובטלים החליף דיווח חלקי עם מספר החוזרים לעבודה לעומת היוצאים ממעגל העבודה וליוותה אותו הערה בזו הלשון: "חשוב לציין כי נתון החוזרים למעגל העבודה חלקי ומסתמך רק על אלה שדיווחו באתר שירות התעסוקה. לכן אנו בוחרים לא לפרסם את המספר הכולל של דורשי העבודה ושל שיעור האבטלה".

ההערה הזו הופיעה בכמה דיווחים, עד שבשלב מסוים גם היא פסקה מלהופיע. לאחר כמה ימים החליפה אותה קריאה לחוזרים מחל"ת למלא טופס אינטרנטי וולנטרי שמעדכן על חזרתם לעבודה. חודש וחצי חלף מאז ובשירות התעסוקה עדיין לא יודעים לנקוב במספר המובטלים המדויק.

מהשירות נמסר כי "שירות התעסוקה ניזון אך ורק מהדיווחים של דורשי העבודה שחזרו לעבודה. קראנו מספר פעמים ועודנו קוראים לכל מי שחזר לעבודה לדווח לנו בטופס פשוט הנמצא באתר. כך לא ייגררו חובות מיותרים בביטוח הלאומי וכך גם נוכל לקבל את תמונת המצב המלאה ונבין במדויק מי נשארו מחוץ למעגל העבודה ובהתאם לכך להתאים את השירות המוצע להם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

הנתונים מגיעים באיחור של חודש

ומה עם הביטוח הלאומי? שם מסתמכים על דיווחי המעסיקים. בביטוח הלאומי מסרו לנו כי מספר האנשים שתובעים דמי אבטלה עומד על 1,066,554, בזמן שמספר האנשים שחזרו לעבודה עומד על 327,194. עם זאת, בביטוח הלאומי לא יודעים לספר בשלב זה כמה מובטלים יש בישראל.

באוצר ובשירות התעסוקה מעריכים כי שיעור האבטלה צפוי להתכנס לתחום ה-10%, כבר בסוף אוגוסט. על סמך מה ניתנו ההערכות האלה אם לאיש אין נתונים על מספר המובטלים הנוכחי? בשטח מדובר על סכנה לגל שני של המגפה, חוסר ודאות לגבי פתיחת תחומים נוספים כגון תחום האירועים והתעופה, ואפילו חזרתה של פעילות הרכבת נדחתה שוב.

בשבוע שעבר ראיינו את מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, שהעריך כי בתסריט האופטימי כבר בסוף אוגוסט יהיו 400 אלף מובטלים במשק. לפי הנתונים הנוכחיים, קשה להאמין שזה באמת יקרה. גראור גם דיבר על התוכניות של שירות התעסוקה לטיפול מהיר בהחזרת המובטלים לשוק התעסוקה שמחכות לאישור התקציב כדי לצאת לדרך. אבל כדי לצאת לדרך צריך לדעת גם את המספרים. האם ייתכן שהגופים הממשלתיים לא מעוניינים לדבר על הנתונים כדי לא ליצור דה מורליזציה בציבור?

מאות אלפים הפסיקו לקבל דמי אבטלה

ועוד מילה שנוגעת להתעלמות מהמובטלים. התנועה בכבישים נראית כמעט כרגיל, חופי הים מלאים וגם מהקניונים אנשים אינם מדירים את רגליהם.

לאנשים העובדים נראה שהעולם חזר ל"עסקים כרגיל". אבל ישנם עוד מאות אלפים שיושבים בבית, ולכ-300 אלף מהם, כפי שפרסמנו בשבוע שעבר, נגמרה הזכאות לימי אבטלה והסיכוי שימצאו עבודה בשוק התעסוקה הנוכחי נמוך מאוד. חלק אחר עדיין בחל"ת ועדיין אין להם ודאות מתי, אם בכלל, הם צפויים לחזור למקומות העבודה. הם מסתכלים בעיניים כלות על השוק שפועל בלעדיהם. לנוכח אי השקיפות והיעדר השקיפות הכללי, נראה שגם התוכניות שמבטיחות לעזור להם עדיין רחוקות ממימוש.

בתוך כך, שירות התעסוקה הודיע שהוא נערך לפעילות במתכונת חדשה החל מהשבוע הבא. משירות התעסוקה נמסר כי תתבצע "קבלת קהל למוזמנים בלבד, בכפוף למסגרות זמן וכללים קבועים, תוך הקפדה על תנאי התו הסגול. מטרת הפגישות תהיה לחזור ולקיים את מבחן התעסוקה בהתאם לחוק, באמצעות סיוע והכוונה לעבודה המתאימה בתקופה מורכבת זו. בפגישה יינתן ייעוץ תעסוקתי שבו יבוצעו מיפוי והסרת חסמים לשילוב מותאם אישית במעגל העבודה, סיוע באיתור משרות מתאימות והענקת כלים תומכי השמה".

עוד נמסר כי "כל הזימונים לפגישות יבוצעו טלפונית על ידי מתאמי ההשמה בלשכה, ו-24 שעות לפני מועד הפגישה תישלח למוזמנים תזכורת באמצעות מסרון".

  • עוד באותו נושא:
  • אבטלה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully