וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העסקה הגדולה של שוק הסלולר יוצאת לדרך: המרוויחים, המפסידים ומה יקרה לתחרות

גד פרץ ואביב לוי

11.6.2020 / 6:01

עסקת המיזוג בין סלקום לגולן טלקום נפסלה ע"י רשות התחרות לפני ארבע שנים, ומתנהלת היום בשוק סלולרי שונה לחלוטין. מה יקרה ליתר המתחרות בשוק, ואיך מתכוונת סלקום לממן את העסקה?

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: אסף דרורי

בסרטון: משבר העובדים בסלקום, נובמבר 2019

ארבע שנים אחרי שנפסל המיזוג בין סלקום וגולן טלקום, קיבלה לאחרונה העסקה המחודשת את שני האישורים הרגולטוריים המשמעותיים: של משרד האוצר ושל רשות התחרות, והיא צפויה לצאת לדרך בתקופה הקרובה. המהלך המשמעותי שאפשר את אישורה הוא כניסת אקספון לשוק הסלולר ב-2018, תוך שהיא מייצרת תחרות אפקטיבית ומגייסת הכי הרבה מנויים בשנתיים האחרונות.

בפעם הקודמת שהעסקה הוגשה לאישור ברשות התחרות חששו שהיעלמותה של גולן, שהייתה מחוללת התחרות החזקה ביותר בשוק, תאיט את קצב התחרות ותביא להעלאת מחירים. רשות התחרות, במהותה, מחפשת דווקא את אי-היציבות בשווקים והיא ממוקדת בתחרות בלבד. מבחינה זו הרשות הגיעה למסקנה שהיום התחרות היא ברמה כל-כך גבוהה, עד שאין סיכוי שהשוק "יתייצב". לדברי הרשות, "מאז 2017 נמצאת גולן בהסכם שיתוף רשתות עם סלקום. כך, שהמיזוג אינו מצמצם את מספר הרשתות הפועלות בישראל".

בדיקת הרשות התייחסה גם לחשש מפני עליית מחירים לאחר המיזוג, והגיעה למסקנה כי שוק הסלולר הישראלי יישאר תחרותי גם לאחר המיזוג. לצד השינויים המבניים שהגדילו את מספר המפעילים בישראל, חלו גם שינויים רגולטוריים ורפורמות צרכניות. בין היתר מדובר בביטול תקופת ההתחייבות, ניידות המספרים ופישוט מסלולים, שהגבירו את כוחו של הצרכן מול חברות הסלולר. "בשוק נשארות חמש מפעילות, שהן בעלות רשת ועוד מספר מפעילים וירטואליים, שמתחרים גם כן על לב הצרכן", מציינת הרשות.

אבי גבאי בהשקת ספרו במרכז עינב ת"א, 4 בפברואר 2019. ניב אהרונסון
התחרות ברמה כל כך גבוהה, עד שאין סיכוי שהשוק יתייצב ולכן העסקה יצאה לפועל. אבי גבאי, מנכ"ל סלקום/ניב אהרונסון

מה יקרה עם פרטנר והוט מובייל?

האם ייתכנו מיזוגים דומים נוספים בשוק בקרוב? כנראה שלא.

ראשית נשים את פלאפון בצד. החברה היא חלק מקבוצת בזק, ולא תוכל לצמוח דרך רכישת חברות בשוק הסלולר. הסיכוי לכך הוא אפסי. למרות זאת, החברה ניסתה לרכוש את גולן טלקום, גם שידעה שהסיכוי לכך נמוך.

מבחינת פרטנר והוט מובייל העסקה מהווה חותמת לכך שככל הנראה לא יהיו מיזוגים בשוק התקשורת בעתיד הנראה לעין. למדינת ישראל נוח לאשר עסקה בין סלקום לגולן, מכיוון שהיא עסקת מיזוג בתחום הסלולר בלבד, וזה מאחר שגולן אינה עוסקת במאומה מלבד הסלולר.

עסקאות חדשות בשוק בהכרח יובילו לפגיעה וצמצום התחרות בשווקים נוספים, כמו הטלוויזיה או שוק הסיבים האופטיים. לכן, המדינה נושמת לרווחה בהיבט הזה, כשהיא יודעת שכרגע הסיכוי שמי מהשחקנים הנותרים בשוק התקשורת יבואו לבקש מיזוג, כמעט ולא קיים.

מבחינת הרשת היא אפילו לא דרשה להשאיר את גולן טלקום כמותג נפרד. מבחינתה המהות החשובה היא הבעלות ולא ההפרדה בין החברות. כל עוד מדובר באותה בעלות מבחינת הרשות, אין חשיבות למספר המותגים שתפעיל החברה הממוזגת. מכאן גם קל להבין מדוע רשות התחרות אינה מתנגדת לביטול ההפרדה המבנית בבזק. מבחינת הרשות, בזק היא קבוצת תקשורת אחת לכל דבר ועניין ולכן אין חשיבות להפרדה המלאכותית שיצר משרד התקשורת בין חברת האם לחברות בנות. כל עוד הבעלות היא אותה בעלות, הרשות תתייחס לחברות כקבוצה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

כיצד סלקום תממן את העסקה?

השאלה בשוק הסלולר היום היא כיצד סלקום תממן את העסקה בהיקף של כ-750 מיליון שקל. סלקום היא חברה ממונפת מאוד, והיא מפסידה כבר שישה רבעונים ברציפות.

התשובה לכך ניתנה לאחר ההנפקה האחרונה שביצעה סלקום, בהיקף של 200 מיליון שקל. העובדה שסלקום הצליחה להנפיק במהלך משבר הקורונה ולהנפקה גם נרשמו ביקושים נאים, מלמדת שהשוק כנראה מאמין שהמיזוג בין החברות עומד לחולל שינוי עמוק - בעיקר בסלקום, שרואה בגולן מודל לחיקוי בתחומים רבים. יתרת העסקה תמומן ככל הנראה ממקורות עצמאיים של סלקום.

כאן המקום לציין שסלקום דוחה הערכות לפיהן היא קרובה לצאת לגיוסי הון נוספים לטובת מימון העסקה.

האם ההוצאות של אקספון יגדלו?

סוגיה נוספת שעלתה לבדיקה ברשות היא החשש ממה שיקרה לאקספון לאחר המיזוג. ב"גלובס" העלינו בעבר את החשש שהמיזוג עשוי להביא לכך שהיקף ההשקעות ברשת המשותפת יתחלק מעתה והלאה בין סלקום ואקספון בלבד, מה שיקשה על אקספון לממן את ההשקעות. זאת, מאחר שבתקופה שגולן הייתה חברה נפרדת, הנטל התחלק בין שלוש החברות.

מרשות התחרות נמסר, כי היא בחנה את ההיבט של "השפעת המיזוג על הסכם שיתוף הרשת בין סלקום, גולן ואקספון ובאופן ספציפי האם המיזוג ישית על אקספון עלויות נוספות שיגרמו לדחיקתה מן השוק. בחינת העלויות הנוספות שייתכן שאקספון תישא בהן, לא העלתה חשש לפגיעה משמעותית בכושרה ובתמריציה התחרותיים של אקספון".

גיל שרון גולן טלקום. אוראל כהן, מערכת וואלה! NEWS
צפוי להתעשר מאוד. גיל שרון/מערכת וואלה! NEWS, אוראל כהן

המספרים שמלמדים על תחרות

רשות התחרות כתבה בהודעתה, כי "בחינת המיזוג הנוכחי העלתה כי מאז 2016 (אז התנגדה הממונה למיזוג) חלו שינויים בשוק, כאשר הבולט שבהם הוא כאמור כניסתה של אקספון בשנת 2018 והיותה מחוללת תחרות. שילוב כניסת מתחרה חדש עם הטמעת המצב התחרותי בשוק - ירידת שיעור ההכנסות של חברות הסלולר למנוי (ARPU), עליית מספר המעברים בין חברות סלולר והתחזקות המפעילים הווירטואליים, מלמדים על תחרות איתנה והובילו הפעם להחלטה לאשר את המיזוג".

מנתונים שמסרה הרשות עולה, כי ההכנסה הממוצעת למנוי בשוק יורדת בעקביות ועומדת ב-2020 על 34.8 שקל לחודש. ב-2019 היא עמדה על 37.5 שקל לחודש. בנוסף, גם כמות הניודים בשוק רק הולכת וגדלה והסתכמה ב-2019 ב-2 מיליון ניודים, מה שאומר שהתחרות מתחוללת בין כל החברות וכולן נוגסות בכולן.

לדברי הלפרין: "העובדה שבשנת 2020 ניתן לאשר מיזוג בין שתי חברות סלולר, מיזוג אותו חסמה רשות התחרות בשנת 2016, היא תוצאה של השינויים לטובה שחלו בשוק והטמעת דפוסי התנהגות תחרותית בו. מבנה השוק ורפורמות תחרותיות מוצלחות שקידם משרד התקשורת יצרו לצרכן הישראלי שוק תחרותי המציע לו מגוון הצעות במחירים שווים לכל נפש".

מצעד המרוויחים: גיל שרון יקבל עשרות מיליונים

אם העסקה תאושר ותושלם, צפוי היקפה לעמוד על 800 מיליון שקל - ואולי אף יותר. העסקה תניב רווח יפה לאלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) שרכשה את גולן טלקום לפני כשלוש שנים תמורת 350 מיליון שקל בלבד - פחות ממחצית היקפה של העסקה הנוכחית.

בסך-הכול יקבלו בעלי גולן טלקום - אמ"צ וגיל שרון (יו"ר ומנכ"ל גולן טלקום) - סכום של 667-700 מיליון שקל במזומן עבור החזקותיהם. בנוסף על כך תוותר סלקום לחברה הנרכשת על חוב של 130 מיליון שקל (הלוואה שהועמדה לגולן טלקום במועד רכישתה בידי אמ"צ). מסכום התמורה במזומן תקבל אמ"צ 600-630 מיליון שקל - כשמחצית הסכום תוכר כאמור כרווח. שרון, המחזיק ב-10% ממניות גולן טלקום, יקבל 67-70 מיליון שקל עבור מניות שקיבל בתמורה סמלית בלבד.

על-פי תנאי המכירה, תשלם סלקום למוכרים 590 מיליון שקל במזומן, כש-30% מסכום זה יועמד לה על-ידי אמ"צ כהלוואת מוכר לשלוש שנים, בריבית שנתית של 3%, שתובטח במניות שתנפיק סלקום לאמ"צ. נוסף על כך, יקבלו אמ"צ ושרון את יתרת המזומנים שתהיה בקופת גולן במועד ההשלמה, בניכוי חוב פיננסי (לא כולל ההלוואה מסלקום). יתרת המזומן בקופת גולן עמדה בסוף 2019 על כ-67 מיליון שקל.

עוד תשלם סלקום לאמ"צ כמה עשרות מיליוני שקלים נוספים בתלות במועד השלמת העסקה, על בסיס תזרים חודשי של כ-8 מיליון שקל מגולן טלקום, וכן "סכומים שהשקיעה גולן בתשתיות דור 5 במסגרת הרשת המשותפת החל במועד חתימת מזכר ההבנות ועד למועד ההשלמה". במזכר ההבנות לעסקה נקבעו כמה תנאים מתלים, הכוללים בעיקרם קבלת אישור הממונה על התחרות ומשרד התקשורת. כוונת הצדדים היא להשלים את העסקה במהרה, כאשר ככל שעד לסוף השנה לא יתקבלו כל האישורים שנקבעו במסגרת התנאים המתלים, תתבטל העסקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully