וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המזגן של השכנים מטרטר מול החלון? יש מה לעשות

עו"ד ד"ר אריק אריאל

14.6.2020 / 7:10

המפקחת על הבתים המשותפים הורתה להסיר מזגן שפגע באיכות חייהם של השכנים ובערך דירתם

מנועים של מזגנים מחוץ למסעדה. ShutterStock
מזגנים/ShutterStock

המפקחת על בתים משותפים בנתניה התבקשה לאחרונה להכריע בשאלה האם ניתן לקבע מנוע מזגן (המעבה) המותקן על קיר חיצוני בבית משותף ללא צורך בקבלת הסכמת האסיפה הכללית של הדיירים, ואם אכן ניתן, האם עלולות להיות מגבלות על מיקום המנוע?

התובעים בהליך טענו שהצבת מנוע מזגן מעל חלון חדר השינה שלהם, בסמוך לרחבה בחצר הדירה שלהם, פוגעת בהם קשות ודרשו העתקת המנוע למקום אחר.

המפקחת על הבתים המשותפים בנתניה חזרה על ההלכה המקובלת בשנים האחרונות לראות בהתקנת מזגנים בקירות חיצוניים של בית משותף כ"שימוש רגיל וסביר ברכוש המשותף" במיוחד בהתחשב בתנאי האקלים בארץ. לכן, אין צורך לקבל את הסכמת האסיפה הכללית של הדיירים.

אולם, ישנם מקרים כמו במקרה הנדון (בניין בן ארבע משפחות) כאשר התובעים הם בעלי דירת הגן ואילו המעבה (המנוע) הותקן מעל חלון חדר השינה של התובעים. במקרה זה הוכח שסמיכות המנוע לרחבה שבחצר דירת התובעים פוגע בזכותם הקניינית, גורמת לירידת ערך דירתם, והיכולת ליהנות מהחצר המשמשת לישיבה ואירוח נפגעת קשות. המפקחת הגיעה למקום כדי לבחון בעצמה את הטענות.

התובעים הציגו חוות-דעת מומחה המלמדת על ירידת ערך דירתם ופגיעה בהנאה סבירה מהחצר כתוצאה ממיקום התקנת מנוע המזגן. לבסוף קיבלה המפקחת את עיקרי התביעה והורתה על הסרת המנוע מהמקום שבו הוצב, השבת הקיר החיצוני לקדמותו והעתקתו למקום אחר על חשבון הנתבעים.

מסקנות: אף אם מקובל להתקין מנוע מזגן על קיר חיצוני בבית משותף ללא צורך בהסכמת אסיפת הדיירים שלה הסמכות החוקית לאשר זאת (בכל מקרה לא נציגות הבית המשותף), כדאי מאוד לבדוק בטרם ההתקנה האם מיקומו עלול לפגוע פגיעה של ממש באחד או יותר מהדיירים בדירות הסמוכות ולהוות מטרד.

אם וכאשר סבור בעל דירה כי התקנת מנוע המזגן סמוך לדירתו הגורמת לו מטרד לא סביר, וניסיון להגיע להסכמות עם הדייר בעל המזגן לא צלח, חשוב לשקול להביא במסגרת ההליך המשפטי חוות-דעת מומחה ולעתים אף לבקש מהמפקח/ת על הבתים המשותפים ביקור במקום כדי שניתן יהיה להתרשם מקרוב האם אכן ישנה פגיעה ומטרד באופן בלתי אמצעי.

בתים משותפים (נתניה) 155/17 ברקוביץ נ' חדד ( ניתן ב־19.6.19, פורסם בנבו)

הכותב מתמחה במקרקעין ובדיני תיווך מקרקעין

  • עוד באותו נושא:
  • מזגנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully