וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כבר לא כולם ביחד: בנק לאומי עוזב את איגוד הבנקים

רון שטיין

16.6.2020 / 10:22

מסביר: "במקרים רבים איגוד הבנקים אינו יכול לפעול לשיפור המוניטין הציבורי של המערכת הבנקאית, וזאת לאור העובדה כי פעמים רבות הלך הרוח השלילי נגד המערכת הבנקאית נובע מהתנהלות נקודתית של בנק זה או אחר". לאומי יפעל ישירות ועצמאית בעניינים שעד כה רוכזו באיגוד

צילום: לע"מ

בנק לאומי עוזב את איגוד הבנקים, בו לקח חלק מאז הקמתו לפני כ-61 שנים. על פי החלטת יו"ר הבנק סאמר חאג' יחיא והמנכ"ל חנן פרידמן, הבנק הגדול, שמהווה בורג מרכזי באיגוד הבנקים יפרוש ממנו לטובת ניהול פנימי ועצמאי של עמדותיו מול גורמי ממשל וגורמים אחר. זאת, כחלק מאמונה שכל בנק צריך לנהל באופן עצמאי ופנימי את פעילויותיו מול הציבור. תפיסה זו הובילה את הבנק גם לרכז את הטיפול בדברור וביחסי הציבור ופעילות הלובי בתוך הבנק ועל ידי עובדיו, ללא גורמים חיצוניים.

על פי הודעת הבנק, ההחלטה לפרוש מאיגוד הבנקים "מבוססת על מדיניות אשר באה לקדם שיח יותר ישיר, שקוף, ומבדל אל מול כל מחזיקי העניין של הבנק, ובכלל זה הרגולטורים, הרשות המחוקקת, וציבור הלקוחות, כחלק מהמאמץ של הבנק לחיזוק האמון הציבורי ולהשאת ערך לכלל מחזיקי העניין". עוד הבהירו בבנק כי "בחינה מעמיקה שנערכה בלאומי, ולאחר תקופה משמעותית של לבטים בנושא, הבנק הגיע לכלל מסקנה כי בעת הזו, המשך החברות של הבנק באיגוד הבנקים אינה משרת עוד את טובתו של הבנק".

אך לא רק זאת: נראה שלבנק לאומי ביקורת על פעילות האיגוד ועל חוסר יכולתו למלא את מטרותיו, כמו למשל בכל מה שהיה קשור לחוק הגבת השכר לבכירים בסקטור הפיננסים וברגולציות נוספות. כך עולה מדברים שכתב הבנק לאיגוד ולפיהם "אחד מתפקידיו החשובים והעיקריים של איגוד הבנקים הוא לקדם את אמון הציבור במערכת הבנקאית. בנק לאומי בדעה, כי במקרים רבים איגוד הבנקים, על אף פעילותו הראויה והמבורכת, אינו יכול לפעול לשיפור המוניטין הציבורי של המערכת הבנקאית, וזאת לאור העובדה כי פעמים רבות הלך הרוח השלילי נגד המערכת הבנקאית נובע מהתנהלות נקודתית של בנק זה או אחר (או של מספר בנקים), ולא של כלל המערכת; העיסוק של איגוד הבנקים בנושא, כמי שמייצג את כלל המערכת הבנקאית, עלול לגרום לתודעה ציבורית שלילית כלפי המערכת הבנקאית כולה. לעמדתנו, נכון וראוי לייצר בידול בין הבנקים השונים, כשעל כל בנק לקחת אחריות, לדבר בפני עצמו וללא גורם מתווך".

עוד הודיע לאומי כי "יקיים את חלקו במלואו בתקציב של 2020" כאשר "לאחר הפרישה מהאיגוד, בנק לאומי מתכוון לעשות שימוש במשאבים כספיים שהשקיע עד כה בפעילות האיגוד, לשם הגברת הפעילות הציבורית הישירה של לאומי בתחום החינוך הפיננסי וקידום התנהלות פיננסית נבונה בקרב הציבור".

איתן מדמון. צמר מצפי, מערכת וואלה! NEWS
מכה עבור איגוד הבנקים. איתן מדמון/מערכת וואלה! NEWS, צמר מצפי

באתר איגוד הבנקים, שבניהול איתן מדמון, מציינים כי "איגוד הבנקים נוסד בשנת 1959 כארגון גג לכל הבנקים המסחריים והבנקים למשכנתאות" ו"הוא הוקם על ידי המגזר הבנקאי במטרה לקיים דיאלוג אפקטיבי בנושאים כלל מערכתיים עם זרועות השלטון ועם הסביבה הציבורית והפרטית. באיגוד חברות כל הקבוצות הבנקאיות הישראליות, בנקים עצמאיים וחלק ניכר מהבנקים הזרים הפעילים בישראל". עזיבת בנק לאומי תהווה מכה עבור איגוד הבנקים, בעיקר בגלל המעמד המרכזי של לאומי במערכת הבנקאית המקומית, אך גם בגלל תשלום של מיליוני שקלים שהבנק מעביר מדי שנה לאיגוד. באיגוד חברים כל הבנקים המסחריים בישראל ועוד כמה בנקים זרים שלהם יש פעילות בישראל.

בנק לאומי הוא הבנק הגדול במערכת הבנקאית המקומית במונחי פיקדונות ציבור. נכון לסוף הרבעון הראשון השנה היו בבנק פיקדונות ציבור בהיקף כולל של כ-419מיליארד שקל. תיק האשראי לציבור של לאומי הוא השני בגובהו במערכת, אחרי בנק הפועלים, והוא עמד על 294 מיליארד שקל בסוף הרבעון הראשון השנה.

באיגוד המקביל של חברות הביטוח לא נמצאת אחת החברות המרכזיות - מגדל, שעזבה לפני כמה שנים על רקע עימות בין החברה לבין מתחרות לגבי האופן הנכון . ביטוח ישיר לא באיגוד חברות ביטוח אבל כן בהתאחדות חברות ביטוח חיים. כמו כן בביטוח יש חברות קטנות ובינוניות נוספות שלא באיגוד ולא בהתאחדות, כגון AIG ישראל ושירביט וגם החברות החדשות ליברה וחברת וישור.

  • עוד באותו נושא:
  • בנק לאומי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully