וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחרות חופשית במכתבים ובחבילות? הדואר בדרך לרפורמה היסטורית

גד פרץ

17.6.2020 / 21:00

ועדה ממליצה לפתוח את תחום הדואר לתחרות ללא הגבלה וביטול הפיקוח על תעריפי חברת הדואר. במקביל קובעת הוועדה תקנים מחמירים לאיכות השירות בדואר ומחייבת אותה לפתוח את מרכזי החלוקה שלה לשימושם של המתחרים

יח"צ

היסטוריה בשירותי הדואר: ועדה ייעודית שהוקמה לצורך בחינת תחום הדואר בישראל בראשות דני רוזן, ממליצה על פתיחת שוק הדואר לתחרות חופשית וביטול הפיקוח על תעריפי הדואר. הוועדה ממליצה שחברת הדואר תקבע את תעריפיה בעצמה ומתחרותיה יקבלו גישה לכל מרכזי החלוקה כדי שיוכלו להפיץ דואר ולהתחרות בה. שר התקשורת יועז הנדל קיבל את המלצות ועדת רוזן ואמר שמדובר ברפורמה שתביא בשורה אמיתית לציבור ותשפר את השירות.

המלצות הוועדה הן להסיר את הפיקוח מעל תעריפי חברת דואר ישראל ובמקביל להגביר משמעותית את הפיקוח על השירות שהיא נותנת. הוועדה קובעת בהמלצותיה כי 90% מהמכתבים או החבילות יגיעו ליעדם בתוך 3 ימי עבודה, 95% יגיעו תוך 4 ימים ו - 100% תוך 5 ימים. החשוב בהמלצה הוא התקנים שקובעת הוועדה שמתייחסים למכתב או לחבילה באותה מידה.

דואר ישראל. שי מכלוף
להסיר את הפיקוח מעל התעריפים, להגביר את הפיקוח על השירות/שי מכלוף

אחד הדברים החשובים שמאמצת הוועדה הוא הטבעת תאריך המשלוח על המכתבים הנשלחים כפי שמקובל במדינות רבות בעולם. הטבעת תאריך המשלוח תאפשר ללקוחות לבחון את טיב השירות המסופק להם.

בנוסף, חברת הדואר תיאלץ לפתוח יותר נקודות מסירה לחבילות במקום משלוחי הדואר לבתים. לנגד עיני הוועדה עמדו החבילות שמחליפות את המכתב המסורתי ולכן הן יוגדרו כשירות דואר בסיסי. הרחבת כמות נקודות מסירה לחבילות תהיה במתכונת הבאה: 90% מבתי האב יהיו במרחק 1,500 מטר ביישובים גדולים ובינוניים. ביישובים קטנים (פחות מ־3,000 תושב) תהיה נקודת מסירה/מחלק אזורי בכל יישוב.

כדי להקל על חברת הדואר יותר לה לצמצם את שירותי האשנב שהולכים ודועכים, והדואר הנע יעבור למתכונת של פעמיים בשבוע. נקודה חשובה נוספת היא הפתיחה של מרכזי החלוקה לתחרות כך שחברת הדואר תקבל תשלום עבור הפצת המכתבים של מתחרותיה במרכזי החלוקה. התעריף פר מכתב ייקבע על ידי משרד התקשורת.

ההמלצה המרכזית היא כאמור תחרות חופשית גם במכתבים וגם בחבילות. הרעיון הוא שהדואר יוכל להיכנס לתחומי פעילות חדשים ויוסרו מעליו מגבלות קשות כמו פיקוח על מחירים שאינו משקף את עלויותיו. בעקבות הרפורמה דואר ישראל תקבע את תעריפיה אך בתחום המכתבים והחבילות הבודדות היא תהיה מחויבת במחיר אחיד בכל הארץ.

כלומר תעריף משלוח חבילה או מכתב בתל אביב יעלה כפי שהוא בפריפריה. הדואר העסקי הכמותי יהיה נתון לתחרות חופשית ללא כל מגבלה.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
seperator

הוועדה קבעה כי דעיכת הדואר המסורתי פוגעת ברווחיות שירותי הדואר הבסיסיים וצמיחת שירות החבילות משפרת אותה. בנוסף יש בחברת הדואר פוטנציאל לא מבוטל לשיפור שירות, העשוי לצמצם את דעיכת הדואר המסורתי בחברת הדואר, ולשיפור יעילות תפעולית שיצמצם את עלויות מתן השירות. הוועדה סבורה כי הרחבת התחרות ללא מתן כלים לחברת הדואר לפתח שירותים חליפיים לשירותי הדואר המסורתי עשוי לסכן את יכולת חברת הדואר להמשיך ולספק שירות לכלל הציבור. לפיכך, מתן גמישות ניהולית ועסקית לחברת הדואר והעמדת כלים שיאפשרו לה להתמודד בתחרות ולפתח שירותים חדשים היא תנאי לקיום השירות לכלל הציבור ולהרחבת התחרות".

בכל הנוגע לטיב השירות של החברה קובעת הוועדה: "הציבור תלוי באספקת שירותי הדואר הבסיסיים ומתלונן על טיב השירות של שירותי הדואר, שאינו עונה לצרכיו. שיפור טיב השירות הוא משימה חשובה של חברת הדואר, והנעשה עד כה, הגם שיש לציינו לחיוב, לא מספק את הציבור. שיפור טיב השירות חיוני גם לצמצום דעיכת השימוש בשירותים הבסיסיים וגם לפיתוח שירותים חדשים. טיב השירות של חברת הדואר חייב בשיפור, ובהקדם, וחברת הדואר נדרשת להתמקד בכך, ולהגיע להישגים טובים יותר מהישגיה עד כה, שאינם מספקים. שיפור טיב שירותי חברת הדואר הוא משימה קשה ומורכבת, אתגר גדול וקשה לחברת הדואר. היא חייבת לעסוק בנושא באופן מקיף ולשפר מהותית את טיב שירותיה, ודרך ארוכה וקשה לפניה".

הוועדה הגישה את המלצותיה כבר בפברואר 2019 אך בעקבות הבחירות בשנה שעברה לא ניתן היה לאמץ את מסקנותיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully