וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה צריך כדי להיחשב "עשיר"? פחות משאתם חושבים

22.6.2020 / 9:25

עושר מיתרגם אצל רובנו לאפסים רבים אחרי הספרה הראשונה, אבל מחקר בצרפת הגדיר מחדש את המושג - ומסתבר שהסכום כדי להיכנס לעשירון העליון לא דמיוני, אם כי לא קל להשגה

צילוטם: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

כמה כסף אתם צריכים כדי להיחשב עשירים? הסכומים שרצים לכם בראש בוודאי נעים בין 7 ל-8 ספרות, אבל דו"ח שהתפרסם בצרפת על ידי L'Observatoire des Inegalites, גוף עצמאי לחקר חוסר השיוויון במדינה, חושף מה דרוש כדי להיכנס לעשירון העליון. זה הרבה, אבל לא מאוד.

על פי הדו"ח, שמתבסס על נתונים מ-2017, כדי להיחשב עשיר יש להרוויח סכום גבוה פי 2.5 (נקי לאחר מס) מהשכר החציוני במשק. בצרפת השכר החציוני עמד על 1,370 יורו בחודש (כ-5,300 שקל), כך שכדי להיחשב עשיר אדם שחי בגפו צריך להרוויח כ-3,500 יורו בחודש (כ-13 אלף שקל לאחר מס). הנוסחה משקללת גם תא משפחתי, ולכן אם אתם זוג עם שני ילדים, תצטרכו להרוויח יחד 7,827 יורו (כ-30 אלף שקל לאחר מס).

בחור עשיר מתנשא. ShutterStock
כן, כן, זה הדימוי שלכם ל"עשיר", אנחנו יודעים, אבל המציאות קצת רחוקה משם/ShutterStock

מובן שלא מדובר בנוסחה מדויקת. אחרי הכול, יש הרבה מאוד משתנים, אבל הבדיקה נעשתה אך ורק על פי קריטריון ההכנסות. בצרפת יש בסך הכול 5 מיליון איש שעומדים בתנאי הסף, ובהיותם שמונה אחוזים בלבד מהאוכלוסיה הם מוגדרים כחלק מהעשירון העליון. רק אחוז אחד מהאוכלוסיה מרוויח 6,650 יורו (כ-25 אלף שקל) נקי בחודש.

ואיך זה מיתרגם לישראל? ב-2019 עמד השכר החציוני במשק על 7,988 שקלים ברוטו, כלומר כ-6,500 שקל נטו. אם מתרגמים את תוצאות המחקר הצרפתי, הרי ששכר נטו של 16 אלף שקל ליחיד (כ-28 אלף שקל ברוטו) ו-37 אלף שקל למשפחה בת ארבע נפשות (כ-80 אלף שקל בחודש ברוטו) יכניסו אתכם לקטגוריה. הנתונים הללו תואמים את נתוני הלמ"ס מ-2017, אז פורסם כי השכר החציוני במשק לעשירון העליון עומד על 28 אלף שקל ברוטו - כ-16 אלף שקל נטו.

כאמור, המדד מחשב הכנסה בלבד ולא מתחשב בהוצאות, ואתם יכולים לטעון כי ישראל היא לא צרפת, אך על פי אתר השוואת יוקר המחיה ואיכות החיים Numbeo רמת החיים בתל אביב ופריז דומה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully