וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: הפטור ממע"מ על קניות ברשת יבוטל במסגרת תקציב 2020

שני מוזס ועמירם ברקת

23.6.2020 / 17:55

לפי דיווח בבלומברג, הצעת תקציב המדינה ל-2020 תכלול ביטול של הפטור ממע"מ הקיים על קניות באונליין מחו"ל בסכום שנמוך מ-75 דולר. היקף הקניות באונליין מחו"ל מוערך בכ-3 מיליארד שקל לשנה

ההיסטוריה של עליאקספרס/Splash, AP, Reuters, Getty Images, Shutterstock

הפעם זה יצא לפועל? ביטול הפטור של ה-75 דולר בישראל מתקרב - כך עולה מדיווח שפורסם היום בבלומברג. על פי הדיווח, ההצעה לביטול הפטור על יבוא מוצרים בשווי של עד 75 דולר כלולה במסגרת תקציב המדינה ל-2020, זאת לפי גורמים מקורבים. ואולם, אין וודאות שלא מדובר באמירות ישנות שילכו כלעומת שבאו ללא שינוי ביחס למצב. גורם בשוק אמר היום כי "יתכן ומדובר בבלון ניסוי, לפי שעה אין אמירות ברורות בנושא".

ההערכה היא כי אין התכנות פוליטית למהלך כזה. באוצר מסרו בתגובה לפניית "גלובס" כי "הנושא לא נמצא על הפרק בעת זו".

על רקע הדיווח נרשמו עליות במניות קמעונאיות האופנה בישראל, בראשן פוקס (5.25%), גולף (6.7%), קסטרו (2%), ועדיקה (19%) שהושפעה, יחד עם הקבוצה האם גולף, גם מפרסום דוחותיה לרבעון הראשון.

פוקס. שוקה כהן,
הרשתות הקמעונאיות ירוויחו?/שוקה כהן

לפני כעשרה חודשים נחשפה ב"גלובס" היוזמה של האוצר לכלול את ביטול הפטור המדובר במסגרת הצעת תקציב המדינה ל-2020, כחלק מחבילת הצעדים לסגירת ה"בור" התקציבי שהיקפו עולה על 20 מיליארד שקל. עוד דווח כי חבילת הצעדים תוצג לשר האוצר שימונה במסגרת הממשלה הבאה. נכון להיום משלוח המכיל מוצרים שערכם הכולל הוא עד 75 דולר פטור לחלוטין ממסי יבוא - מע"מ ומכס.

לביטול הפטור ממע"מ יש משמעות תקציבית רבה שרק תגדל בשנים הקרובות. היקף המוצרים הנרכשים באונליין מוערך בכ-3 מיליארד שקל לשנה, ומדובר בשוק הגדל במהירות: בשנים האחרונות נרשם גידול שנתי של כ-20% בהיקף המוצרים מחו"ל שרוכשים ישראלים באינטרנט.

על רקע זה ניתן להעריך את ההכנסות הצפויות למדינה מביטול הפטור במאות מיליוני שקלים בשנה. עם זאת, קשה להעריך כיצד ישפיע ביטול הפטור על היקף היבוא, וסביר להניח כי קצב הגידול יואט משמעותית לאחר הטלת המס, לפחות בטווח הקצר.

בעבר נשמעה ביקורת צרכנית חריפה על הדרישה של הקמעונאים בישראל להביא לביטול הפטור, בטענה כי הוא מאפשר לצרכנים חלופות זולות למוצרים שנמכרים בישראל במחירים יקרים יותר. מנגד, טוענים הקמעונאים בארץ כי מדובר בפגיעה ביכולת שלהם להתחרות מול קמעונאיות מקוונות בחו"ל שיוצרת, לטענתם, אפליה בלתי הוגנת. הנושא נידון פעמים רבות בעבר ואף הגיע לבג"ץ שהחליט שלא להתערב בסוגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully