וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בהתערבות ביהמ"ש נקבע: "תעודת זוגיות" אינה חלופה לנישואים אזרחיים

24.6.2020 / 13:48

ארגון "משפחה חדשה", המסייע לזוגות למסד את הקשר שלא דרך הרבנות, הנפיק תמורת 1,400 שקל תעודות זוגיות וטען כי הן משמשות "חלופה אזרחית לנישואין בישראל", אך הזוגות שקיבלו את התעודה לא זכו למעמד כשל נשואים. בעקבות פשרה בבית המשפט יובהר כי מדובר ב"כשל תצהיר"

חתונה במרכז הארץ, יוני 2020/מערכת וואלה! עסקים

בסרטון: חתונה במרכז הארץ בשלהי ימי הקורונה.

בני זוג רוצים לא אחת למסד את הקשר ביניהם, אך רבים בוחרים לעשות זאת (או שאינם יכולים להתחתן רשמית) ללא הטקס הכרוך בכך, קרי חתונה כדת משה וישראל. אחד המוסדות שמסייעים לזוגות כאלה הוא "משפחה חדשה", ארגון בניהולה של אירית רוזנבלום, שמאפשר קבלת תעודת זוגיות.

מזה שנים ארוכות, משפחה חדשה מנפיקה את התעודות הללו, שמוצגות כ"חלופה אזרחית לנישואין בישראל". העלות של תעודה כזאת היא 1,400 שקל, כשזוגות רבים בטוחים שהלכה למעשה הם נישאו. בפועל, מדובר בתצהיר כמו כל תצהיר אחר, כזה שאפשר להוציא בעלות של כ-50 שקל בכל בית משפט. ומה לגבי המעמד? הזוגות מגיעים למקומות שצריך להראות בהם תעודת נישואין, כמו הוצאת ויזה לארצות הברית, ומגלים להפתעתם שהם כלל לא מוכרים כנשואים.

מנדלבליט נגד אוחנה: מ"מ פרקליט המדינה
אינו יכול להיות תלוי ברצונו הטוב של שר המשפטים. יותם רונן
"מעיון ראשוני באתר המשיבה נמצאו מספר אמירות שעלולות להטעות את הציבור לגבי מעמדה המשפטי של תעודת הזוגיות". מנדלבליט/יותם רונן

משרד עורכי הדין "קלעי, רוזן ושות'" פנה לפני שנה באמצעות עו"ד חגי קלעי ועו"ד אוהד רוזן לארגון בפנייה מקדימה לפני הגשת תובענה ייצוגית. עו"ד קלעי ורוזן טענו כי מדובר בהטעיית הציבור וכי תעודת הזוגיות מוצגתכ"חלופה לנישואין אזרחיים", למרות שבפועל מדובר בתצהיר שאינו שונה מכל תצהיר אחר שנחתם בפני עורך דין. ב"משפחה חדשה" טענו שיש לתעודת הזוגיות מעמד מיוחד.

לאחר מו"מ ארוך, והתערבות של היועץ המשפטי לממשלה וגם של בית המשפט, ניתן אתמול (שלישי) פסק דין בבית המשפט המחוזי בירושלים על ידי השופטת גילה כנפי-שטייניץ, שמאפשר הסדר פשרה, במסגרתו "משפחה חדשה" מתחייבת להבהיר שמעמד תעודת הזוגיות הוא "כשל תצהיר המסייע לבני זוג לקבל זכויות של ידועים בציבור". בארגון התחייבו להפסיק עם המצגים המטעים, וכן לתת לכל מי שרכש תעודת זוגיות יפוי כוח מתמשך, שעלותו לרוב היא 5,000 ש"ח, ללא תשלום.

"הסדר הפשרה המוצע נותן מענה לסוגיה המרכזית שבדיון היא תיקון מצגיה המטעים של המשיבה בכל הקשור ל'תעודת הזוגיות' המונפקת על ידה", כתבה השופטת כנפי-שטייניץ. עוד לפני כן ציין היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי "מעיון ראשוני באתר המשיבה נמצאו מספר אמירות שעלולות להטעות את הציבור לגבי מעמדה המשפטי של תעודת הזוגיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully