וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסקנדל הכלכלי הגדול בתולדות גרמניה: וויירקארד הכריזה על פשיטת רגל

אסף אוני

25.6.2020 / 12:07

בכך מגיעה לשיאה פרשת המרמה במאזני החברה, שבה חשודים בכירים בה לשעבר, כולל המנכ"ל שהתפטר ביום שישי האחרון: "הרקע לבקשה הם חובות-יתר וחוסר סיכוי לפרוע אותם"

חברת וויירקארד הגרמנית הודיעה היום בצהריים על פשיטת רגל, במה שמסתמן כאחת השערוריות הפיננסיות הגדולות בהיסטוריה של גרמניה המודרנית. החברה הגישה בצהריים את הבקשה לבית משפט במינכן, והמסחר במניה שלה הושעה באופן אוטומטי לשעה. בכך הגיעה לשיאה פרשת המרמה במאזני החברה, שבה חשודים בכירים בה לשעבר, כולל המנכ"ל מרקוס בראון שהתפטר ביום שישי האחרון. וויירקארד היא חברת ה-DAX (מדד 30 המניות המובילות בגרמניה) הראשונה שמודיעה על פשיטת רגל אי פעם.

בימים האחרונים דווח כי הבנקים שהעניקו הלוואות לחברה ממשיכים לממן אותה, אך היום כאמור, דיווחה החברה כי היא מגישה בקשה רשמית לפשיטת רגל והודיעה על חדלון פירעון. "הרקע לבקשה הם חובות-יתר וחוסר סיכוי לפרוע אותם", נכתב.

מנכ"ל וויירקארד מרכוס בראון. טוויטר, אתר רשמי
זה רק הולך ונהיה יותר גרוע. מרקוס בראון/אתר רשמי, טוויטר

מוקדם יותר היום דווח כי הרשויות הגרמניות והפיליפיניות מחפשות אחרי יאן מרסלק, סמנכ"ל החברה ומי שהיה אחראי על התפעול וכן על הפעילות באסיה. ככל הנראה מרסלק (40) נמצא בפיליפינים ומחכה להסגיר את עצמו לרשויות הגרמניות. כלי התקשורת אמרו כי הוא "נמצא בקשר" כלשהו עם התביעה במינכן המובילה את החקירה נגד החברה והעריכו כי חיכה לראות אם מנכ"ל החברה, מרקוס בראון, ישוחרר בערבות. לפי דיווח ב"הנדסלבלאט", כבר הוצא נגדו צו מעצר.

בראון, שנעצר עצמו ביום שני שעבר בחשד להונאה ולזיוף מאזני החברה, אכן שוחרר בערבות של חמישה מיליון אירו ביום שלישי בצהריים. המיליארדר-לשעבר האוסטרי, שהוביל את חברת התשלומים הגרמנית מ-2002 ועד השבוע שעבר, מכר בשני ימי המסחר בהם צללה המניה את רוב המניות שברשותו, וירד מלהיות בעל האחזקות הגדול ביותר בה (עם קרוב ל-8%) אל מתחת לרף ה-3% המחייב דיווח. הרווח שרשם הוא ככל הנראה מאות מיליוני אירו.

המסחר במניות של החברה התנהל בימים האחרונים בתנודתיות רבה, בעיקר על רקע הדיווחים המשפטיים וגם הדיווחים על מוכנות הבנקים שהעניקו אשראי בשווי קרוב לשני מיליארד אירו להמשיך ולממן את החברה. ביום שלישי עלתה המנייה ב-20%, ואתמול ירדה בכ-30%. היום היא רשמה ירידות חזקות על רקע ההודעה.

מי שמנהל אותה כעת ויוביל את הליך פשיטת הרגל הוא הדמות שנועדה "לעשות סדר" בחברה מבעוד מועד, ושהיה אמור להתמנות לסמנכ"ל רק בחודש הבא - ג'יימס פרייס. המנהל האמריקאי היה בעבר ראש הרשות לפיקוח על המסחר, והיה אמור להוביל בארגון את תחום הציות לחוק.

בפיליפינים, אחד ממוקדי הפרשה, דיווח אחד משני הבנקים שבהם היו אמורים להיות חשבונות בסך 1.9 מיליארד אירו של החברה כי הוא פיטר מיידית עובד שחשוד בזיוף מסמכים. לפי תמונת החשדות עד כה, המסמכים המזויפים שימשו כדי להציג כאילו לחברה יש את סכום זה בחשבון ערבות, והם הונפקו כדי לאפשר לחברה לסחור באסיה. סינגפור במיוחד נחשבת למדינה שבה לוויירקארד יש עסקים נרחבים, ולמדינה שאימצה את חזון ה"חברה ללא כסף" שקידם באדיקות המנכ"ל בראון.

בגרמניה מתמקדת הביקורת כעת ברגולטור הפיננסי (BaFin), לאחר שהתגלה כי אותו מקור עלום-שם בתוך החברה שהיה הבסיס לתחקיר של ה"פייננשייל טיימס" הבריטי על אי-סדרים כספיים בה, העביר מסמכים פנימיים גם ל-BaFin. במקום להתייחס למסמכים ברצינות, הודיע הרגולטור הגרמני אחרי הפרסום בעיתון הבריטי כי הוא פותח בחקירה נגדו, נגד הכתב שפירסם את הדברים, ונגד בתי השקעות, שלפי החשדות שלו היו מתואמים כדי להרוויח מהירידה בשווי המניה אחרי הפרסום. רק בחודשים האחרונים החלה BaFin בבדיקת חשדות נגד החברה עצמה. בשבוע הבא אמור ראש הסוכנות להעיד בפני ועדת בדיקה של הפרלמנט הגרמני בנושא.

  • עוד באותו נושא:
  • פשיטת רגל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully