וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך הטביעו ספינות הנופש של משפחת אריסון ומשפחת עופר מיליארדים בים

שירי חביב ולדהורן

28.6.2020 / 6:58

לפני מגפת הקורונה, מספר הנופשים בקרוזים שבר שיאים והתחזית היתה להמשך צמיחה - אבל הנגיף שינה את התוכניות. בין הנפגעים: מיקי אריסון, יו"ר חברת קרניבל ובעל מניות בולט בה, ואייל עופר, דירקטור ובעל מניות בחברת רויאל קריביאן

עריכת וידאו: ניר חן

מגפת הקורונה שיתקה את תעשיית הקרוזים, ומניות חברות הספנות הפועלות בתחום נחתכו בעשרות אחוזים מתחילת השנה. מדובר בחברות המספקות שירותי הפלגות נופש (קרוזים) באמצעות ציי הספינות שלהן.

אם עד לפני המגפה, מספר הנופשים בקרוזים שבר שיאים מדי שנה והתחזית היתה להמשך צמיחה בתחום, הרי שהנגיף שינה את התוכניות. כאשר נתונים על המשך התפשטות המגפה מצביעים על כך שבקרוב יגיע מספר הנדבקים העולמי ל-10 מיליון בני אדם, הסיכוי שהתעשייה תחזור לעצמה בקרוב נראה קטן.

בין הנפגעים מקריסת המניות נמצאים גם מיקי אריסון (אחיה של שרי אריסון) , יו"ר חברת Carnival ובעל מניות בולט בה, ואייל עופר (אחיו של עידן עופר), דירקטור ובעל מניות בחברת Royal Caribbean: אריסון הפסיד "על הנייר" 4.3 מיליארד דולר על ההחזקה שלו במניות קרניבל מתחילת השנה, ואילו עופר הפסיד בתקופה זו "על הנייר" קרוב ל-950 מיליון דולר על ההחזקה ברויאל קריביאן.

מניות שתי החברות נסחרות בבורסת ניו יורק. אף ששתי המניות התאוששו משמעותית והכפילו את עצמן מאז השפל שאליו צנחו בתחילת המשבר (מרץ-אפריל), הן עדיין רחוקות מהמחירים שבהן נסחרו לפני פרוץ המגפה. אתמול שתי המניות נפלו: קרניבל איבדה 11% ובכך השלימה צניחה של 68% מתחילת השנה, ואילו רויאל קריביאן נפלה ב-11% ומתחילת השנה איבדה 63%. שווי השוק של קרניבל עומד כיום על 12.5 מיליארד דולר, ואילו שווייה של רויאל קריביאן הוא 10.1 מיליארד דולר.

אייל עופר. ראובן קסטרו
מהנפגעים הראשיים. אייל עופר/ראובן קסטרו

קרניבל גייסה מיליארדים בשיא המשבר

יו"ר קרניבל, מיקי אריסון, כיהן בעבר גם בתפקידי מנכ"ל החברה וחברות בקבוצה. ב-2019 הסתכמה עלות שכרו ב-1.1 מיליון דולר. אריסון (69) החזיק במועד הדיווח האחרון בינואר בכ-23.9% ממניות החברה. בהנחה שלא מכר מאז מניות קרניבל, שווי המניות הנוכחי שלו עומד על 2 מיליארד דולר, לעומת שווי החזקה של 6.3 מיליארד דולר בסוף 2019.

בשיא המשבר, כשהסיכון לעתיד החברה היה גדול, קרניבל ביצעה הנפקת מניות והנפקת איגרות חוב וגייסה מיליארדי דולרים, מתוכם 575 מיליון דולר גויסו בהנפקת המניות. המניות הונפקו במחיר של 8 דולרים למניה, לעומת מחיר נוכחי של 16 דולר.

בינתיים, השבוע הפחיתו שתי סוכנויות הדירוג הבינלאומיות S&P ו-Moody's את דירוג החוב של קרניבל. ב-S&P הדירוג הופחת מרמה של BB מינוס ל-BBB מינוס - כלומר, הפחתה מאג"ח בדירוג השקעה לאג"ח "זבל". "אנחנו מאמינים שתעשיית הקרוזים עלולה לעמוד בפני תקופה של ביקושים חלשים", כתבו כלכלני S&P.

להערכתם, הקושי של קרניבל בתחום האשראי יימשך לפחות עד 2021, בזמן שהיא מחזירה בהדרגה את פעילות ההפלגות ועל רקע החוב הנוסף שגייסה להגברת הנזילות בזמן שהפעילות שלה מושבתת. "נותרה עדיין רמה גבוהה של אי ודאות בנוגע לשאלות מתי ואיך החברה תוכל להחזיר את שירותיה", ציינו ב-S&P.

"אנחנו צופים שה-EBITDA של החברה ב-2020 יהיה נמוך משמעותית ומעריכים שההתאוששות של קרניבל תהיה איטית מהצפוי ב-2021 בשל החזרה ההדרגתית לפעילות". להערכת S&P, היקף החוב של קרניבל בסוף 2021 יהיה 25 מיליארד דולר, וב-2022 היא תוכל לייצר EBITDA שיספיק להפחית את המינוף, בהנחה שהביקושים יתאוששו. בכל הקשור לשנה הקרובה, הם מציינים שלחברה יש נזילות מספקת.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ספינת טריומף של קרניבל. U.S. Coast Guard- Lt. Cmdr. Paul, AP
הפחתת דירוג. ספינה של קרניבל/AP, U.S. Coast Guard- Lt. Cmdr. Paul

בחברת רויאל קריביאן, ההחזקה של משפחת עופר היא באמצעות Osiris Holdings, חברת ליברית שכתובתה רשומה במונקו. נכון לדיווח האחרון באפריל, Osiris מחזיקה בכ-5.4% מהון המניות של רויאל קריביאן - כך ששווי ההחזקה הנוכחי שלה עומד על 544 מיליון דולר, לעומת שווי החזקה של קרוב ל-1.5 מיליארד דולר בסוף 2019.

עופר (69) מכהן בחברה כדירקטור משנת 1995, וב-2019 הוא קיבל מהחברה תגמולים בעלות של כ-271 אלף דולר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully