וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילמה החדשה: האם להיענות להצעת המעסיק להפוך משכיר לפרילאנס?

הילה אראל שמש

28.6.2020 / 12:55

על פניו הצעה כזאת טומנת בחובה קץ', והוא אכן קיים, אבל גם יש לכך לא מעט יתרונות. על מה אתם צריכים להסתכל? עו"ד הילה אראל שמש מסבירה

צילום: רוני כנפו, עריכה: ירדנה עבודי-פוקס

אמנון עובד בעסק קטן לתכשיטים. עקב משבר הקורונה הוצאו אמנון והקולגות שלו לחל"ת. חלקם חזרו לעבוד, חלקם פוטרו. המעסיק של אמנון, שהאחריות הגדולה שנשא על כתפיו בפרנסתן של כעשר משפחות הורגשה היטב בתקופת הקורונה, הציע לחלקם לעבור מהעסקה ישירה למיקור חוץ. מה שמכונה: פרילאנס.

מצדם של העובדים, המשבר גרם לרבים כמו אמנון לחוות על בשרם את התלות המוחלטת במקור פרנסה אחד, מה שהביא את חלקם לחשוב שאולי באמת מוטב להם לבזר את הסיכון, לעבוד עבור כמה עסקים ולהגדיל את מספר מקורות הפרנסה שלהם.

הדוגמא לעיל היא מעולם הלואו טק, אמנם, אבל המחשבה חיה ובועטת גם בעולם ההייטק וכבר עברה לפעולה של ממש. יותר ויותר מעסיקים מציעים לעובדיהם לעבור ממעמד של שכירים לעבודה במיקור חוץ. נראה שמשבר הקורונה האיץ (גם) את התהליך הזה וסביר שנראה יותר ויותר פרילנאסרים בשוק העבודה.

למעבר מסטטוס עובד שכיר לפרילאנס יש כמובן השלכות כלכליות תעסוקתיות רבות, ולכן, לפני שאתם מסכימים למעבר או מחליטים עליו מיוזמתכם, חשוב להבין וללמוד על מעמדו של ה"פרילאנס", על הזכויות והחובות שחלות תחת המעמד הזה ומה דרוש כדי שתיחשבו בכלל לכאלה.

אבא מנסה לעבוד מהבית עם פעוט. ShutterStock
כפרילאנס אפשר לעבוד גם בעבודות אחרות/ShutterStock

לא תהיו זכאים לזכויות מסויימות

הפרילאנסר בהגדרתו הוא "סוֹפֵר בִּלתִי תָלוּי". בעוד העובד השכיר מוגן לפי חוקת עבודת המגן וזכאי לזכויות מדיני העבודה כגון הפרשות פנסיוניות, דמי הבראה, ימי חופשה, ימי מחלה, דמי הודעה מוקדמת או פיצויי פיטורים, נותן שירותים שאיננו "עובד", אינו זכאי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

עלויות התפעול יעברו אליכם

כמו כל עסק, תהיינה לכם עלויות של שיווק וגיוס לקוחות, שכירת משרד, העסקת עובדים ותצטרכו לספק לעצמכם רשת ביטחון תעסוקתית. כמובן שכל מקרה לגופו לפי תחום עיסוקו וצרכי העסק שתקימו כעצמאים.

כן תוכלו לעבוד בעבודות נוספות

להבדיל מעובד שכיר, רשאי הפרילנאס, בהיותו עצמאי למעשה, לתת שירותים לכמה עסקים במקביל (בכפוף למגבלת אי תחרות שיכולה להיקבע בהסכם ההתקשרות), הוא אינו מחויב לכל אחד מהם כפי שעובד שכיר מחויב ולא נדרש להיות זמין להם באותה מידה ששכיר מחויב. כמובן שהכול בהתאם להסכמות הצדדים שחייבות להיקבע בהסכם כתוב ומפורט.

התשלום יהיה גבוה יותר

מבחינת תגמול, התשלום לפרילאנס, כעת כנגד חשבונית ולא בתלוש, יהיה בדרך כלל גבוה יותר (בהשוואה שעתית) משכר עובד, בין אם מפני שמדובר באנשי מקצוע מנוסים ומקצועיים יותר משכירים, ובין אם בשל הזכויות הסוציאליות שהם כאמור אינם זכאים להן ולכן נהוג לגלם אותן בחשבונית. כאיש מקצוע מנוסה ומקצועי עשוי הפרילאנס לבוא במקומם של שני שכירים או יותר, האפקטיביות של העבודה שלו עשויה להביא לערך כלכלי רב לעסק, הוא אינו תופס מקום או משרד והעסק ששוכר את שירותיו משוחרר מכל חבות כלפיו לפי חוקת העבודה, מה שמקטין משמעותית חשיפה לתביעות ודרישות בהמשך, ומכאן היתרון גם לצד השני.

עו"ד הילה אראל שמש. יחצ,
עו"ד הילה אראל שמש/יחצ

האם יתקיימו יחסי עובד מעביד?

אם קיבלתם את הצעת המעסיק לעבור להיות פרילאנסרים או שהחלטתם על כך מיוזמתכם, חשוב להבין שמעמד ה"פרילאנס" לא נקבע רק לפי הדרך בה תופסים אותו הצדדים או רק לפי מה שנקבע בהסכם ביניהם, אלא גם בהתאם ל'מבחני יחסי עובד מעביד' כפי שנקבעו בפסיקת בית הדין הארצי לאורך השנים.

המבחן העיקרי הוא מבחן ההשתלבות. בפן החיובי תבחן מידת ההשתלבות במערך הארגוני, למשל האם הפעולות שמבצע הפרילאנס מהוות חלק אינטגרלי מהפעילות של העסק או פעילות משלימה. בפן השלילי תיבחן השאלה האם יש לפרילאנס עסק עצמאי או חברה בע"מ, האם הוא נותן שירותים לעוד חברות ועסקים, האם הוא נושא בעלויות של העסק שלו, מפריש לעצמו הפרשות פנסיוניות ומתנהל עצמאית מול רשויות המס וביטוח לאומי.

מבחנים נוספים הם מבחן הקשר האישי שבודק האם ההתחייבות והחובה לבצע את העבודה היא אישית של הפרילאנס או שמא הוא רשאי לשלוח מישהו במקומו, או למשל, על מי מוטלת החובה לדאוג למחליף כשהפרילנאס לא זמין.

מבחן הפיקוח גם הוא, כמובן, משמעותי. להבדיל מעובד שכיר שנתון לפיקוחו ומרותו של המעסיק במסגרת נוקשה יותר, לפרילאנס גמישות רבה יותר. כמו כן תיבחן מסגרת שעות העבודה, האם קבועה? או פר פרוייקטים? האם נקבע סף מינימאלי של שעות בחודש? וכן הזמינות - האם הפרילאנס רשאי לסרב למתן השירותים מחמת עומס? מה שלא מתקבל על הדעת אצל עובד שכיר. מקום העבודה הפיזי גם הוא ייבחן, היכן מתבצעת העבודה? האם במקום של המעסיק או במשרדו של הפרילאנס, וכן מי מספק את כלי העבודה אם יש.

תשומת לבכם לכך שבמקרה של מעבר משכיר לפרילאנס - באותו מקום עבודה - ועל מנת למנוע מצב בו המעסיק מעביר אתכם למתכונת פרילאנס רק כדי להתחמק מתשלום זכויות סוציאליות לפי דיני העבודה, חייב(!) שיהיה שינוי של ממש במתכונת ההתקשרות הנוכחית אל מול תנאי העסקה שהיו קודם למעבר ולפי המבחנים שצויינו לעיל. ללא הבדלים הללו יכול שעדיין תיחשבו ל"עובדים".

הסכם ההתקשרות

בהסכם ההתקשרות חשוב ביותר להתייחס לכל אחד ואחד מהפרמטרים האלה, לרבות משך ההתקשרות ורציפותה, מתכונת התגמול לפרילאנס לפי גובה וזמן, זמינות, פיקוח, מחוייבות, החזר הוצאות והעדר הגבלת תחרות אם מוסכם.

היתרונות אם כן במעמד הפרילאנס הם רבים: גמישות בשעות, אפשרויות להגדלת כמות מקורות הפרנסה וגמול שעתי גבוה יותר.החסרונות הם שאינכם "עובדים", אלא עצמאים לכל דבר. לא תהיו זכאים לדמי אבטלה במצב שבו תופסק ההתקשרות וכך גם באשר ליתר זכויות חוקת העבודה. כמו כל עסק תהיינה לכם עלויות של שיווק וגיוס לקוחות, שכירת משרד, העסקת עובדים ותצטרכו לספק לעצמכם רשת ביטחון תעסוקתית. כמובן שכל מקרה לגופו לפי תחום עיסוקו וצרכי העסק שתקימו כעצמאים.

הכותבת היא עו"ד ונוטריונית, מומחית לדיני העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully