וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת אמון הציבור: הדרך הרבה יותר פשוטה משחושבים

אור לנצ'נר

30.6.2020 / 10:14

ממשלת ישראל איבדה כבר מזמן את אמון הציבור, משום שהיא חוששת או פשוט לא רוצה לפעול בשקיפות, אלא שבעידן הטכנולוגי החשוף כל כך, שקיפות היא הדרך היחידה

לפני כחודשיים גילינו כי למרות המשבר הכלכלי הכי חמור שידע דורנו, ולאחר מערכת בחירות הכי ארוכה ויקרה בכל שנות קיום המדינה, הממשלה שתקום היא גם הרחבה ביותר בתולדותיה. 35 שרים מתוכם שרים עם משרדים חדשים לגמרי. הביקורת מיהרה להגיע ותקפה בכל החזיתות על "בזבוז כספי ציבור". עתה כשמדובר בעובדה מוגמרת, הכדור נמצא במגרש של הממשלה להוכיח שלא מדובר רק בבזבוז כספים ו"מכירת תיקים" אלא ברצון לשנות ולהשפיע במקומות שלא היה לאף-אחד אחריות בעבר.

אין ספור חיקויים בתוכניות הסאטירה הדגישו את הערפל מאחורי המשרדים החדשים, מה התפקיד של שר המים בממשלה שיש בה שר תשתיות ושר לענייני איכות הסביבה? מה עושה משרד לענייני סייבר במדינה בה פועל מטה לאומי בנושא? השרים התחלפו, העבודה התחילה, אבל מה היא העבודה, הכיוון, האסטרטגיה - עדיין לא ברור.

גופים רבים הבינו כי המפתח לאמון, הבנת תהליכים ותמיכה על-ידי הציבור הוא שקיפות. שקיפות המתבטאת בכל תהליך - קבלת החלטה או פעילות יזומה. משרד הבריאות אפילו הקים אתר למעקב ישיר אחר וירוס הקורונה בארץ בכדי להעלות את רמת השקיפות לציבור. העולם משתנה, מדיניות הממשלה משתנה ואיתה הנושאים שעל הפרק אך דבר אחד נשאר קבוע וכנראה לנצח: הציבור רוצה לדעת ראשון מה קורה, באופן ישיר ולהרגיש מעורב בכל החלטה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ובני גנץ בישיבת הממשלה 28 ביוני 2020. רויטרס
לו היו פועלים ביתר שקיפות, אולי היינו מצליחים להאמין שבאמת יש תקווה לעתיד טוב יותר/רויטרס

שקיפות כערך יוצרת אמון ומגבירה תמיכה. כאשר ארגון או משרד ממשלתי, במיוחד אחד שהוא חדש לחלוטין, פועל בשקיפות תמידית, הציבור אוטומטית מרגיש מעורב יותר ומחובר למתרחש משום שהוא מבין מה קורה באמת. כשהציבור מחזיק את אותו המידע כמו הארגון, אין פייק ניוז. באמצעות תקשורת ישירה ושקיפות מלאה חברות ציבוריות וחברות הייטק מגיעות במשך השנים לרמות אמון גבוהות עם עובדיהם ובמקרים וכן עם לקוחותיהם. הכלל פשוט: אם אפשר לחשוף מבלי לפגוע באף אחד - תחשפו, תשתפו ואפילו תבקשו לחוות דעה. בכך אתם אלו המובילים את השיח והמעודדים את הציבור להגיב. שקיפות יוצרת מערכות יחסים בריאות יותר כי מערכת של הבנה הדדית מתחילה בשקיפות.

כמנכ"ל חברה לאיסוף נתונים אונליין, שקיפות עוזרת גם ליעילות הפנים ארגונית. בארגון גדול או קטן ככל שיהיה, שקיפות תמיד תוביל לאפקטיביות רבה יותר. ככל שהעובדים מרגישים מעורבים כך הם משפיעים לטובה על כל תוצאה עסקית או ציבורית ואף יוזמים פעילויות שממנפות את החברה. העובדים שמרגישים שאינם מקבלים את כל המידע טוענים כי אינם יכולים או אין להם את הכלים להשגת תוצאות מצויינות בעבודתם - כך גם במשרדים ממשלתיים. חברות ההייטק הגדולות הבינו כי מוצר טוב אינו מספיק, חברה צריכה להיות עם קוד אתי מובהק, ונהיר לכל - להתנהל בשקיפות מלאה כאשר העובדים מאמינים בערכי החברה. אני מאמין כי ללא שקיפות כערך עליון, לעולם לא נוכל ליצור אמון עם לקוחותינו ברחבי העולם וכמובן שלא עם עובדי החברה.

אור לנצ'נר. תמרה ברלסקי,
אור לנצ'נר/תמרה ברלסקי

שקיפות היא הדרך של המערכת להגיד - אין לנו מה להסתיר וחשוב מכך , אנחנו רוצים שתדעו מה קורה, מה אנחנו עושים. הפרוטוקולים שמתפרסמים משמשים עלי תאנה כשבפועל הם אינם מספקים לציבור מידע חיוני לעיכול. נדרשת הבנה וחשיפה של המטרות של כל מערכת בזמן אמת וחשוב מכך הפרקטיקות שלה, על אילו נתונים היא נשענת, מה שאיפותיה ומה המהלכים אותם היא עומדת לקדם. הביקורות מעלות צורך ברור, הציבור רוצה לדעת ולהבין על מה הוא משלם מיסים, מה הרקע לכל החלטה ומה המטרה הסופית. וזאת ניתן להשיג רק בעזרת כלי אחד פשוט שבעולם הטכנולוגי כבר רבים מתרגלים בשגרה - השקיפות.

אור לנצ'נר הוא מנכ"ל לומינטי נטוורקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully