וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר התעסוקה: לא לוותר על עיצוב החוסן התעסוקתי

ענץ בידץ

30.6.2020 / 10:37

בתנאים של חוסר ודאות, עמימות ושינויים מואצים צריך חוסן אישי, אבל גם חוסן תעסוקתי - שלל כישורים שיכולים להקנות לאדם את היכולת להסתגל ולצלוח משברים

משבר הבריאות העולמי בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, שגרם למשבר כלכלי ותעסוקתי חמור, הוביל ארגונים ואנשים להתמודדות בתנאים של חוסר ודאות, עמימות ושינויים מואצים. היכולת להתמודד במצבים מורכבים כאלו מושתתת על החוסן האישי והארגוני והוא הפך להיות קריטי עבור רבים.

חוסן אישי מתייחס לתיאור היכולת הנפשית של האדם להתמודד עם מצבי דחק ומשבר ולתהליך הדינמי בו הוא מסתגל לנסיבות החיים שנגרמו כתוצאה מהם. זהו מדד אישיותי לניבוי היכולת להתמודד עם מצוקה עתידית, מצבים מורכבים, חוויות קשות, איומים או לחצים משמעותיים ולהתאושש מהם באופן מהיר ואפקטיבי. ככל שרמת החוסן של האדם גבוהה יותר גדל הסיכוי שייצא מהמשבר ויתאושש ממנו.

מחאת העובדים הסוציאליים בירושלים, 25 ביוני 2020. רוני כנפו
בימים כאלה חייבים מגוון של כלים להתמודדות/רוני כנפו

החוסן הנפשי אינו תכונה מולדת בלבד, אלא יכולת שמתפתחת במהלך החיים, עקב התמודדויות עם אתגרים וקשיים. חוסן תעסוקתי מתייחס למרכיבים ולכישורים שהאדם זקוק להם כדי להשתלב ולהתקדם בעולם העבודה המשתנה וכדי לשרוד משברים תעסוקתיים - להתאושש מהם באופן עצמאי. הוא מבוסס על רמת המסוגלות התעסוקתית של האדם - קשת היכולות והכישורים המסייעים לו להתקבל ולהתמיד במקום עבודה כלשהו.

אנו בארגון "בעצמי", המפעיל תכניות שונות לשילוב אוכלוסיות מעוטות הזדמנויות בשוק העבודה, פועלים מתוך אמונה שהשפעה על החוסן התעסוקתי של פרטים בחברה ושיפור שלו ישפיע על החוסן החברתי במדינה. מתוך כך, אנו קוראים לקדם דווקא כעת מענים תעסוקתיים הכוללים בתוכם אפשרות לתהליך של רכישה וחיזוק מיומנויות החוסן התעסוקתי. אנו מציעים מודל עבודה, המתמקד בפיתוח וחיזוק החוסן התעסוקתי של הפרט. המודל פותח בהשראת 'מודל גשר מאח"ד' מאת מולי להד ו'המודל לחיזוק החוסן האישי והצוותי בזמנים של שיבוש ומשבר' של המכון למנהיגות איכותית.

מדדי החוסן התעסוקתי מייצגים את הרכיבים הנפשיים והפיזיים שיסייעו לאדם בהשתלבות בעולם העבודה ובהתמודדות עם מצבים מאתגרים ומשבריים. ככל שהמדדים גבוהים יותר אצל הפרט וקיימים בעוצמה גבוהה יותר, הדבר מעיד על חוסן גבוה יותר ומנבא השתלבות מוצלחת בעולם העבודה, שימור מקום עבודה ופוטנציאל להתפתחות מקצועית וצליחת המשבר התעסוקתי הבא.

ענת בידץ. ארגון "בעצמי",
ענת בידץ/ארגון "בעצמי"

שבעת מדדי החוסן התעסוקתי

חוללות עצמית - אמונת הפרט ביכולתו לגיוס משאבים פיזיים ורגשיים.

מודעות עצמית - הבנת האדם את פנימיותו.

תקווה וערך- תחושת המשמעות המאפשרת התמודדות עם קשיים.

השתייכות חברתית - מערכות יחסים טובות עם הסביבה ומעגלי תמיכה חברתיים.

יכולת הסתגלות למצבים חדשים ויכולת למידה - יכולת לשאת מצבי עמימות ואי וודאות וצמיחה מתוכם.

שליטה במיומנויות מציאת עבודה - היכרות וניסיון עם תהליך חיפוש העבודה.

דפוסי התנהלות כלכלית מאוזנת ושקולה המאפשרת עמידה בחוסר תעסוקה זמני.

לכל אדם מבנה נפשי ואישיותי שונה וסגנון התמודדות אחר. במצבי משבר או בהתמודדות עם דרישות עולם העבודה האדם מפעיל, באופן טבעי, את המנגנונים החזקים והמוכרים אצלו. עם זאת, המודל מבוסס על התפיסה לפיה לכל אדם הפוטנציאל והיכולת לפתח את כל רכיבי החוסן באמצעות עבודה ותרגול. עוד טרם משבר הקורונה שמנו דגש בארגון "בעצמי" על הנחלת מדדי החוסן התעסוקתי למשתתפי ומשתתפות התוכניות השונות כדי לחזק את מעמדם וחוסנם התעסוקתי. המשבר הקשה בו מצויה מדינת ישראל מחייב השקעה בהכשרות והסבות מקצועיות לצד פיתוח המיומנויות ה"רכות" של דורשי העבודה במשק. זהו צו השעה.

הכותבת היא מנהלת מחלקת פיתוח וניהול ידע בארגון "בעצמי".

  • עוד באותו נושא:
  • תעסוקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully