וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בזמן משבר: כך תשמרו על קרן ההשתלמות בימי הקורונה

תומר שלו

30.6.2020 / 15:13

רבים לא יודעים, אך קרנות ההשתלמות מאפשרות גמישות מלאה בבחירת רמת הסיכון בהתאמה אישית לצרכי החוסך. תומר שלו ממיטב דש מסביר כיצד תשמרו על אחד מאפיקי החיסכון החשובים והמניבים שלכם

צילום: ערוץ כנסת

קרנות ההשתלמות הן אחד מאפיקי החיסכון הפופולריים בישראל. בצדק, יש לומר. לאורך העשור האחרון, המסלול הנפוץ בישראל, המכונה "המסלול הכללי", הניב לחוסכים תשואה שנתית ממוצעת של 5.1% ברוטו (לפני ניכוי דמי ניהול). את התשואה הזו רשמו הקרנות בין יוני 2010 למאי 2020, על אף שבתקופה זו חווינו מספר משברים פיננסיים. בשנים 2011, 2018 ו-2020, השווקים השילו אחוזים ניכרים מערכם, ויחד עם זאת, ההתמדה השתלמה.

הבורסה לנירות ערך, תל אביב 12 במרץ 2020. ראובן קסטרו
גם כשהאדום חוגג על המסכים, קרן ההשתלמות עדיין יכולה לספק לכם את הסחורה/ראובן קסטרו

פטור ממס על הרווחים

רווח בשיעור של 64.71% נצבר (בממוצע) בקרנות אלה, שמעניקות לחוסכים בהן סוכריה מיוחדת: פטור ממס על הרווחים. דמיינו לעצמכם קרן שב-1 ביוני 2010 הייתה שווה 100,000 שקל, מול תיק השקעות בסכום זהה. 10 שנים לאחר מכן, אתם זקוקים לכסף. אפילו בהנחה שקרן ההשתלמות ותיק ההשקעות שלכם השיגו נטו מכל העלויות את אותה התשואה בדיוק, כשתמשכו את קרן ההשתלמות תקבלו 164,710 שקל נטו, אך משיכת סכום מקביל מתיק ההשקעות תניב רק 148,532 שקל נטו. זאת מפני שהרווחים הריאליים שהשיג תיק ההשקעות כן חייבים ב-25% מס.

את כל הרווחים הללו, הניבו קרנות ההשתלמות באמצעות השקעות בבורסה. אך בזמנים בהם השווקים כה תנודתיים, האם נכון להמשיך לנהל כספים במכשיר שחשוף לבורסה בשיעור של כמעט 100% מערכו? ואולי זה בכלל הזמן לפדות את הכסף ולשים אותו בחוף מבטחים עד יעבור זעם?

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מסלולי השקעה

אחת התכונות החשובות ביותר של קרנות ההשתלמות, היא שכל קרן השתלמות מאגדת בתוכה קטלוג מפואר של מסלולי השקעה, ברמות סיכון שונות. החל ממסלולים שמשקיעים בפק"מ ובמק"מ (המכונים מסלול שקלי טווח קצר), דרך מסלולים שמשקיעים רק באגרות חוב של ממשלת ישראל, וכלה בקרנות המתמחות באגרות חוב של פירמות (אג"ח קונצרני) ובמניות.

למעשה, אם תבחנו את קטלוג מסלולי ההשקעה של קרן ההשתלמות שלכם, תגלו שהיא מאפשרת לכם להשקיע כראות עיניכם בכל מצב עולם - גם בשוק עולה וגם בשוק יורד, גם לטווח ארוך וגם לטווח קצר - וכל זאת ללא צורך לפדות את הקרן לחשבון הבנק שלכם, ולהוציא את הכספים אל מחוץ לאותה סביבת השקעות ייחודית, שבה הרווחים הפטורים ממס.

התאמת המסלול לצורך האישי

אין ספק שהמשבר הפיננסי המתגלגל, מצריך לבחון האם כל אחד מאיתנו נמצא במסלול ההשקעה הנכון עבורו. אך כיצד נבחר נכון את מסלול ההשקעה? בדומה לבנייה של תיק השקעות "רגיל", המורכב מפסיפס שלם של מכשירי השקעה (מניות, קרנות, אגרות חוב וכו'), כל אחד ממסלולי ההשקעה המובנים בקרן ההשתלמות, מחזיק בניירות ערך שעברו ניתוח של אנליסטים שרואים בניירות הללו כבעלי הפוטנציאל הגדול ביותר להשאת רווחים, מבין קבוצת הייחוס שלהם.

לכן, כחוסכים בקרן השתלמות, הכוח בידיים שלכם, לבחור את רמת הסיכון המתאימה לכם. ככלל אצבע, נאמר שבתקופות של שוק סוער ותנודתי, ככל שטווח ההשקעה שלכם קצר יותר, מסלול ההשקעה שעשוי להתאים לכם יגיע ממשפחת המסלולים הסולידיים יותר (אלו המוטים לכיוון של אגרות חוב), בעוד שהשקעות לטווחים ארוכים מאפשרות להיות בחשיפה מנייתית משמעותית.

למשל, מסלול ההשקעה ב-100% מניות הנו פופולארי מאוד בקרב צעירים בעלי הכנסות גבוהות, שרואים בקרן ההשתלמות כמוצר משלים לקרן הפנסיה שלהם ואין בכוונתם לפדות אותה במשך עשרות שנים.

תומר שלו. יחצ מיטב דש,
תומר שלו, מנהל תחום הידע המקצועי בחטיבת הלקוחות של מיטב דש/יחצ מיטב דש

איך עוברים?

באתר האינטרנט של בית ההשקעות שלכם, תמצאו טופס בקשה לעדכון מסלול השקעה, וברבות מהחברות ניתן גם לבצע פעולה זו באופן מקוון באזור האישי, ללא צורך בניירת. אך אליה וקוץ בה - ריבוי מסלולי השקעה, שהמעבר ביניהם קל ואינו כרוך בעלויות או במיסוי, מביא עימו את הפיתוי לעבור בין מסלולי ההשקעה בהתאם לידיעות המתפרסמות חדשות לבקרים על מצב השוק ועל תחזיות קצרות טווח. לאורך השנים, ראיתי לקוחות מנסים לתזמן את השוק, יוצאים ממנו אחרי שקרס לנגד עיניהם, וחוזרים אליו לאחר התאוששות נאה, רק שבדרך קרה דבר מדהים - הם חזרו לשוק ברמות גבוהות יותר משמעותית מאלו ששררו בו בנקודת היציאה, ובכך "מחקו" חלק ניכר מהתשואה הפוטנציאלית של הקרן.

עד אשר ימצא חיסון לקורונה, מובן שהנגיף יפגע בפעילות הכלכלית. עבור מי שעשוי להזדקק לכספי החיסכון שנצברו בקרן ההשתלמות שלו כבר בשנה הקרובה, יתכן שנכון יהיה להקטין את החשיפה המנייתית, והרי בטווח הקצר, התנודתיות כאן כדי להישאר. אך מי שרואה בקרן ההשתלמות כמכשיר השקעה לטווח של שנים קדימה ומחזיק בדעה שעם חיסון האוכלוסייה בעולם, הכלכלה תחל להתאושש, מה שעשוי להביא לגל עליות חד ומהיר - צריך לדעתי לשקול אחת מבין שתי חלופות: להישאר ברמת הסיכון המוכרת לו, מתוך מחשבה שהשוק יחזור לעצמו עם הזמן, או לחפש מסלול השקעה ספקולטיבי יותר ולהתמקם בו במהרה.

כיום, בכל קרן השתלמות מופעל מסלול המתמקד באפיק המנייתי. זאת מתוך ההנחה שרמות המחירים של השוק כיום, מייצגות כלכלה עולמית במשבר, וכשהוא יגיע לסיומו, מסלול אגרסיבי יותר, ישכיל למקסם תשואה ויגרוף את הרווחים העודפים שיניבו שווקי המניות.

הכותב הוא מנהל תחום הידע המקצועי בחטיבת הלקוחות של מיטב דש.

המידע האמור אינו מהווה ייעוץ ו/או שיווק פנסיוני ו/או תחליף לייעוץ/שיווק פנסיוני ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של נכס פיננסי ו/או מוצר פיננסי אחר כלשהו או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים ו/או במסלולי השקעה כלשהם המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח וכל העושה שימוש בו עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully