וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה היה הרבעון הטוב ביותר של וול סטריט מ-1998. וזה מה שכל כך מפחיד

1.7.2020 / 12:58

המדדים נסקו, המסכים נשטפו בירוק והשווקים בארצות הברית עלו לרמות שלא ידעו למעלה מ-20 שנה. כלכלנים בכירים בישראל מנתחים את המצב ומומחה תעופה מזהיר: "השוק מנותק לגמרי מהמשבר בענף. כשהוא יחלחל, נראה את הבועה מתפוצצת"

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

היום האחרון של הרבעון השני בשוק המניות האמריקני נסגר אתמול (שלישי) בעליות חדות, והשלים את אחד המהפכים הגדולים בהיסטוריה של וול סטריט. לאחר השפל של אפריל, השווקים חזרו במהירות ובצורת V (ירידה חדה שמלווה בעליה חדה), וסגרו את הרבעון הטוב ביותר שידע שוק ההון מאז 1998. מדד S&P 500 עלה ביותר מ-20 אחוזים, כשנאסד"ק השלים ראלי שלא היה כמותו מאז 1987.

הסיבה העיקרית לעליות הללו היא התערבותו הקיצונית של הפדרל ריזרב, הבנק האמריקני המרכזי. הדפסות הכספים והרכישות המרובות של הפד יצרו נזילות עצומה בשוק, יחד עם ציפייה לכך שבעולם ייצאו במהרה מהלם הקורונה. אלא שעבור משקיעים רבים נראה שיש פה תחושה של אשליה. "אנחנו רואים תהפוכות כלכליות בעקבות שינויי חוקים שנובעים מהמגפה, ולפיכך אנשים יותר זהירים", קובע דו"ח של גולדמן זקס.

אבל האם המשקיעים באמת זהירים כעת, או שיש להם ממה להיזהר בהמשך?

אדם הולך ליד וול סטריט. GettyImages
מדד הניתוק: בעוד וול סטריט חוגגת, הרחובות בניו יורק ריקים/GettyImages

האיתות המרכזי מגיע מאירופה. היום (רביעי) פתחו מדינות האיחוד האירופי את הגבולות. כבר לפני כשבועיים הודיע האיחוד כי לא יאשר לטיסות מארצות הברית לנחות ביבשת הישנה, וכרגע מסתמן שגם מטוסים מהיבשת הישנה לא יוכלו לנחות בארצות הברית. המיתון נבנה במהירות, התחזיות הכלכליות קודרות, העסקים הבינוניים קורסים ויותר מכל מדאיגות ההצהרות שמגיעות מארגוני הבריאות הממשלתיים.

"אנחנו הולכים בכיוון הלא נכון", אמר ד"ר אנתוני פאוצ'י, מומחה המחלות המדבקות שעומד בראש צוות המאבק בקורונה בארצות הברית, "אם לא נקפיד על ההנחיות, נגיע ליותר מ-100 אלף חולים ביום". יש לציין כי במהלך השבועיים האחרונים חלה עלייה במספר ההידבקויות, במיוחד במדינות הדרום. להוציא את ה-21 ביוני, מה-19 ביוני יש בכל יום מעל ל-30 אלף מקרים חדשים. לפני כן, התאריך האחרון שבו נרשם המספר הזה היה ה-1 במאי. הממוצע היומי בשבוע החולף עומד על 45 אלף הידבקויות חדשות.

אבל יותר מהאזהרה של פאוצ'י מדאיגה ההצהרה של ה-CDC, הארגון הממשלתי למניעת מחלות, שם נאמר כי "איבדנו שליטה על המחלה". ד"ר אן שוצ'ט, בכירה בארגון, אמרה: "היה הרבה 'ווישפול ת'ינקינג' בסיפור הזה. חשבנו שהיא תיעלם כשיגיע הקיץ, שזה יהיה מאחורינו וזה ממש, אבל ממש לא הכיוון".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
ד"ר אנטוני פאוצ'י, מנהל המכון הלאומי לאלרגיה ולמחלות מדבקות של ארצות הברית, 1 באפריל 2020. רויטרס
"הולכים בכיוון הלא נכון". פאוצ'י/רויטרס

ווישפול ת'ינקינג. נראה שזה בדיוק הסיפור של וול סטריט. הכלכלה מאותתת למטה, אבל השוק ממשיך לעלות. ג'ון וויליאמס, נשיא הפד בניו יורק, ניסה להשמיע מסר אופטימי כשאמר: "הייתה תחושה שהרע מכל מאחורינו. אנחנו ממשיכים לנסות לאושש את הכלכלה ובה בעת להתמודד עם המחלה".

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מנתח: "התוצאות של הרבעון השני בבורסה האמריקאית יהיו בסופו של דבר מבחן אולטימטיבי האם בורסה יודעת לחזות את העתיד, או שהיא סתם מתנפחת מסיבות ספקולטיביות בלבד בלי קשר לכלכלה. הרי העליות בוול סטריט הן בניגוד לכל התחזיות הכלכליות שהתפרסמו בחודשים האחרונים על ידי גופים בינלאומיים מכובדים. אם בהתחלה היה נראה שאולי המשבר הזה, שהוא מטבעו אינו כלכלי או פיננסי, יסתיים בצורת 'V' המפורסמת, כמו המשברים שהיו בעבר שקרו בגלל המלחמה (מלחמת הלבנון השנייה לדוגמה), רעידת אדמה או אסון טבע אחר, ככל שעבר זמן מתברר שהשלכות הכלכליות של המגפה הן קשות וממושכות".

"ניתן לדמות את שוק ההון האמריקני לזירת אגרוף", אומר ד"ר דייבי דישטניק, חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ובעלים של קרן השקעות, "מצידה האחד משבר הקורונה על השלכותיו הבריאותיות והכלכליות, שמשפיעות בצורה שלילית על שוק ההון. מהצד השני של הזירה, הפד שמזרים נזילות אינסופית כמעט לשוק ובכך משפיע בצורה חיוביות על השוק. ברבעון שחלף המתאגרף הפד הביס את מתאגרף הקורונה והשוק האמריקני טס למעלה".

אמזון AWS. GettyImages
מדינה קטנה, מתחמקת מצרה. אמזון נראית חסינה מכל משבר/GettyImages

דישטניק מסביר מה מחזיק את השוק במצב שורי: "הקטר שהוביל את הריצה היו מניות הטכנולוגיה. מדוע דווקא הן? בעיקר בגלל התפיסה שמשבר הקורונה לא בהכרח פגע בפעילותן. אנשים עוברים לעבוד בבית מה שמחזק את תחום שירותי הענן ואיתו כמובן גם הסייבר ופלטפורמות שונות לשיחות וידאו. בנוסף, אנשים נמצאים יותר בבית, מה שמחזק את שירותי המשלוחים והסטרימינג. זאת ועוד, חלק ממניות הטכנולוגיה כל כך גדולות - בסדר גודל של מדינות ממש - שנוצרת תחושה שהן חזקות ויכולות לכל משבר, ואפילו מנצלות משברים על מנת להתחזק על חשבון יתר השחקנים. מה יהיה בהמשך השנה? האם מחירי חברות הטכנולוגיה מנופחים לאור המשבר הכלכלי? הנבואה ניתנה לשוטים. מה שבטוח הוא שאסור לזלזל בשני המתאגרפים שלנו ושכל אחד מהם בטווח הקצר יכול לנצח את רעהו".

"צריך לציין שמדדי המניות משקפים במידה רבה ביצועים של מספר קטן של מניות טכנולוגיה ענקיות שמהוות משקל יחסית גבוה במדד", מחזק זבז'ינסקי, "אולם רוב המניות המסורתיות יותר מציגות ביצועים הרבה יותר חלשים מהמדד עצמו. הנקודה החשובה מכולן שיכולה להסביר את העליות בבורסה - המשבר מתברר כנקודת מפנה שממנה מתחילה האצה של המהפכה הטכנולוגית שהתחילה להתרחש עוד לפניו. טכנולוגיות דיגיטליות, ביוטכנולוגיה, אוטומציה, אנרגיה מתחדשת ועוד קיבלו דחיפה חזקה מכורח הנסיבות שנוצרו במשבר. טכנולוגיות אלו מבטיחות ליצור שינוי עמוק בכל ענף וענף שישפיע על הצמיחה, על הפריון ועל איכות חיים של אנשים בעשור הקרוב. יתכן ששוק המניות כבר מזהה את המהפכה בכלכלה בעשור הקרוב, למרות המצב הקודר ששורר מסביב כעת".

seperator

אז בועה או לא בועה? תלוי את מי שואלים. "ההסבר הנפוץ לעליות שמובא על ידי כלכלנים ומשקיעים בשוק ההון הוא שהבורסה עולה בעיקר בזכות כמות הכסף העצומה שמזרימים הבנקים המרכזיים והממשלות אל הכלכלה והשווקים", ממשיך זבז'ינסקי, "די ברור שהייתה לזה השפעה לא מעטה, אבל אפשר לחשוב גם על סיבות כלכליות אחרות. שווי שוק המניות או מנייה בודדת לא נקבע על סמך ביצועים בשנה מסוימת. גם אם מתרחשת קטסטרופה מוחלטת בשנה מסוימת, היא מהווה לא יותר מ-15%-20% משווי המניה. לכן, אם ב-2021 הכלכלה האמריקנית תצליח להתאושש ולצמוח בקצב של 4.5%, כפי שצופה קרן המטבע הבינלאומית, ותמשיך להתאושש גם בשנים הבאות, העליות בשוק לא ממש מופרכות. נקודה נוספת היא שהענפים שנפגעו בצורה הכי קשה מהמשבר הנוכחי מיוצגים מעט מאוד במדדי המניות. משקל החברות שתלויות בהופעה פיזית של הצרכן בנקודת המכירה, שאלה ענפי שירותים למיניהם, מהוות כ-20% בלבד מהמדד S&P 500. מרבית המניות במדד מייצג חברות הטכנולוגיה, הפארמה, שירותים רפואיים, תעשייה שנפגעו הרבה פחות מהמשבר.

"סיבה נוספת היא שהריבית של הבנק המרכזי האמריקני ירדה לרצפה ולפי התחזיות הגלומות בשווקים ותחזיות הכלכלנים היא כמעט לא צפויה לעלות בעשור הקרוב. אם הריבית תישאר כל כך נמוכה לאורך שנים רבות, המניות שוות יותר".

המועמד הדמוקרטי לנשיאות ג'ו ביידן נגד  טראמפ: נכנע במלחמה מול הקורונה 
1.7.20. רויטרס
המשקיעים מפחדים ממנו יותר משהם חוששים מהקורונה. ביידן/רויטרס

יונתן כץ, כלכלן בכיר בלידר שוקי הון, דווקא יותר סקפטי לגבי הצעדים והחבל הדק שעליו מהלך וול סטריט: "לאחרונה השוק האמריקני מושפע יותר מהדרמות העצומות של הפד והתמיכה הפיסקאלית האדירה, מאשר ניתוח קר לגבי פוטנציאל הצמיחה של המשק. השוק מתמחר יציאה מהירה מהמשבר, ומתעלם מהעלייה בתחלואה ונסיגה או עצירה של 29 מדינות בארה"ב מפתיחת הכלכלה. גם הסבירות להחלפתו של טראמפ עלולה להביא למדיניות כלכלית פחות ידידותית עבור הסקטור העסקי, כולל נסיגה מהרפורמה במס".

כץ נוגע בבחירות, ואכן, התחושה היא שהשוק לא מספיק דרוך וערוך לעלייה של ביידן, שכרגע מוביל באופן חד-משמעי בסקרים. "אנחנו לא חושבים שהשוק מתמחר כרגע בחירה של ביידן לנשיא", אמר כריסטופר הארווי, הכלכלן הבכיר של וולס פארגו, ל-CNBC, "מה אומרת כניסה שלו לבית הלבן על הרפורמה? ועוד שאלה שעולה היא האם הדמוקרטים יכולים לקחת, בנוסף לבית הלבן, גם את הסנאט?"

הארווי רומז שהחשש של המשקיעים מביידן גדול יותר מהפחד להתפשטות הקורונה: "בכל יום אנחנו נחשפים לכותרות חדשות שנוגעות למחלה. הן לא מדהימות, אבל הן עדיין בגדר האפשרויות שאותן חזינו". הוא צופה תיקון שלילי בשווקים: "הכול קרה מהר מדי והלך רחוק מדי. אני חושב שתיקון יהיה בריא לשוק".

seperator

וכאן אנחנו חוזרים לענף התעופה, אולי הגזרה הכי מעניינת היום בכלכלה העולמית. מניות החברות הגדולות מגלות חוסר יציבות, כאמור בגלל סגירת השערים מאירופה אבל לא רק. תיירות הפנים בארצות הברית לא ממש חוזרת לעצמה, ובנוסף מתמודד הקטר של ענף התעופה, חברת בואינג, עם לא מעט קשיים, במיוחד בגזרת ה-737-MAX. כזכור, פעילות הדגם הופסקה בעקבות התרסקויות של שני מטוסים. בואינג הודיעה בתחילת השבוע על ניסוי במטוסים, מה שהזניק את המניה ביותר מ-11 אחוזים ביום שלישי, אבל אתמול הודיעה נורוויג'ן כי היא מבטלת הזמנה של 97 מטוסים, 92 מתוכם מטוסי מקס, ובנוסף תתבע את החברה בשל הנזקים שנגרמו עקב השבתת המטוסים. גם BOC הסינגפורית ביטלה הזמנה של 30 מטוסים מדגם מקס ומניית בואינג צנחה שוב בכ-6 אחוזים. איירבאס, המתחרה הגדולה של בואינג, הודיעה כי תפטר 15 אלף עובדים, הכמות הגבוהה ביותר בתחום התעופה בהיסטוריה של האיחוד האירופי.

"בואינג ואיירבאס הן האינדיקציה לכיוון שאליו הולכת התעופה העולמית בחמש השנים הקרובות", אומר המומחה לתעופה יוסי פישר, "ההודעה של איירבאס היא רק ההתחלה. ההערכה, כפי שביטא אותה גם נשיא וויזאייר, היא שעד סוף 2021 שליש מחברות התעופה בעולם ייסגרו. לבואינג ואיירבאס יש מחלקת שיווק ודאטה טובות והן צופות מגמות עתידיות. הצפי העולמי בתיירות להגיע למספרי 2019 עומד כרגע על 5-7 שנים".

מטוסי בואינג 737 של אמריקן איירליינס מקורקעים בגלל הקורונה בטולסה, אוקלהומה. רויטרס, רויטרס
שתי חברות ביטלו הזמנות, מניית בואינג צנחה שוב. מטוסי 737 מקס מקורקעים/רויטרס, רויטרס

בזמנו טבע הכלכלן נאסים טאלב את תאוריית הברבור השחור, בה טען כי רוב האירועים הגדולים בהיסטוריה היו בלתי צפויים בשעתם, אבל בדיעבד יש להם הסבר. לכאורה, לא ניתן היה לנבא אותם, אבל מתישהו הם היו צפויים להתרחש. "מה שאנחנו רואים כרגע הוא להקה של ברבורים שחורים", מתריע פישר, "בכל חודש קורה לענף התעופה משהו שמחזיר אותו עשור לאחור".

ועדיין, גם להקת הברבורים הזאת לא פוגשת את וול סטריט. "סיטואציית חברות התעופה מנותקת לגמרי מהשוק בגלל ההזרמות של הפד", מסביר פישר, "בארצות הברית מתבססים על תעופת פנים, וכל עוד היא עובדת היא מריצה את הבועה. כשהמצב הכלכלי יחלחל יותר ויותר פנימה, נראה תוצאות. יחד עם המצב בבואינג ובאיירבאס, יונייטד הודיעה על הוצאה של טייסים לפנסיה מוקדמת ואפשר לראות את רמת הניתוק. גם באירופה המצב לא טוב. קח את אירופלוט, ענקית רוסית שרוב נוסעיה כלל לא רוסים, דוממת לחלוטין. מי שמתחזק את הבועה הוא טראמפ כי זה הקלף היחיד שיש לו, אבל אין יום שבו חברת תעופה לא פושטת רגל. בסופו של דבר זה יגיע גם לוול סטריט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully