וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיובים נסתרים, פגמים ונזקים: חולמים על פרקט? קראו את זה

2.7.2020 / 0:04

מוכרים שעוקצים ומשחילים לאחר ההזמנה עוד חיובים, חוסר עמידות מוחלט למים, שריטות ועוד שלל בעיות. אם אתם מחפשים פרקט לבית, כדאי שתקראו את הכתבה הזאת. יכול מאוד להיות שתגלו שזה בכלל לא מתאים לכם

צלם: עידו שחם?; עריכת וידאו: מאיה בן ניסן; בימוי: גיא גורן

בסרטון: שאלון על חלום המגורים הישראלי.

"לא להתפתות לעסקאות בשטח. מי שאוכל אותה אוכל אותה בחזק, אוכל אותה בגדול". המשפט האלמותי שלקוח מתוכנית הסאטירה 'זהו זה', ממערכון על רפי גינת, מתאר בצורה די קולעת את הנעשה בשוק הפרקטים בישראל. אין ספור תלונות מצד לקוחות על הטעיות ומידע שגוי שנמסר, אותן אספנו לצורך הכנת הכתבה, משרטטים תמונה מטרידה של ענף בו לא מעט מהעוסקים בתחום מנצלים את חוסר ההבנה של הלקוחות, תוך שהם רוכבים על הטרנד החם של הפרקטים כחלופה לריצוף סטנדרטי.

" נכנסתי לאחת מהחנויות היוקרתיות ביותר בישראל בתחום של החיפויים, הריצופים והריהוט, והשארתי אצלם לא פחות מ-50 אלף שקל. כן, זה מחיר מטורף אבל רכשתי פרקט משובח מסוג אלון מעושן שעולה 600 שקלים למטר. לאחר שסגרתי את העסקה, שילמתי והכל, פתאום הם נזכרו להודיע לי שזה לא כולל התקנה. קיבלתי חום", מספר לנו ערן טל, "עקצו אותי בעוד כמעט 5,000 שקלים על ההתקנה. חשבתי שזו טעות שלי שלא שמתי לב, אז שלחתי חבר בשביל שיקבל הצעת מחיר. גם לו עשו בדיוק את אותו הטריק. ושוב, זה לא שקניתי את המוצר באיזה חור, אלא בחברה הכי מוכרת בישראל, ששופכת מיליונים על פרסום. ממש נגעלתי מההתנהגות הזו".

וערן כאמור, אינו היחיד שנכוונה. רחוק מכך. "אסביר לך איך השיטה עובדת. היא לא מתוחכמת, אבל מפילה בפח הרבה מאוד לקוחות תמימים", אומר לנו גורם בכיר בענף הפרקטים בישראל, שעבד עד לפני מספר שנים באחת מהחנויות הידועות בישראל, "הרי השוק הזה מאוד מאוד תחרותי, אז בשביל ללכוד את הצרכן, מפרסמים מחיר שמושך את העין אך אינו כולל רכיבים מהותיים כמו פאנלים או סף לדלת. הלקוח מגיע לחנות וכלל לא מזכירים את זה, עד שמגיעים לחשבון ואז המוכר 'נזכר' לשאול אותו האם הוא מעוניין להתקין אותם". תאר לך מצב בו אתה קונה פרקט סינטטי - נראה לך הגיוני שתדע לשאול האם המחיר כולל גם את הספוג שמניחים מתחתיו? זו עבודה בעיניים".

מדובר בעבירה, מבהירים במועצה הישראלית לצרכנות. על פי סעיף 17ב' לחוק הגנת הצרכן, על בית העסק להציג מחיר כולל לצרכן. עופר מרום, מנכ"ל המועצה מסביר כי המשמעות היא, הצגת מחיר הכולל את כל השירותים שהצרכן אינו יכול להמנע מהם, למשל מע"מ, ובמקרה של פרקט - היה ולצורך התקנת הפרקט וקבלת אחריות על המוצר מטעם העוסק, נדרשת התקנה מטעם בית העסק - עליו לציין גם את עלות ההתקנה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
פרקט סינטתי. יחצ,
רוצים לדעת את העמידות של הפרקט? תבקשו מבעל החנות לחרוץ אותו במפתח. פרקט סינתטי פגום/יחצ

היקף מכירת הפרקטים בישראל עלה דרמטית במרוצת העשור האחרון. הערכות של גורמי מקצוע עימם שוחחנו גורסות כי מדובר על שוק שמגלגל למעלה מ-100 מיליון שקלים בשנה, שמתחלק בין עשרות גורמים שמוכרים אחד את מסוגי הפרקטים הבאים: פרקט עץ, שכבות, למינציה (סינטתי) או פרקט פולימרי אטום למים.

הפרקט הסינטטי, עשוי מחומר כזה או אחר, אותו מדביקים, דוחסים וכובשים בלחץ, עליו מדביקים ציור מדופס שאמור לשוות לו מראה טבעי. טווח המחירים נע בין 50-170 שקלים למטר, כתלות באיכותו. עלותו הזולה באופן יחסי לפרקט מעץ טבעי ומידת הרגישות הפחותה שלו, הפכה אותו למוצר מועדף על ידי ישראלים רבים. רמות השחיקה שלו מדורגות בסקאלה של חמש דרגות: החל מac1- ועד לרמה של פרקט ac5 שנחשב לפרקט העמיד ביותר. לכאורה, הדרגה הגבוהה אמורה לספק ללקוח הגנה מושלמת וברבות מהפרסומות מדגישים המפרסמים כי הוא עמיד לחלוטין בפני שריטות או חבלות, אך בפועל, מסביר דן בוטוין, מנכ"ל חברת בוטוין תרבות של עץ, כי מדובר על לכל הפחות אי דיוק משווע.

"שריטות אינן נגרמות כתוצאה משימוש מרובה במוצר אלא בעקבות התערבות של גורם זר", אומר בוטוין, "עצם הניסיון לייחס לרמת השחיקה כזו אח אחרת, גם הגנה בפני שריטות - מהווה סוג של הטעיה". לדבריו, הגנה בפני שריטות מותקנת באמצעות תהליך אחר לגמרי ומרבית הפרקטים שנמכרים בישראל אינם כוללים אותה. ואיך יידע הלקוח אם הפרקט אכן מוגן בפני שריטות? " פשוט מאוד", מבהיר בוטוין, אפשר לבקש מבעל החנות שידגים את העמידות על פרקט. לדוגמה, שיקח מפתח וינסה לחרוץ אותו. אם הוא מסרב, מכל סיבה שהיא, צריכה להידלק כאן נורה אדומה".

התנפחות של חיבורי פרקט. יחצ,
התנפחות של חיבורי פרקט מעץ מלא/יחצ

לצד פרקט סיננטי, נמכרים מדי שנה בישראל טונות של פרקטים מעץ מלא שידוע בהקניית המראה הכפרי והחמים לחלל האסתטי של החדר, אותו ובניגוד לסוגים האחרים - גם ניתן לחדש. מחירו נע בין 250 שקלים לעץ אלון מכוסה לכה ועד ל-1,500 שקלים לטיק בורמזי 'נטול עיניים', מה שהופך אותו לרכישה לא זולה, כל שכן כאשר מדובר על פריסה בכלל חדר הדירה. אחת מהבעיות המרכזיות שלו היא רגישות למים. די בכוס מים שנשפכה וחדרה מבעד לחיבורים שלו בשביל להוביל להתנפחות. המציאות מלמדת כי ישנן לא מעט חנויות שטוענות בפני הלקוחות כי הפרקט שלהן עמיד לכך.

על מנת לבחון את הולכת השולל, צלצלנו אל מספר משווקים והצבנו בפניהם את הבעיה. "אנו זוג עם ילד שגרים בפנטהאוז בכוכב הצפון בתל אביב. מחפשים לקנות פרקט עץ אלון מעושן לדירה, רק שיש לנו ילד קטן. אין לנו בעיה לשלם אקסטרה, רק שנקבל פרקט מוגן מים". קשת התשובות שקיבלנו מטרידה: המוכר הראשון הסביר כי מורחים על הפרקט לכה מיוחדת דוחת מים. משווק אחר אף הגדיל ואמר כי "אני התקנתי בדיוק פרקט כזה בדירה שלי לפני שבע שנים ויש לי תאומות בנות 7 שלא מפסיקות לשפוך מים. אתה מוזמן אלינו, הפרקט כמו חדש". בעל עסק גדול בתחום השיב כי "לא נורא אם יישפך - מקסימום ייגרמו התנפחויות קטנות. שום דבר שניכר בעין".

במועצה הישראלית לצרכנות מחדדים: ככל שבית העסק מתחייב כי המוצר עמיד למים ונגרם למוצר נזק מים, על פניו, מדובר בהטעיה, לכאורה, לגבי תכונות המוצר, איכותו ועמידותו. על הצרכן לספק הוכחה כי מדובר בחשיפה סבירה למים, וכי כי מקור הנזק הוא מים, ולא פעולה אחרת.

פרקט תלת שכבתי. יחצ,
פרקט תלת שכבתי/יחצ

אז האם יש דבר כזה ""פרקט של עץ טבעי מוגן בפני מים? ובכלל, האם כדאי להשקיע עשרות אלפי שקלים בהתקנת פרקט של עץ טבעי בדירה? שוחחנו עם מספר מומחים בתחום העץ וכולם היו אחידי דעים - אין דבר כזה פרקט מוגן בפני מים. כן, יש אפשרות למרוח אותו בלכה ולמנוע חדירה שלהם, אך שום פיתרון אינו יעיל למניעת חדירת המים בין החיבורים שלו. גם חידוש שלו לא לא יחזיר אותו למצבו המקורי.

אולם בכך לא תמו הבעיות של פרקט העץ הטבעי והאופן בו הן מוסתרות ע"י המשווקים. ישראל היא מדינה חמה, ולפיכך, בחורף חימום הבית נעשה לרוב על ידי מזגן. כפועל יוצא, לא ניתן להימנע מתהליך של התעוותות העץ. זו הסיבה כי בניגוד למדינות רבות בעולם, כאן מדביקים את לוחות הפרקט לרצפה. בסופו של יום, מסביר בוטוין כי הבחירה בפרקט עץ טבעי מתאימה למשפחה ללא ילדים, שמתייחסים לבית כבית מרקחת: "במשוואת הכדאיות לבחירת פרקט יש שני משתנים מהותיים: יופי ופרקטיקה. את היופי אפשר לפתור באמצעות חלופות סינטטיות איכותיות מאוד שמספקות גם פיתרון פרקטי נהדר. אני מוכר פרקט עץ טבעי וגם סינטטי איכותי ולא ניתן להאשים אותי בהטייה מכוונת והאמירה שלי ברורה וחד משמעית: זה פיתרון שאינו מתאים לכל אחד, ובטח ובטח לא לבית עם פעילות ענפה".

  • עוד באותו נושא:
  • פרקט
  • עוקץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully